Correcte website maken
Geen include, maar...(?)
Ik weet dat de vraag zeer algemeen is, maar volgens mij zitten meerdere mensen wel met die vraag opgescheept.
Alvast bedankt voor de komende tips
om te kijken of je website w3cvalid is sommige mensen hebben hier baat bij dat dit zo is en zullen daardoor minder snel van je site afgaan
Zorg ervoor dat de broncode netjes en overzichtelijk is en dus niet een opgehoopte bonk html tags
Verder werkt inderdaad niet meer met tabels maar wel met css en div's
Voor de rest weet niet echt iets om aan te vullen:)
GR. mebus!
Kristof:
Geen include, maar...(?)
Waarom niet?
1. Duidelijke naamgeving
$var_1 = 2; //fout
$tot_berichten = 20; // goed
In 1 oogopslag kan je zo ziet wat je variabele doet, het is het totaal berichten instellen.
Zelfde gelt voor QUERYs, als je 9 QUERYs in een pagina hebt, is sql_1 sql_2 etc geen handige naamgeving.
$sql_zoek
$sql_fakturen
$sql_users
Is een stuk duidelijker en je weet weer meteen wat je aan het doen bent daar.
2. Overzichtelijkheid (?)
Doe jezelf een lol en probeer je een beetje hieraan te houden:
2a. Alles lowercase, met uitzondering van QUERYs
2b. Code tussen single quotes ' , met je variabelen buiten de quotes gelaten: echo 'Ik ben: '.$wes;
2c. Spring je code in in welk programma je ook gebruikt. Het is misschien nog wel wat je het meest gaat helpen
2d. Prop niet alles op elkaar en geef wat ruimte her en der. Voeg eventueel comments doe naar wat je zelf goed dunkt.
3. Doe ook voorwerk, denk na!
Zet voordat je begint voor jezelf op papier de structuur van wat je wil bereiken. Veelal zie je daar de logica al in, met ruimte voor toekomstige uitbreidingen.
4. Know your friends!
Mr G. Oogle , [url=http://www.php.net]Mr P.H. Pnet[url] and [url=http://www.phphulp.nl]The Programmers Annonimous[url] are your friends!
5. De rest
Gewoon proberen, en anders zie 4 :)
maar:
Offtopic:
Wes, doe aub dat mannetje weg ! It's driving me insane :P !
download de html-validator-plugin voor FF, (zoekterm kan je 'Tidy' gebruiken), dit vind ik echt relekst, dan zie je in één opslag hoeveel errors de pagina heeft waarop je op dat moment bent. (21 errors en 178 warnings voor deze pagina... zelf de fout pagina van firefox zelf heeft een aantal errors ;))
als je je website aan t opzetten bent, kan je het best gebruik maken van een zogeheten 'flowchart'.
hierin zet je je structuur neer hoe je bij een bepaalde pagina moet komen. vb:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[home]
|
|-[mijzelf]
|
|-[contact]
| |
| |-[msn]
| |
| '-[email]
|
|-[extrapagina]
|
'-[extrapagina]
|
|-[mijzelf]
|
|-[contact]
| |
| |-[msn]
| |
| '-[email]
|
|-[extrapagina]
|
'-[extrapagina]
in dit structuurtje moet je eerst naar contact en dan kan je vanaf daar naar de pagina msn om je msn adres vanaf te halen. Hieruit blijkt dat je dus niet vanaf home in een keer naar die pagina kan klikken.
Oa: waarom geen include te gebruiken, en wat als alternatief dan?
Gebruik niet meer 7 (HOOOOOOOGUIT 8) menu items, en niet meer dan 10 sub menus per menu item.
Anders wordt je site onoverzichtelijk. (en 10*8 = 80 menuuutjes, moet je het toch wel onderbrengen).
Begin niet gelijk met scripten maar werk eerst alles uit. Welke functies moeten er op komen?
Hoe moet het eruit zien etc. etc.....
Ik ben nu toevallig ook bezig met een nieuwe site. Ik ben nog erg in het begin stadium maar de template heb ik al..(http://www.theaterisleuk.nl/template001.gif) Ik werk het liefste als de layout er al is en daar programmeer ik dan in. Sommige mensen vinden het prettigere om eerst alles te scripten en dan de design eromheen bouwen, dat is gewoon een kwestie van smaak.
Let op dat je noooit errors hebt in je html, warnings zijn niet zo heeeeeel erg. Maar vooral geen errors!
Ik zie niet in waarom je geen include() kan gebruiken dit is een zeer handdige functie in PHP. Kijk bijv maar eens wat er allemaal geinclude wordt bij bijv Mambo en of Joomla.
Quote:
Het is door anderen ook al gezegd, maar ook ik snap niet waarom je geen include zou willen gebruiken. Het gebruik van generieke functies en/of classes wordt op die manier wel erg lastig. Je kunt dan bv. op iedere pagina die een connectie met de database maakt, weer hetzelfde stuk code gaan zitten inkloppen om deze connectie te maken. Dat lijkt mij zinloos, volkomen overbodig en niet te onderhouden.Geen include, maar...(?)
Zelf gebruik ik require_once , maar op zich is dat 1 pot nat met include. Het verschil zit hem in een fatal error in plaats van een warning. Maar omdat je een goede foutafhandeling gebruikt, maakt dat ook weer niet zo veel uit.