cronjob vraagje

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Applicatie Ontwikkelaar

Bedrijfsomschrijving DUO verzorgt als uitvoeringsorganisatie, zijnde onderdeel van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de uitvoering van complexe wet- en regelgeving en heeft een uitgebreid dienstenpakket. DUO financiert en informeert onderwijsdeelnemers en onderwijsinstellingen. Voor verdere informatie zie www.duo.nl Functieomschrijving Wie zoeken we? Jij bent een enthousiaste, flexibele OPS’er die het leuk vindt om het bestaande examenlandschap te vernieuwen. Je bent leergierig en hebt interesse in cloud- en containertechnieken zoals OpenShift, Docker en Helm. Je gaat een uitdaging niet uit de weg en wil je nieuw opgedane kennis graag delen met de collega’s binnen en buiten het team. Doordat de

Bekijk vacature »

Front end ontwikkelaar

Functie Het huidige team bestaat uit momenteel uit 5 back end developers verdeeld van senior tot junior. Omdat de gehele front end van applicaties anders gaan insteken zijn ze op zoek naar een ervaren Front end developer die hen kan helpen de juiste keuzes te maken. Je krijgt veel vrijheid om te bepalen hoe je dit wilt ontwikkelen en vrijheid in welke techniek je hiervoor wilt gebruiken. Je zult je dus bezighouden met architectuur, documentatie en natuurlijk ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten binnen de verschillende applicaties. natuurlijk heb jij ook mogelijkheden om te sparren binnen het team, maar ze gaan uit

Bekijk vacature »

PHP Back-end Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Starter Werklocatie: Nijmegen Vacature ID: 13633 Introductie OUr client develop websites, webshops, and digital environments that are used by many visitors daily. They are seeking an experienced PHP-Developer Back-end to join the team. If you're looking for a position where you can tackle challenging, innovative, and multidisciplinary ICT projects and make a difference, this vacancy might be for you! Functieomschrijving As a PHP developer, you'll develop websites and digital environments used by many visitors daily. You'll work as a back-end developer and want to continuously develop in this field. You can work independently and efficiently,

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Software Ontwikkelaar PHP gezocht! Wij zijn op zoek naar een ervaren PHP Software Ontwikkelaar om het team van onze opdrachtgever te versterken! De ideale kandidaat zal fungeren als verlengstuk van klanten en complexe technische vraagstukken met enthousiasme benaderen. Naast het werken met de nieuwste technologieën, ben je in staat om aan meerdere projecten tegelijkertijd te werken. Als je deze uitdaging aangaat, werk je nauw samen met front-end developers en draag je bij aan het realiseren van grote veranderingen bij klanten. Het bedrijf zoekt iemand die zichzelf graag uitdaagt en altijd streeft naar het leveren van de beste resultaten.

Bekijk vacature »

Junior Software developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in een compact team met drie ervaren .NET ontwikkelaars. Wij werken op projectbasis en begeleiden zelf het hele traject van A tot Z. Wij bieden jou dan ook een brede functie aan met veel technische uitdaging! Ons traject ziet er als volgt uit: 1) Wij analyseren de behoefte van onze klant 2) Wij werken de behoefte uit en vertalen dit naar technische werkzaamheden en maken een uren/kosten schatting; 3) Wij gaan aan de slag met het ontwikkelen van het product met directe feedback van de klant, zodat datgene gerealiseerd wordt, wat gewenst is;

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Voor Troostwijk Groep zoeken wij een: Mendix Developer Wij zoeken Je bent een getalenteerde en ervaren Mendix Developer en het is tijd om je horizon te verbreden. Je wilt minder coderen en meer modelleren, minder bezig zijn met allerlei technische details en randvoorwaarden en meer met functionaliteit. Daarnaast ben je trots op de innovatieve en gebruiksvriendelijke applicaties die je in de loop van de jaren hebt gebouwd. Werk je graag in een enthousiast team, wil je veel vrijheid en kun je tegelijkertijd goed met deadlines omgaan, dan ben jij absoluut degene die wij zoeken! Wat je nodig hebt is ruime

Bekijk vacature »

Front-end developer (Angular)

