Cronjobs, of een andere manier?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Pietje akkers

pietje akkers

18/10/2012 00:51:31
Quote Anchor link
Beste mensen,

ik wil een 'dagklik' maken, waar mensen dus elke dag 1 mailtje krijgen.
het idee is verder niet echt belangrijk, maar mijn bedoeling is dus om
elke dag op een vast tijdstip een mailtje te sturen, automatisch uiteraard.

Moet ik hierbij werken met cronjobs, of hoe gaat dit in zijn werking?

mvg

PHP hulp

PHP hulp

06/11/2024 03:45:50

Flip --

Flip --

18/10/2012 00:53:25
Quote Anchor link
ja je moet een cronjob instellen dat een php script runt in CLI mode (command line interface)

Chris PHP

Chris PHP

18/10/2012 07:31:38
Quote Anchor link
Je kunt hier cronjobs voor gebruiken, maar er zijn ook veel open-source mailinglist applicaties voor op je webserver waar je dit kunt regelen.

Je kunt het beste kijken wat je zelf fijner vind. Zo werkt een cronjob.

@Flip,

Wat bedoel je met CLI mode? Hostinging bedrijven hebben gewoon een cronjob optie hoor, alles is daar al ingeregeld. Zelfs lokaal ondersteunt Apache cronjobs, je moet alleen het php script schrijven dat je wilt draaien, en in je cronjob erheen refereren met de juiste parameters.
Gewijzigd op 18/10/2012 07:33:13 door Chris PHP

Pietje akkers

pietje akkers

18/10/2012 12:18:25
Quote Anchor link
Zou een van jullie of iemand anders mij op weg kunnen helpen, die er een beetje verstand van heeft?

Chris PHP

Chris PHP

18/10/2012 12:28:03
Quote Anchor link
Als je de wiki link bekijkt zul je zien dat het zeer weinig voorsteld, je geeft aan wanneer hij het moet versturen (hoevaak, etc) met het pad naar je script wat hij moet uitvoeren.

Meer dan dat is het eigenlijk niet.

Dus voor het dagelijks zenden van een email ziet het er zo uit.

0 0 * * * /pad/naar/je/mail/script.php

Marvin H

Marvin H

18/10/2012 12:30:20
Quote Anchor link
Chris NVT op 18/10/2012 12:28:03:

Dit klopt niet, je moet ook verwijzen naar je php commando, bijv:

0 0 * * * /usr/local/bin/php /pad/naar/je/mail/script.php
Gewijzigd op 18/10/2012 12:30:31 door Marvin H

TJVB tvb

TJVB tvb

18/10/2012 12:33:05
Quote Anchor link
@Christ, als je php command line aanroept heb je de command line interface oftewel cli. Deze gebruikt vaak een andere php.ini.

Je cron is dan 0 0 * * * /path/naar/php -f /path/naar/phpscript.php

Pietje akkers

pietje akkers

18/10/2012 12:35:39
Quote Anchor link
Het ziet er allemaal best ingewikkeld uit..

stel voor ik wil dagelijks het script mail.php uitvoeren

hoe moet ik dit dan doen?

Marvin H

Marvin H

18/10/2012 12:40:05
Quote Anchor link
@pietje, heb je uberhaupt wel de mogelijkheid om op je hosting server cronjobs te gebruiken? Is er een controlpanel die je gebruikt voor het beheer van je hosting, zo ja welke? Wie is je hosting provider?

Chris PHP

Chris PHP

18/10/2012 12:50:02
Quote Anchor link
@Marvin en TJVB,

Dat ligt helemaal aan je provider, bij mij wordt dit automatisch gedaan wanneer ik een cronjob toevoeg via het control panel. En volstaat dus wat ik opgegeven heb.

@Pietje

Wat is hier dan moeilijk aan? het is 1 regel die je toevoegd via je control panel. Als je dus wel je php engine moet opgeven hanteer je het voorbeeld van TJVB en/of Marven en anders die van mij als dit automatisch gebeurd.

