css in 1 pagina of verschillende
Als ik 1 hele lange css maak of opdelen in meerdere css pagina's ?
alvast bedankt groet,
David
Bij het onderhouden van de CSS is meerdere pagina's makkelijker. Vandaar dat ik aanraad SASS, LESS of Stylus (allemaal css preprocessors) te gebruiken. Die zorgen ervoor dat je meerdere SASS bestanden samenvoegt tot 1 CSS bestand die je browser kan uitlezen. Ook geven ze veel meer extra's zoals variabelen, functies en meer.
Dank Wouter!
Heb hier even over na gedacht voor je wat een oplossing zou kunnen zijn.
- Je zij een swits kunnen maken waarmee je met een $_GET de pagina uitleest waar je op zit. Hier mee kun je dan de gewenste css inladen. Want een css voor een nieuws pagina heb je niet nodig op een gastenboek of contact pagina.
- Wat ik veel al gebruik is met een import verschillende css inladen in 1 hooft css file.
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
@import url('nav.css'); /* Importeren van de Navigatie Style */
@import url('fonts.css'); /* Importeren van de Fonts Style */
@import url('border.css'); /* Importeren van de Border Afhandelingen Style */
// Hier rest van je standaard opmaak. Denk hier aan header, footer en main content opmaak.
@import url('fonts.css'); /* Importeren van de Fonts Style */
@import url('border.css'); /* Importeren van de Border Afhandelingen Style */
// Hier rest van je standaard opmaak. Denk hier aan header, footer en main content opmaak.
Deze manier zorg je er voor dat je de verschillende onderdelen in groepen zijn verdeelt en daardoor altijd makkelijk en snel een style kunt veranderen.
Na deel van 1 lange css file vind ik altijd het door zoeken na de code die je moet hebben. Stel je hebt 100,000 regels css code en je moet daar 1 regel in opzoeken die bij je navigatie hoort.
Dit zijn natuurlijk persoonlijke programmeer manieren. Welke nu uit eindelijk snelle is dan een andere, kan ik je op moment niet uitleggen. Dit ivm ik het nog nooit heb getest.
EDIT:
Wouter was me voor met zoals altijd ook een goede uitleg.
Gewijzigd op 15/09/2012 17:12:55 door Frank WD
Voor een site die ik pas gemaakt hebt heb ik bijv. deze structuur in mijn CSS styles:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
common/
cookie-consent.scss
grid.scss
print.scss
reset.scss
content/
article.scss
buttons.scss
content.scss
disqus.scss
expandify.scss
form.scss
recent.scss
sidebar.scss
slider.scss
footer/
footer.scss
social-media.scss
header/
header.scss
nav.scss
responsive/
810.scss
978.scss
style.scss
cookie-consent.scss
grid.scss
print.scss
reset.scss
content/
article.scss
buttons.scss
content.scss
disqus.scss
expandify.scss
form.scss
recent.scss
sidebar.scss
slider.scss
footer/
footer.scss
social-media.scss
header/
header.scss
nav.scss
responsive/
810.scss
978.scss
style.scss
Alles is dus erg verspreid. Vervolgens preprosses ik dit met SASS (vandaar de SCSS bestanden) en die maakt er 1 style.css van die ook nog eens helemaal gecompressed is.