Functie Het team bestaat uit een architect, fullstack developers, app developers, de product owner en projectmanager. Eenieder draagt vanuit zijn discipline bij aan een complete oplossing voor de klant. Uiteraard zul je hierin nauw samenwerken met je collega’s. Jij wordt verantwoordelijk voor de front-end implementatie en fungeert als lead op dit gebied binnen het team. Je kunt helder formuleren, ideeën uitdragen en overbrengen aan je collega’s. Qua technische stack is het vooral van belang dat je ervaren bent met Angular, HTML5, CSS en TypeScript. Verder is ervaring in NgRx, Bootstrap, BEM en Cypress een pré, evenals affiniteit met UX/UI Design!

Bekijk vacature »

Gezocht: .Net ontwikkelaars met een maatschappelij

Bedrijfsomschrijving Zoek jij als medior .Net ontwikkelaar een inspirerende werkplek bij een bedrijf met maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel? Dan is deze vacature je op het lijf geschreven. De organisatie bestaat ruim 20 jaar en ze ontwikkelen in house applicaties waarmee de zorgsector enorm mee gebaat is. Jouw applicaties worden gebruikt door duizenden gebruikers waardoor je echt een waardevolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Het bedrijf is zeer innovatief en vindt een goede werk/privé balans belangrijk. Je krijgt alle mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen, je werktijden in te delen en daarnaast is het ook mogelijk om deels thuis te werken. Het

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Dit ga je doen Het onderhouden, ontwikkelen en testen van front-end software van diverse klant- en medewerkersapplicaties; Het ontwikkelen van maatwerk front-end oplossingen in Vue.js en participeren in een scrumteam; Mede-verantwoordelijk voor het begeleiden en coachen van drie junior front-end developers; Verantwoordelijk voor code-reviews en het opstellen van de juiste documentatie zoals userstories en API ontwerp; Participeren in diverse projecten t.b.v. optimalisatie van diverse applicaties; Het opzetten van API koppelingen met externe applicaties. Hier ga je werken Betreffende organisatie is gevestigd in de regio van Swifterbant en is al ruim 20 jaar lang bedreven in het ontwikkelen en aanbieden van

Bekijk vacature »

Lead Fullstack developer

Functie omschrijving Ben jij een leergierige en ambitieuze junior developer met technische skills? Ben jij op zoek naar een werkgever die jouw de volledige vrijheid geeft om jezelf tot een volwaardige senior te ontwikkelen? Wij zijn op zoek naar een full stack developer die zich bezig wil bezig houden met het uitbreiden en verbeteren van de online webshop. Een onderdeel van jouw werkzaamheden is naast het beheren van de webshop ook om de processen en structuren te stroomlijnen. Werkzaamheden Onderhouden van de webshop (denk aan het bijhouden van de voorraad); Nieuwe functies toevoegen aan de product configurator door middel van

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Front-end developer Supply Chain Angular, ReactJS,

Functie Het development team bestaat momenteel uit 9 fullstack (Python en .NET) developers. Binnen het team ga jij je toespitsen op het creëren van de optimale toegankelijkheid en user experience. Om dit voor elkaar te krijgen zul je ontwerpen, programmeren, testen en implementeren. Het hele proces dus! Maar ook bijvoorbeeld meedenken over strategie en design. Hierin krijg je veel vrijheid om de functie naar eigen inzicht in te vullen en te pionieren. Alle data die wordt gebruikt is zichtbaar in een webapplicatie, geschreven in Angular en React. Momenteel zijn ze bezig om de dashboards anders vorm te geven en de

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel, Docker, Gitlab-CI)

Functie Het IT-team bestaat momenteel uit 4 ontwikkelaars. Ieder onderdeel van de software draait op aparte servers en het bestaat dus echt uit verschillende componenten intern ontwikkeld en je werkt aan alle facetten. Van uitbreiding van de core tot maatwerk voor de klant. Ook liggen er verschillende uitdagingen op servervlak en databases. Je zult de eerste periode veel samenwerken met de lead developer om vervolgens echt je gang te gaan binnen de software. Een groot deel van de systemen is gebouwd met behulp van het Laravel framework en PHP (minimaal 7.2), Docker voor lokaab gebruik en Gitlab-CI voor het deployen

