CSS: Div auto width?
Van nature is een div een blocklevel element. Als je een container net zo breed wilt laten zijn als zijn inhoud is het veel logischer een inline element te gebruiken, in dit geval span.
Jan Koehoorn schreef op 29.10.2008 20:01:
Van nature is een div een blocklevel element. Als je een container net zo breed wilt laten zijn als zijn inhoud is het veel logischer een inline element te gebruiken, in dit geval span.
Ik heb even nagezocht, span mag inderdaad zo gebruikt worden, maar is dat wel zo netjes? Ik gebruik het vaak/altijd binnen p voor gewoon een aantal woorden o.i.d.
De regel is: inline elementen binnen block-level elementen. Je kunt dus prima een span in een div zetten, bijvoorbeeld.
Jan Koehoorn schreef op 29.10.2008 20:09:
De regel is: inline elementen binnen block-level elementen. Je kunt dus prima een span in een div zetten, bijvoorbeeld.
Maar als je daarbinnen je tekst in alinea's op wilt delen d.m.v. p's, dan mag dat niet, p's zijn namelijk op block-niveau.
Da's andersom. Je mag best een block-level element in een inline element zetten. Dat doe je waarschijnlijk ook vaak, als je tenminste je menu's met ul, li's en a's maakt. De li's zijn inline, maar de a's daarbinnen maak je display: block, zodat de link het hele oppervlak van de li vult.
Jan Koehoorn schreef op 29.10.2008 20:35:
Da's andersom. Je mag best een block-level element in een inline element zetten. Dat doe je waarschijnlijk ook vaak, als je tenminste je menu's met ul, li's en a's maakt. De li's zijn inline, maar de a's daarbinnen maak je display: block, zodat de link het hele oppervlak van de li vult.
Nu je het zegt, je hebt helemaal gelijk!
Het is me uiteindelijk gelukt met een <span>, die doet precies wat ik wil. Bedankt voor de reacties.
moet zijn:
background-color:#d4d4d4;