css, js, jquery
Dat maakt allerlei hacks en workarounds voor cross-browser compatibiliteit overbodig.
jQuery ondersteunt Ajax dus nog gewoon, heel goed zelfs, alleen kan het framework daarvoor toe met minder browser-specifieke code.
Ah oké, op die manier. Maar ... bedoelt Wouter dat je jQuery niet (meer) nodig hebt voor AJAX omdat vrijwel alle browsers dezelfde API gebruiken? Anders gezegd, je kunt hier gewoon plain JS voor gebruiken?
Q. Gebruik je een PHP-framework?
A. Nee.
Q. Gebruik je een HTML-framework?
A. Nee, geen behoefte aan.
Q. Gebruik je dan misschien wel een CSS-framework?
A. Nee, ook niet.
Q. Heb je dan een JavaScript-framework nodig?
A. ...
Wat ik vooral zie, is dat je met jQuery snel en handig iets kan maken. Neem bijv. (is maar een willekeurig voorbeeld) van een fotoviewer: http://sorgalla.com/jcarousel/examples/basic/
Die is gemaakt met jQuery. Zou jij zo'n viewer dan zonder jQuery maken?
Deels hangt het van je persoonlijke expertise af, deels ook van de eisen voor een specifiek project.
Soms is er ook een overlapping. Ik los bijvoorbeeld wel eens iets op in PHP of CSS waar een ander een vergelijkbare oplossing bouwt in JavaScript. Dat eerder aangehaalde Ajax-probleem heb ik uiteindelijk opgelost door in PHP andere HTTP-headers in te stellen, maar ik hád ook jQuery kunnen gebruiken.
Er leiden meerdere wegen naar Rome. Het een is niet per se beter dan het ander. Het is vooral anders.
Voor rapid development is een kant-en-klaar framework wel handig. Maar er geldt ook een soort 80/20-regel: je hebt maar 20% nodig en 80% is overtollige ballast. JavaScript-frameworks waarbij je de library zelf kunt "compileren" door aan te vinken wat je nodig hebt, omzeilen dat voor een belangrijk deel.
Ja, daar heb je ook gelijk in. In sommige gevallen is het wellicht overkill. Maar al die "fancy" dingen die zijn wel handig. Als je dat in plain JS zou moeten maken, lijkt het me niet echt een pretje eigenlijk.
Ik ken webdesigners die vloeiend jQuery spreken maar in PHP nog niet eens een kop koffie kunnen bestellen ;-)
Haha, ja da's wel weer typisch inderdaad. Ik snap wat je bedoelt. Ik ben met JavaScript niet zo'n held, dus dan zal ik voor dit soort dingen toch eerder geneigd zijn om jQuery in te zetten :)
Persoonlijk vind ik het boek van Marijn Haverbeke erg prettig om mee te beginnen: http://eloquentjavascript.net. Sommigen zal die naam misschien bekend voor komen ;)
Gewijzigd op 14/01/2015 00:12:42 door Joe Bengalen