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als developer heb jij de keuze om aan te sluiten bij het team (13 developers) die op locatie projectmatig bij klanten werkt. Wanneer jij liever intern bij de werkgever werkt is er ook alle ruimte voor jou in het interne team (8 developers) van dit bedrijf. Je werkt samen aan verschillende projecten bij of voor de klant. Het project wordt aangeleverd door sales aan de project manager. Die maakt samen met de Resourcer een planning en op basis daarvan wordt uit het development team een “projectgroep” opgesteld. Hoeveel en welke projecten jij wilt oppakken gebeurt geheel in samenspraak met

Bekijk vacature »

3D BIM Add-on Developer

Als 3D BIM add- on ontwikkelaar bij KUBUS ontwikkel je add-ons (BCF Managers genaamd) voor de toonaangevende building information modeling (BIM) programma's Revit, Navisworks, Archicad, AutoCAD en Tekla Structures. BCF Managers maken gegevensoverdracht mogelijk tussen BIM-software en BIMcollab. Je werkt zowel aan de front- als aan de back-end. Als softwarebedrijf bevindt KUBUS zich in een unieke positie. We bouwen aan onze eigen producten die wereldwijd door tienduizenden gebruikers worden gebruikt. Ons bedrijf heeft precies de juiste grootte: groot genoeg om echt impact te maken in de markt, maar klein genoeg om als individuele ontwikkelaar invloed uit te kunnen oefenen en

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/06/2014 10:56:19
Quote Anchor link
Ola,

Een heel kort vraagje. Ik heb eigenlijk nooit gewerkt met cronjobs. Een cronjob is eigenlijk toch gewoon een aanroep van een php bestand op een bepaald tijdstip? Kun je in dit bestand ook gewoon classes uit je framework gebruiken?

PHP hulp

PHP hulp

18/12/2024 18:13:35

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/06/2014 11:15:05
Quote Anchor link
Tuurlijk kan dat...
Alleen een include() / require() wil niet altijd even makkelijk werken als je het script via het pad ophaalt. Dit omdat de cronjobs vanaf een andere locatie worden uitgevoerd. Er zijn diverse manieren om dit goed werkend te krijgen.

- Gebruik eerst een path naar het script in je cronjob-command, en dan je bestandsnaam.
Bijv. cd /home/ozzie/public_html/; php -f cronjob.php

- Gebruik je volledige pad die je handmatig uit $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] haalt. Gebruik deze variabele niet in een cronjob, want dan is deze leeg, of krijg je een verkeerd path. En verwerk dit path in set_include_path():
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
set_include_path('/home/ozzie/public_html/includes/');
require 'config.inc.php';
?>

- De current working directory veranderen bovenaan je script:
Code (php)
1
2
3
4
<?php
chdir(dirname(__FILE__));
require 'config.inc.php';
?>

- Of met 'wget http://www.site.nl/cronjobs/cronjob.php' werken. Maar dan moet je cronjob wel via de webroot bereikbaar zijn (!!) plus dat je gratis nog kan kan krijgen op een timeout van je webserver. En het kost je wat dataverkeer :P
Eigenlijk niet de beste oplossing.

Ikzelf heb altijd het volledige pad gebruikt. Maar dat moet ik nog eens verbeteren met een van deze mogelijkheden.
Gewijzigd op 02/06/2014 11:21:51 door - Ariën -

- SanThe -

- SanThe -

02/06/2014 11:21:34
Quote Anchor link
Cron is een programma dat altijd runt. Het kijkt elke minuut of er (cron)jobs zijn om uit te voeren. Het programma cron zelf weet niks. Het kan ook niks vinden op de schijf. Vandaar dat je altijd in de cronjob de volledige path's moet opgeven. Cron zal in onze situatie's het programma php starten met het path naar het te openen bestand als parameter. Daar kan dus van alles in staan. Gebruik je in dat bestand include's dan zal daarbij zeer waarschijnlijk ook het volledige path nodig zijn.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/06/2014 11:21:46
Quote Anchor link
Thanks Aar... het ging me in eerste instantie alleen even erom of je je framework ook in een cronjob kunt gebruiken. Fijn om te horen dat dat kan. Daarmee weet ik voorlopig even voldoende. Thanks :)

Toevoeging op 02/06/2014 11:22:11:

SanThe, ook bedankt ;)

Ivo P

Ivo P

02/06/2014 11:34:42
Quote Anchor link
$_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] is een waarde die door Apache / webserver wordt aangeleverd.

