CSS selectors die voorgaan

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan terhuijzen

jan terhuijzen

29/05/2014 16:35:47
Quote Anchor link
Als ik bijvoorbeeld meerdere elementen in een ander element heb staan, doe ik eigenlijk altijd een css selector gebruiken als in het voorbeeld hieronder:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<style>
.menu {
border: 1px solid #d2d2d2;
}
.menu li:not(.no-items) {
width: 50px;
height: 50px;
display: inline-block;
list-style: none;
background-color: #f2f2f2;
}
.no-items {
width: 98%;
display: block;
color: #ff0000;
}
.selected-item {
background-color: #fbfbfb;
}
</style>
<!-- In html -->
<ul class="menu">
    <li class="no-items">Geen items aanwezig</li>
    <li>Item 1</li>
    <li>Item 2</li>
    <li class="selected-item">Item 3</li><!-- Met javascript geselecteerd (is op geklikt) -->
    <li>Item 4</li>
</ul>

In sommige browsers zal het li element met class selected-item gewoon een andere achtergrondkleur krijgen, maar ik kom steeds vaker tegen in browsers zoals Google Chrome, dat de .menu li selector voor de .selected-item selector gaat. Ik heb ook al geprobeerd om de :not selector te gebruiken. Het werkt nog steeds niet echt. Ik probeer eigenlijk om niet elke li een eigen klasnaam te geven, misschien wel raar. Ik wil het heel graag met css oplossen. Een lijst kan wel 200 items bevatten, dus zal de html output ook heel groot worden als er steeds class attributen in komen, terwijl css zo'n handige selectors heeft, waarvan het juist de bedoeling is dat je niet alles hoeft te benoemen. (en dat de html simpel en compact is)

Wat ik dus wil:
- ul lijst
-- li elementen zonder klasnaam: afmetingen 50x50 px, achtergrond: #f2f2f2, display: inline-block
-- li met classnaam no-items: display: block, afmetingen: 30px hoog en 98% breed, geen achtergrond kleur, tekstkleur: #d2d2d2;
-- li met classnaam selected-item: eigenlijk hetzelfde als de li zonder klassenaam, maar dan met achtergrond: #fbfbfb;

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

PHP hulp

PHP hulp

19/12/2024 13:17:51

Wouter J

Wouter J

29/05/2014 17:13:08
Quote Anchor link
Een precieze selector zal voor een minder precieze selector gaan.

.menu li geldt alleen voor de li elementen in .menu, terwijl .no-items voor alle elementen in het document geldt met de class .no-items.

De oplossing: .no-items ook preciezer maken, bijv. .menu .no-items.

Jan terhuijzen

jan terhuijzen

29/05/2014 18:07:25
Quote Anchor link
Bedankt Wouter, het is nu opgelost.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.