css ik snap het niet
.div1 {
position: relative;
background-color: #BCD4EA;
height: 10px;
width: 100%;
}
.div2 {
position: absolute;
background-color: #000000;
height: 10px;
width: 100px;
}
en mijn HTML :
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Admin</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="D:/webserver/styles/fileManager.css"/>
</head>
<body>
<div class="div1">
<div class="div2">
</div>
</div>
</body>
</html>
iemand een idee wat ik verkeerd doe ? ik heb al geprobeerd de margins op 0 of auto of beide te zetten, ik heb geprobeerd de overflow in te stellen, maar ik snap het niet meer
probeer eens bovenaan je css te zetten:
html, body {
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}
Soms is het ook alleen body, dus:
body {
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}
beschrijf een hoe je wilt dat het er uit ziet?
Ik krijg dit (FF): een lichtblauwe div die over de hele breedte loopt, en een 100px zwarte div aan de linkerkant.
Gewijzigd op 24/11/2005 20:39:00 door Jan Koehoorn
zie hier wat het word, inclusief de html body styles
ik wil dat de 2 divs gelijke hoogte hebben en dat de div in de bovenliggende div ligt
in FireFox werkt dat zoals jij wilt, in IE niet. Daar valt de zwarte buiten de blauwe.
Hoe krijg ik dit goed voor IE dan ?
EDIT : ik zie nu dat het zonder de positions goed werkt, maar waarom kan ik dit niet gewoon gebruiken ? het is toch logisch dat ik de eerste div relative zet, zodat ik deze waar dan ook op de pagin neer kan zetten en de divs die daarin komen absolute zet ( ten opzichte van de relatieve div )
ik heb net heel wat tutorials doorgelezen en zover ik weet doe ik niks vreemds ?
Gewijzigd op 24/11/2005 20:48:00 door Roel
Wie is "hem"? Mijn testpagina, of je eigen? Op jouw pagina zie ik ook niets.
edit : oops wel divs, maar geen colors ? moet er in mozilla iets in de divs staan voordat hij deze laat zien ofzow ?
Gewijzigd op 24/11/2005 20:51:00 door Roel
Als je een element op position is absolute zet wordt hij uit de 'flow' van de pagina gehaald. Hij behoudt inderdaad zijn positie ten opzichte van zijn "parent", maar die parent weet niet meer hoe hoog zijn "child" is.
Roel, geef eens een beschrijving van het doel van deze lay-out?
http://213.46.223.78/images/voorbeeld.JPG
mijn doel is div's leren te begrijpen. In de tutorials die ik gelezen heb is het allemaal zo simpel, misschien omdat ik de voorbeelden van deze tutorials niet met mozilla bekeken heb.
in het plaatje wil ik de "totale" div (container ofzo) wel 100% hebben.
Gewijzigd op 24/11/2005 21:02:00 door Roel
EDIT:
overigens vind ik het dapper dat je CSS probeert te leren :-)
Gewijzigd op 24/11/2005 21:04:00 door Jan Koehoorn
EDIT: dankje, nu maar hopen dat ik het ook echt zal gaan "begrijpen" :)
Gewijzigd op 24/11/2005 21:06:00 door Roel
Die ziet er hier goed uit.
dankje, maar een divje in een ander divje lukt met dan weer niet :-) mozilla vertikt het gewoon :-(
Om een rijtje vakken te makken, kun je beter geen div in een div stoppen. Het gaat veel makkelijker met een unordered list. Zal ik daar een voorbeeldje van maken?
Nu heb ik dit : http://213.46.223.78/admin/index.php
als je deze pagina met firefox en IE bekijkt zie je ( iig ik :-) ) dat de balk in mozilla veel "lager" is dan in IE. Enig idee hoe dit komt ?
unorderd list zegt me niks. Is het een <ul> <li> gebeuren ? ja ik zou heel graag een voorbeeldje zien, bedankt alvast !
Gewijzigd op 24/11/2005 21:24:00 door Roel