Nogmaals lees de wiki link eens door, de 00*** staat voor een dagelijkse uitvoering van het script dat je opgeeft achter deze notatie. Als je dus nog je PHP engine moet opgeven zet je die na de notatie en voor je script.

Dus dit is hoe het wordt als je hosting provider het automatisch doet

En dit is hoe je het doet wanneer je naar je engine moet verwijzen
0 0 * * * /usr/local/bin/php /pad/naar/je/mail/script.php (LET OP! pad naar je PHP engine kan afwijken!)

Pietje akkers

pietje akkers

18/10/2012 12:57:29
Quote Anchor link
Hmm op dit moment gebruik ik eigenlijk WAMP? Is dit mogelijk via wamp of niet?

Marvin H

Marvin H

18/10/2012 13:00:55
Quote Anchor link
Het is dus een windows omgeving... Een beetje googlen doet wonderen... 'Cronjob WAMP'

http://drupal.org/node/31506

Chris PHP

Chris PHP

18/10/2012 13:01:33
Quote Anchor link
Ik heb geen idee hoe het in WAMP zit, ik draai alles los (Apache, PHP, MySQL, Mail) en geen kant en klaar pakket.

Maar met Google op 'Cronjob met WAMP' krijg je goede resultaten.

Bekijk deze link eens.

Albert de Wit

Albert de Wit

18/10/2012 13:01:57
Quote Anchor link
uh volgens mij niet? je bedoelt met wamp een server op je windows machine?

nvm
Gewijzigd op 18/10/2012 13:02:29 door Albert de Wit

Pietje akkers

pietje akkers

18/10/2012 13:14:46
Quote Anchor link
Chris, het los draaien van die dingen, is dat makkelijker dan?

Chris PHP

Chris PHP

18/10/2012 13:17:27
Quote Anchor link
Pietje akkers op 18/10/2012 13:14:46:
Chris, het los draaien van die dingen, is dat makkelijker dan?

Het opzetten eist meer werk, maar ik hou niet van kant en klare pakket voor servers. Aangezien ik zoiezo alles op Linux draai, en mijn server zo min mogelijk met 'troep' wil vervuilen.

Tevens krijg je meer kennis hoe je iets op zet en troubleshoot, aangezien je alles zelf installeerd en configureerd.

Voor Windows stelt het niet veel voor.

Apache 2.2 exe downloaden en installeren
PHP 5.x downloaden en installeren
MySQL server downloaden en installeren

2 config files aanpassen en het draait.
Gewijzigd op 18/10/2012 13:17:50 door Chris PHP

Pietje akkers

pietje akkers

18/10/2012 13:19:27
Quote Anchor link
Oke dat ga ik proberen. ik stuur u straks een pb'tje over de cronjobs. alvast bedankt allemaal

Marvin H

Marvin H

18/10/2012 13:21:07
Quote Anchor link
@pietje, hoe het ook is... zolang je onder windows je website host moet je de cronjobs instellen zoals op de website staat die ik eerder vermeld heb. Dit staat verder los of je nu WAMP gebruikt of zelf alle onderdelen los installeert

Chris PHP

Chris PHP

18/10/2012 13:22:17
Quote Anchor link
Klopt wat marvin zegt, je moet in Windows eerst een 'scedueled task' maken zodat die weet wanneer hij iets moet gaan doen. Ga voor Linux ;)

Pietje akkers

pietje akkers

18/10/2012 13:25:09
Quote Anchor link
Oke, maar ik ben verder eigenlijk helemaal niet thuis in linux etc. Hoe moet ik beginnen met het starten met linux? aangezien ik nu wamp op mn laptop draai. Wat zou ik nu moeten doen als ik voor linux ga, ik weet er vrij weinig van.

Marvin H

Marvin H

18/10/2012 13:26:43
Quote Anchor link
Hoe je een server installeert kan je onder andere vinden op http://www.howtoforge.com/perfect-server-centos-6.3-x86_64-nginx-dovecot-ispconfig-3

Echter indien je totaal geen ervaring met linux heb zou ik lekker de windows omgeving blijven gebruiken en eerst maar eens rustig gaan experimenteren met linux.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.