In het geval je een php script aanroept via de command line of via een cron opdracht is geen sprake van een document root. Sterker nog: in principe kan een server die geen webserver bevat, maar wel php toch een php-script uitvoeren. In zo'n geval is al helemaal geen sprake van een document-root.

Maar gelukkig bieden de constanten __FILE__ of __DIR__ daar ook uitkomst.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 12:56:45
Quote Anchor link
Hey guys,

Nog een vraagje. Via de meeste panels kun je ook cronjobs invoeren. Zo ook via bijv. cPanel (zie dit filmpje).

Ik stel me dus voor dat ik als command een bepaald bestand aanroep, bijvoorbeeld:

/home/myproject/private/cronjobs/deletecache.php

Nu vraag ik me af... is het ook mogelijk om als command een bestand op te geven met een extra parameter?

/home/myproject/private/cronjobs/cronjobs.php deletecache

De bedoeling is dan dat het bestand cronjobs.php wordt aangeroepen en dat daar dan op de een of andere manier "deletecache" als parameter aan wordt doorgegeven. Kan zoiets? Of kun je enkel een bestand zonder parameters aanroepen?

- SanThe -

- SanThe -

04/06/2014 13:22:04
Quote Anchor link
Volgens mij op die manier niet.

Je kan natuurlijk gewoon .../cronjobs.php?deletecache doen.
Dan is het bekend als een GET.

Andere mogelijkheid (ietsje omslachtiger) is vanuit de cronjob een shellscriptje (zelfgeschreven) aanroepen. Daar kun je de parameters wel oppakken. Maar ook dan zal je ze als een GET moeten meegeven aan de php aanroep. Het enige extra dat je dan hebt is dat het shellscript eventueel eerst zelf nog handelingen verricht met de gegeven parameters voordat ie ze aan php geeft.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 13:29:05
Quote Anchor link
Ah oke... maar als ik dus via een panel home/myproject/private/cronjobs/cronjobs.php?deletecache als command opgeef, dan wordt deletecache dus een GET parameter, ook al roep je het niet (van buitenaf) via een browser aan???

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

04/06/2014 13:31:05
Quote Anchor link
Het kan inderdaad met een vraagteken óf een spatie: beide even testen.

Verder kun je nog met cURL een HTTP-verzoek verzenden naar een URL in plaats van een lokaal pad. Ook een omweg als het je eigen server is, maar het kan:

Code (php)
1
0 * * * * curl --silent --compressed http://www.example.com/cronjobs.php?deletecache

- SanThe -

- SanThe -

04/06/2014 13:32:40
Quote Anchor link
Sorry, ben het even aan het testen, maar het werkt niet.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 13:35:56
Quote Anchor link
Oké... ik heb zelf nog geen cronjobs, dus ik kan het niet testen, maar ik wil grag weten hoe het werkt voor een juiste opzet van de structuur van m'n framework.

@Ward:

>> Het kan inderdaad met een vraagteken óf een spatie: beide even testen.

Ik kan het niet handig testen, maar verschilt dit per panel?

>> Verder kun je nog met cURL een HTTP-verzoek verzenden naar een URL in plaats van een lokaal pad. Ook een omweg als het je eigen server is, maar het kan:

Ah oké. Maar dat lijkt me niet helemaal lekker, want dan kan iemand van buitenaf een cronjob starten....

@SanThe:

>> Sorry, ben het even aan het testen, maar het werkt niet.

Oh, da's balen :(

En zoals Ward zegt met een spatie?

