Data opslaan

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tobias Tobias

Tobias Tobias

03/08/2013 15:43:37
Quote Anchor link
Hallo,

Ik heb inmiddels een fotoarchief van rond de 200gB op mijn harde schijf staan.
Wat is de beste manier om hier een backup van te maken? Ik dacht zelf aan een extra externe schijf kopen en die ergens anders te bewaren.

Nu weet ik alleen niet hoe lang een harde schijf 'goed' blijft. Ik weet van bv DVD's dat ze na verloop van tijd kapot gaan, maar hoe zit dat met harde schijven (gewoon of SSD).

Of is online opslaan beter, en zo ja, weet iemand een goede dienst. Ik gebruik al dropbox, maar die heeft een limiet van 2gB.

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 14:54:06

Roel -

Roel -

03/08/2013 18:48:46
Quote Anchor link
Ik houd niet zo van diensten als Dropbox om belangrijke data op te slaan. Heb je hun voorwaarden wel eens gelezen? Hetzelfde geldt voor Skydrive, Google Drive en zo nog een hoop andere.

Ik raad je aan om je foto's gewoon op één of twee externe harde schijven te zetten en op je eigen pc.
Lijkt me op zich wel veilig. Tenzij er iets met je huis gebeurt (brand o.i.d.).

Ik kan het niet laten om het te vragen: ik heb in bijna 3 jaar met m'n vriendin een fotoarchief van net een krappe 10GB. Hoe kom je in hemelsnaam aan 200GB? :p

Obelix Idefix

Obelix Idefix

03/08/2013 19:25:07
Quote Anchor link
off topic:
Roel PHP op 03/08/2013 18:48:46:
Ik kan het niet laten om het te vragen: ik heb in bijna 3 jaar met m'n vriendin een fotoarchief van net een krappe 10GB. Hoe kom je in hemelsnaam aan 200GB? :p

Misschien bestanden in RAW-formaat? Afbeeldingen zijn zo'n 25MB per stuk.

on topic:
Sluit me aan bij Roel. Kies voor een externe harde schijf en bewaar deze indien mogelijk op een plaats buitenshuis, zodat ook bij brand o.i.d. de kopie veilig is.

Eddy E

Eddy E

03/08/2013 19:31:30
Quote Anchor link
En dat ze na verloop van tijd kapot gaan: ja.... na 30 jaar of zo?
Probeer zal eerder zijn dat je het niet meer kan aansluiten/afspelen.
Stel je had wat op A:-diskettes staan. Of op mini-disk. Of (wellicht 20 jaar) op CD?

Jan R

Jan R

04/08/2013 06:42:51
Quote Anchor link
Ik werk met een combinatie.
Dropbox voor snel copy over meerdere pc's/laptoppen.
stick voor de belangrijkste zaken te kunnen meenemen inden nodig.
back-up op HD thuis
back-up op het werk tegen allerhande catastrofes, zoals brand

Jan

Tobias Tobias

Tobias Tobias

04/08/2013 09:29:06
Quote Anchor link
Roel PHP op 03/08/2013 18:48:46:

Ik heb 2 kinderen, dan gaat het hard...
Plus er zitten ook wat video's tussen

Maar harde schijven blijven dus wel lang goed als je die laat liggen?

TJVB tvb

TJVB tvb

04/08/2013 14:51:53
Quote Anchor link
Gewoon backups laten wegschrijven naar een NAS ergens anders (dus niet bij jou thuis). De kans dat die nas kapot gaat op dezelfde dag als je huis afbrand is niet zo groot. Bij mij gaat een backup naar een server thuis en 1 keer in de week naar een NAS bij iemand anders.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.