CSS + php (+ MySQL)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

23/03/2004 14:44:00
Quote Anchor link
Hallo

Ik ben al enige tijd bezig met een gastenboek te maken (men eerste php ding) en dat lukt wel aardig. Maar nu wou ik voor de admin een optie hebben om mbv CSS de layout van het gastenboek te laten veranderen. Hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Ik zou het liefst werken met invoervelden dus bijv.
achtergrondkleur:<input type=text etc..>
Maar hoe kan ik dat dan het beste laten verwerken. al die gegevens in een tabel zetten en die dan bij elke pagina op laten vragen? zou men snelheid dan niet erg omlaag gaan?
Ik heb bij een forum wel eens gezien dat de hele CSS file ingeladen werd in een tekstveld. dat zou dan men 2de keus zijn maar hoe zou ik dat dan het beste kunnen doen als de eerste optie niet goed is?

Verder had ik ook nog een probleem met de datum. de datum wordt in een tabel gepaatst als iemand een bericht post MAAR ik wil em in d-m-Y maar dan wordt ie fout in de tabel geplaatst :S. het enige wat bij mij werkt is Y-m-d. Het zou misschien heel simpel kunnen door varchar te kiezen maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd :)

mocht iemand intresse hebben men gastenboek staat hier:
http://members.lycos.nl/roybongers/

Alvast bedankt

Roy

PHP hulp

PHP hulp

25/11/2024 17:32:23

Rick

Rick

23/03/2004 14:57:00
Quote Anchor link
aangezien dit iets is wat niet om de paar minuten veranderd hoeft te worden is het denk ik het beste om dit direct in het bestand te veranderen

weinig nut om het in een database te zetten imho, het kan wel maar dan daarna de data uit de database in een bestand zetten
het is nutteloos om elke keer de database aan te roepen hiervoor

Mitch X

Mitch X

23/03/2004 15:52:00
Quote Anchor link
Gebruik varchar voor de datum ... iig van mijn gastenboek werkt dat ook :)

datum varchar(16) NOT NULL

en dan in php:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<? $datum = date("d.m.Y H:i"); ?>

Peanuts

peanuts

24/03/2004 15:21:00
Quote Anchor link
Mitch ... als het om een datum gaat altijd date of timestamp gebruiken ... Hierdoor heb je in sql veel meer opties ...

CSS .. in de database ...
Als je iets in de database wilt zetten dan moet je altijd afvragen wat het nut is ... Wil je het online veranderen?
Nee (dan hoort het niet in de database)
Ja soms met een editor op mijn eigen computer (dan hoort het niet in de database)
ja vaak maar alleen door ftp gebruikers op hun pc's (hier kan je gaan twijfelen.. extra vraag heb ik meerdere versies nodig etc etc)
ja vaak en online door bezoekers (in de database lijkt me een goed plan)

1 ding een tekst bestand is altijd sneller dan een database! tenzij je een deel van een tekstbestand nodig hebt en niet het hele bestand..

gr.

Peanuts

24/03/2004 15:56:00
Quote Anchor link
Ik wil dus in iedergeval dat je het online kan aanpassen :). maar dan ga ik het denk ik toch in een txt-tje plaasten :). zou anders ook ontsettend veel werk worden.

En dat van die datum heb ik nog niet uitgeprobeerd maar dat zie ik dan wel en anders houd ik het wel op deze instellingen ziet wat vaag uit aangezien je d-m-Y gewend bent maja.

Bedankt voor de hulp

Roy

Mitch X

Mitch X

24/03/2004 16:14:00
Quote Anchor link
@peanuts
Quote:
Mitch ... als het om een datum gaat altijd date of timestamp gebruiken ... Hierdoor heb je in sql veel meer opties ...

Voor een gastenboek is dit goed genoeg ...
Voor mijn profielensys gebruikt ik DATETIME als veld :)

PHP erik

PHP erik

24/03/2004 16:51:00
Quote Anchor link
@Thunder

MySQL is niet meer werk dan een tekstbestand..
maaremm.. .als deze layout door elke bezoeker veranderd kan worden, en de bezoeker hoeft niet ingelogd te zijn, dan kan je ook cookies gebruiken

24/03/2004 16:57:00
Quote Anchor link
nee de bezoeker hoeft het niet te kunnen veranderen alleen de admin. maar als je eens wist hoeveel css variable ik heb. ik geloof wel over de 30 of zo. en dan een querie schrijven die die tabel maakt en eentje om die er allemaal in te plaatsen en zo. das toch veel werkt hoor ik denk dat een txt dan sneller gaat.

Mitch X

Mitch X

24/03/2004 19:43:00
Quote Anchor link
Dan nog ... waarom verander je het .css bestand dan niet ? ....

24/03/2004 22:01:00
Quote Anchor link
Nou ik wil het eigenlijk zo maken dat iedereen dat gastenboek kan gebruiken. dus zelfs een loser moet dat kunnen downloaden en uploaden op een site. ik heb al een install.php en zo die automatisch tabellen maakt en de config.php wordt ook automatisch gemaakt en zo :).

26/03/2004 14:34:00
Quote Anchor link
Mmh ik heb nu iets gemaakt maar het probleem is hoe sla ik men wijzigingen op :S. Ik heb wel wat gelezen of fwrite en zo maar dan plakt ie het er gewoon onder voor zover ik begrepen heb en dat wil ik dus niet. verder heb ik ook nog wat gelezen over dat chmod. Ik neem aan dat als ik die op een of andere manier aanpas dat het dan wel kan werken. Maar ik heb dus geen enkel idee hoe ik dat met men lycos accountje kan doen. ik zou cute ftp kunnen proberen misschien dat ik daarmee wat aan kan passen. Maar moet er dan ook een speciale save knop zijn of wordt het automatisch opgeslagen na elke tik die je in dat venster maakt? Ik heb nu deze code: hij plaatst de tekst en zo er mooi in maar het enige prob is dus het opslaan.

include ("adminmenu.php");

print "<center>";
print "<form method=post action=wijzigcss.php>";
print "<textarea name=css cols=75 rows=15>";
include("sheet.css");
print "</textarea>";
print "<br><input type=submit value=Aanpassen>";
print "</form>";
print "</center>";

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.