- SanThe -

- SanThe -

04/06/2014 13:36:46
Quote Anchor link
Je wilt deletecache meegeven. Ik neem aan om de cache te deleten. Waarom maak je dan niet een apart php bestandje dat alleen de cache weggooit en zet je die aanroep in de cron?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 13:42:42
Quote Anchor link
>> Je wilt deletecache meegeven. Ik neem aan om de cache te deleten. Waarom maak je dan niet een apart php bestandje dat alleen de cache weggooit en zet je die aanroep in de cron?

Dit is enkel een voorbeeldje. Ik gebruik een framework en ik wil dat framework ook kunnen gebruiken bij het uitvoeren van een cronjob. Ik zou dan dus een algemene cronjob file willen aanroepen die alvast een aantal standaardhandelingen verricht (bijv. de autoloaders setten) zodat ik de library kan gebruiken. Daarom lijkt het me dus handig als ik dat algemene bestand aanroep met een parameter. Dan worden dus de standaardhandelingen uitgevoerd en wordt vervolgens (op basis van de parameter) het specifieke cronjob bestand aangeroepen.

Ik zou het ook andersom kunnen doen, dus meteen het specifieke bestand aanroepen, en vanuit dat bestand dan weer het algemene bestand requiren, maar dan zou ik dat bij ieder cronjob bestand moeten doen en dat lijkt me niet echt efficiënt.

- SanThe -

- SanThe -

04/06/2014 13:46:26
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 04/06/2014 13:42:42:
... en wordt vervolgens (op basis van de parameter) het specifieke cronjob bestand aangeroepen ...

Deze snap ik even niet.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 13:52:03
Quote Anchor link
Oh oke... het is heel makkelijk. Eerst worden dus via de algemene file cronjob.php de standaard-dingen uitgevoerd. Als dat gebeurd is, dan laadt (requiret) ditzelfde bestand een specifieke file. Dit gebeurt op basis van de parameter die je meegeeft, in dit voorbeeld "deletecache". Hierdoor wordt dan .../cronjobs/deletecache.php geladen.

Is het nu duidelijker wat ik bedoelde?

LEDfan nvt

LEDfan nvt

04/06/2014 14:02:28
Quote Anchor link
Je kan wel degelijk parameters meegeven aan een PHP Cli script.
Kijk hier voor een de documentatie http://www.php.net/manual/en/features.commandline.introduction.php .
En hier voor nog een stukje uitleg waar je snel mee aan de slag mee moet kunnen http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.argv.php .

Kijk zeker eens naar het Symfony Console Component. http://symfony.com/doc/current/components/console/introduction.html

Ivo P

Ivo P

04/06/2014 14:02:35
Quote Anchor link
aan een url kun je een aantal parameters meegeven met een ? en dan op de bekende manier.

Aan een command line commando kun je ook parameters mee geven:

/usr/bin/php script.php

is al een eerste voorbeeld: aan php wordt script.php meegegeven als parameter :-)

Met $argv http://nl1.php.net/manual/en/reserved.variables.argv.php en aanverwant vind je de het aantal parameters en hun inhoud

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

04/06/2014 14:06:53
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 04/06/2014 12:56:45:
Nu vraag ik me af... is het ook mogelijk om als command een bestand op te geven met een extra parameter?

Ik denk dat je eens moet kijken naar $argv.

- SanThe -

- SanThe -

04/06/2014 14:08:19
Quote Anchor link
@LEDfan: Geweldig.

Deze is het gewoon http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.argv.php
Getest en werkt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 14:08:48
Quote Anchor link
Ah oke... en als ik het via cPanel doe (zie dit filmpje) is dat dan eigenlijk ook een cli opdracht? In het filmpje lijkt het alsof ze gewoon een path opgeven. Maar als ik jullie goed begrijp dan zou ik daar bij "Command" dus dit kunnen invullen

En dat ik dan via $argv die "deletecache" parameter weer ergens kan terugvinden. Correct?

Toevoeging op 04/06/2014 14:09:19:

>> Deze is het gewoon http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.argv.php
Getest en werkt.

En dan los van elkaar of met een vraagteken?

- SanThe -

- SanThe -

04/06/2014 14:16:16
Quote Anchor link
Niet vergeten het path naar php in het command te zetten.

/path/naar/php/php /path/naar/bestand/test.php parameter1 parameter2

Pagina: 1 2 3 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.