Cronjobs, of een andere manier?
ik wil een 'dagklik' maken, waar mensen dus elke dag 1 mailtje krijgen.
het idee is verder niet echt belangrijk, maar mijn bedoeling is dus om
elke dag op een vast tijdstip een mailtje te sturen, automatisch uiteraard.
Moet ik hierbij werken met cronjobs, of hoe gaat dit in zijn werking?
mvg
ja je moet een cronjob instellen dat een php script runt in CLI mode (command line interface)
Je kunt het beste kijken wat je zelf fijner vind. Zo werkt een cronjob.
@Flip,
Wat bedoel je met CLI mode? Hostinging bedrijven hebben gewoon een cronjob optie hoor, alles is daar al ingeregeld. Zelfs lokaal ondersteunt Apache cronjobs, je moet alleen het php script schrijven dat je wilt draaien, en in je cronjob erheen refereren met de juiste parameters.
Gewijzigd op 18/10/2012 07:33:13 door Chris PHP
Zou een van jullie of iemand anders mij op weg kunnen helpen, die er een beetje verstand van heeft?
Meer dan dat is het eigenlijk niet.
Dus voor het dagelijks zenden van een email ziet het er zo uit.
0 0 * * * /pad/naar/je/mail/script.php
Chris NVT op 18/10/2012 12:28:03:
Dit klopt niet, je moet ook verwijzen naar je php commando, bijv:
0 0 * * * /usr/local/bin/php /pad/naar/je/mail/script.php
Gewijzigd op 18/10/2012 12:30:31 door Marvin H
Je cron is dan 0 0 * * * /path/naar/php -f /path/naar/phpscript.php
stel voor ik wil dagelijks het script mail.php uitvoeren
hoe moet ik dit dan doen?
@pietje, heb je uberhaupt wel de mogelijkheid om op je hosting server cronjobs te gebruiken? Is er een controlpanel die je gebruikt voor het beheer van je hosting, zo ja welke? Wie is je hosting provider?
Dat ligt helemaal aan je provider, bij mij wordt dit automatisch gedaan wanneer ik een cronjob toevoeg via het control panel. En volstaat dus wat ik opgegeven heb.
@Pietje
Wat is hier dan moeilijk aan? het is 1 regel die je toevoegd via je control panel. Als je dus wel je php engine moet opgeven hanteer je het voorbeeld van TJVB en/of Marven en anders die van mij als dit automatisch gebeurd.
Nogmaals lees de wiki link eens door, de 00*** staat voor een dagelijkse uitvoering van het script dat je opgeeft achter deze notatie. Als je dus nog je PHP engine moet opgeven zet je die na de notatie en voor je script.
Dus dit is hoe het wordt als je hosting provider het automatisch doet
En dit is hoe je het doet wanneer je naar je engine moet verwijzen
0 0 * * * /usr/local/bin/php /pad/naar/je/mail/script.php (LET OP! pad naar je PHP engine kan afwijken!)
Hmm op dit moment gebruik ik eigenlijk WAMP? Is dit mogelijk via wamp of niet?
nvm
Gewijzigd op 18/10/2012 13:02:29 door Albert de Wit
Chris, het los draaien van die dingen, is dat makkelijker dan?
Pietje akkers op 18/10/2012 13:14:46:
Chris, het los draaien van die dingen, is dat makkelijker dan?
Het opzetten eist meer werk, maar ik hou niet van kant en klare pakket voor servers. Aangezien ik zoiezo alles op Linux draai, en mijn server zo min mogelijk met 'troep' wil vervuilen.
Tevens krijg je meer kennis hoe je iets op zet en troubleshoot, aangezien je alles zelf installeerd en configureerd.
Voor Windows stelt het niet veel voor.
Apache 2.2 exe downloaden en installeren
PHP 5.x downloaden en installeren
MySQL server downloaden en installeren
2 config files aanpassen en het draait.
Gewijzigd op 18/10/2012 13:17:50 door Chris PHP
Oke dat ga ik proberen. ik stuur u straks een pb'tje over de cronjobs. alvast bedankt allemaal
@pietje, hoe het ook is... zolang je onder windows je website host moet je de cronjobs instellen zoals op de website staat die ik eerder vermeld heb. Dit staat verder los of je nu WAMP gebruikt of zelf alle onderdelen los installeert
Klopt wat marvin zegt, je moet in Windows eerst een 'scedueled task' maken zodat die weet wanneer hij iets moet gaan doen. Ga voor Linux ;)
Oke, maar ik ben verder eigenlijk helemaal niet thuis in linux etc. Hoe moet ik beginnen met het starten met linux? aangezien ik nu wamp op mn laptop draai. Wat zou ik nu moeten doen als ik voor linux ga, ik weet er vrij weinig van.
http://www.howtoforge.com/perfect-server-centos-6.3-x86_64-nginx-dovecot-ispconfig-3
Echter indien je totaal geen ervaring met linux heb zou ik lekker de windows omgeving blijven gebruiken en eerst maar eens rustig gaan experimenteren met linux.
Hoe je een server installeert kan je onder andere vinden op Echter indien je totaal geen ervaring met linux heb zou ik lekker de windows omgeving blijven gebruiken en eerst maar eens rustig gaan experimenteren met linux.