css en OOP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jeroen VD

Jeroen VD

30/08/2013 16:53:33
Quote Anchor link
volgende topic over OOP. ik heb dit topic eens doorgenomen, en nu vraag ik me af stel, ik wil er een cms idee van maken. dan maak ik een extra class, zeg Css_Changer, die de css van het hele zooitje kan aanpassen, zonder dat je daarbij de css code hoeft aan te passen.

is dit aan te raden? en is het dan aan te raden voor je complete code, alle elementen, dezelfde class te gebruiken? of een algemene, die vervolgens naar specifieke danwel specifieke groepen elementen extends?

PHP hulp

PHP hulp

06/01/2025 06:34:59

Wouter J

Wouter J

30/08/2013 17:00:33
Quote Anchor link
Offtopic:
Ah, ik had gehoopt dat iemand eindelijk een topic over OOCSS/BEM begon...

Ik zou het zelf niet doen. Je kan misschien wel iets doen waarmee je makkelijk de CSS kan aanpassen (kijk eens naar WordPress of Drupal die hebben zoiets), maar al je HTML in PHP schrijven. Nee dankje :)

Als je het wilt doen, want het is wel een goede OO oefening, heb je allemaal aparte klassen. Je hebt een basis NodeInterface oid, die dan weer InlineNode en BlockNode als kinderen heeft (die waarschijnlijk weer de kinderen zijn van AbstractNode) en die hebben dan alle elementen als kinderen. De kinderen zien er dan waarschijnlijk zoiets uit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
class ArticleNode extends BlockNode
{
    protected $tagName = 'article';
}

class BreakNode extends BlockNode
{
    protected $tagName = 'br';
    protected $empty = true;
}

// ...
?>

Om het geheel nog mooier te maken gebruik je nog meer interfaces. Zoals een interface voor nodes die children kunnen hebben, ect.
Gewijzigd op 30/08/2013 17:01:05 door Wouter J

Jeroen VD

Jeroen VD

30/08/2013 18:03:12
Quote Anchor link
mij lijkt het ook een beter idee om zelf de css te schrijven, maar stel dat je dan een cms wilt hebben waar de gebruiker, die niks van coderen weet, het hele zooitje aan wil passen, wat is dan het beste idee?

wat bedoel jij met een Node?

Wouter J

Wouter J

30/08/2013 18:26:27
Quote Anchor link
Een node is de officiele benaming voor een element.

Je eerste vraag: hem een template laten downloaden/kopen :)

Jeroen VD

Jeroen VD

30/08/2013 18:28:59
Quote Anchor link
ah helemaal duidelijk :)

Offtopic:

beetje jammer voor je dat ik die hele OO oefening van je niet ga doen nu dus ;)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.