Data opmaak
Yoeri Achterbergen
25/05/2020 18:20:29Hi,
Ik ik krijg van de SQL query diversen data terug.
Dit zijn wat teksten en een afbeeldings url.
Is het nu beter/verstandiger/beter, mooier programmeren om de opmaak mee te sturen in de return of om dit in een array te stoppen en met json terug te geven en de opmaak door javascript/jquery te laten doen?
Ik ik krijg van de SQL query diversen data terug.
Dit zijn wat teksten en een afbeeldings url.
Is het nu beter/verstandiger/beter, mooier programmeren om de opmaak mee te sturen in de return of om dit in een array te stoppen en met json terug te geven en de opmaak door javascript/jquery te laten doen?
PHP hulp
30/11/2024 21:38:55Rob Doemaarwat
25/05/2020 21:21:46Persoonlijk kies ik (bijna) altijd voor een gestructureerde JSON response. Als iets of iemand anders dan een keer wat met de data wil, dan kan ie het eenvoudig verwerken.
Maar er zijn verschillende voor en nadelen. Hangt van de situatie af, en wat op dat moment programmeertechnisch het beste uitkomt ("gemak").
Voordelen JSON:
- Enkel data in de response = "light".
- Eenvoudig hergebruik (andere client, nieuwe client - evt. naast de oude versie draaiend).
- Minder "inspanning" op de server (waar jij voor de stroom/CPU/enz betaalt), wordt gedelegeerd naar de client (waar de gebruiker voor de stroom betaalt).
Voordelen HTML:
- Alles in één taal (PHP) = geen "probleem met twee kanten".
- Kant en klare response, geen gedoe (met kans op falen) aan de client zijde.
- Servers-side genereren zal meestal sneller zijn dan client-side.
Maar er zijn verschillende voor en nadelen. Hangt van de situatie af, en wat op dat moment programmeertechnisch het beste uitkomt ("gemak").
Voordelen JSON:
- Enkel data in de response = "light".
- Eenvoudig hergebruik (andere client, nieuwe client - evt. naast de oude versie draaiend).
- Minder "inspanning" op de server (waar jij voor de stroom/CPU/enz betaalt), wordt gedelegeerd naar de client (waar de gebruiker voor de stroom betaalt).
Voordelen HTML:
- Alles in één taal (PHP) = geen "probleem met twee kanten".
- Kant en klare response, geen gedoe (met kans op falen) aan de client zijde.
- Servers-side genereren zal meestal sneller zijn dan client-side.