cron jobs
Mijn hosting zou cronjobs aanbieden maar ik heb het nog niet werkend gekregen.
Ik ben een beetje aan het testen, met een simpel test scriptje wat een 0 naar een 1 veranderd in de database. Als ik het appart aanroep, doet hij het wel dus daar ligt het niet aan. Hij staat nu in plubic_html omdat het voor testen is..
Ik wou dus vragen of jullie een fout zien in de onderstaande cronjob(command zullen jullie niet zeker weten):
Minute : 20-50
Hour : 0-23
Day of month: 1-31
day of week : 0-7
Month : 1-12
Command : /home/meracle/domains/phppoker.nl/public_html/test.php
alvast bedankt,
stijn
9 van de 10 gaan de cron-vragen over oplossingen die geen cron nodig hebben, vandaar mijn vraag.
En bij deze test ook ja, maar hierbij wil het nog wel eens gebeuren dat 2 personen het op precies hetzelfde moment aanvragen en de update dus 2x word gedaan dat is dus 1x te veel.
Maar klopt mijn invoer(daar ging het om) dan weet ik of mijn hosting niet iets verkeerd doet en weet ik hoe ik het kan gebruiken als ik het wel nodig heb.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door stijn
/path_naar_php/php -f /home/meracle/domains/phppoker.nl/public_html/test.php
stijn schreef op 15.04.2007 19:47:
Dit klinkt alsof er een boolean van false (0) naar true (1) moet worden gezet. Dat kun je 100 keer doen, maar true blijft altijd true. Het kan onmogelijk meer dan true worden. Het was een test.
En bij deze test ook ja, maar hierbij wil het nog wel eens gebeuren dat 2 personen het op precies hetzelfde moment aanvragen en de update dus 2x word gedaan dat is dus 1x te veel.
SanThe schreef op 15.04.2007 19:55:
Een 'normale' cronjob moet ook het hele path hebben naar het uit te voeren programma. In jouw geval is dat php. Dus zoiets:
Hoeft niet, je kan ook gewoon de shebang bovenaan in het php script zetten, dan kun je hem direct oproepen
Dus in je PHP file, de eerste regel
#!/usr/local/bin/php
Een andere veel gemaakte fout is dat de PHP file niet in unix formaat staat als je hem upload. Dat is belangrijk voor shellscripts, dus dos2unix blaat.php of in je FTP programma ff rondneuzen.
@Baarr: Dat is ook een mogelijkheid. Maar vergeet dan niet om de file executable rights te geven. (755 of zoiets)
Frank schreef op 15.04.2007 20:07:
stijn schreef op 15.04.2007 19:47:
Dit klinkt alsof er een boolean van false (0) naar true (1) moet worden gezet. Dat kun je 100 keer doen, maar true blijft altijd true. Het kan onmogelijk meer dan true worden. Het was een test.
Gewoon in de database,
word er van een 0 een 1 gemaakt, gewoon als test.
Doet ie dus niet via cronjobs en appart wel. En mijn fout ik bedoelde dat ik het wel eens op een andere site heb gehad(waarbij ik dus geen cronjobs gebruikte) en dat daar dus 2 keer op precies hetzelfde moment word aangeroepen.
ik heb #!/usr/local/bin/php in het script gezet en exute(755) voor allemaal gemaakt.
dos2unix moet ik nog even naar kijken
Quote:
Ok, het gaat dus om een boolean.Gewoon in de database,
Doet ie dus niet via cronjobs en appart wel. En mijn fout ik bedoelde dat ik het wel eens op een andere site heb gehad(waarbij ik dus geen cronjobs gebruikte) en dat daar dus 2 keer op precies hetzelfde moment word aangeroepen.
Wil je deze updaten, heb je een UPDATE-query nodig. En je kunt gerust 100 van deze queries gelijktijdig starten, zolang jij de juiste WHERE hebt opgegeven, wordt de update slechts 1x uitgevoerd. 1x ok en 99x wordt er niets bijgewerkt. Wat is dan het probleem?
100 (of nog veel meer) queries met id 23, levert slechts 1 update op.
Ik snap nog steeds niet waarom je hier een cron voor nodig hebt. Een cron heb je alleen nodig wanneer het absoluut noodzakelijk is om een momentopname van bepaalde data te maken. Zolang dat niet het geval is (en dat is vrijwel nooit), doe je een update op het moment dat je de data nodig hebt. Heb je het niet nodig, hoef je ook niet te weten wat de stand is. Ja toch?
In DirectAdmin staat het onder 'Advanced'/'Geavanceerd' met simpelweg de naam Cronjobs :-)
Als dat er niet bij staat zou ik even contact met je host opnemen want dan bieden ze iets aan maar ze ondersteunen het niet ;-)
Frank schreef op 16.04.2007 00:57:
Wil je deze updaten, heb je een UPDATE-query nodig. En je kunt gerust 100 van deze queries gelijktijdig starten, zolang jij de juiste WHERE hebt opgegeven, wordt de update slechts 1x uitgevoerd. 1x ok en 99x wordt er niets bijgewerkt. Wat is dan het probleem?
Ik snap nog steeds niet waarom je hier een cron voor nodig hebt. Een cron heb je alleen nodig wanneer het absoluut noodzakelijk is om een momentopname van bepaalde data te maken. Zolang dat niet het geval is (en dat is vrijwel nooit), doe je een update op het moment dat je de data nodig hebt. Heb je het niet nodig, hoef je ook niet te weten wat de stand is. Ja toch?
Quote:
Ok, het gaat dus om een boolean.Gewoon in de database,
Ik zeg al dit is een test.
Bij een andere site heb ik een heel ander script waar het dus af en toe fout gaat.
Luke Banning schreef op 16.04.2007 07:45:
Stijn, als je het nu eens vanuit Direct Admin probeert? Want ik zie dat je host, sevion, DirectAdmin gebruikt.
In DirectAdmin staat het onder 'Advanced'/'Geavanceerd' met simpelweg de naam Cronjobs :-)
Als dat er niet bij staat zou ik even contact met je host opnemen want dan bieden ze iets aan maar ze ondersteunen het niet ;-)
Het staat er inderdaad tussen. Hij voert het script alleen niet uit..
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door stijn