data opslaan
Als je iets opslaat op een harde schijf of USB-stick, hoe werkt dat dan eigenlijk? En dan bedoel ik het opslaan zelf. Hoe komt die data op een harde schijf terecht en hoe kan het dat het bewaard blijft?
Volgens mij wordt alle data omgezet in nullen en enen. Maar dan. Hoe worden die nullen en enen opgeslagen?
Kan iemand dat in kindertaal :-) uitleggen?
Thanks Bas... ik vind alleen niet terug wat ik bedoel. Ik vraag me af hoe die data wordt geschreven... gaat dat magnetisch, of is er een naald die groeven maakt (beide gevallen lijken mij niet, maar hoe dan wel)?
"door een gemagnetiseerd"
Door een wat?
Maar het werkt dus met magnetisme. Oké... weet jij dan ook hoe door zo'n magneet een 1 en een 0 wordt opgeslagen? Vroeger met cassettebandjes zaten er ijzerdeeltjes in de tape die een bepaalde kant/richting op werden geplaatst door de magnetische kop van het cassettedeck. Ik ben benieuwd hoe dat met een harde schijf werkt. Hoe wordt een 1 "gemagnetiseerd" en hoe een 0?
Oh ja, en hoe kan het dat die data niet vanzelf verdwijnt na verloop van tijd?
Een hardeschijf lijkt op een cassettebandje maar dan met veel meer detail. Een hardeschijf hoeft "alleen maar" nullen en enen op te slaan terwijl een cassettebandje golven opslaat (is een analoog signaal)
De data kan verloop van tijd wel verdwijnen door magnetische invloeden van buitenaf, maar dat duurt normaal gesproken heel lang.
Een harde schijf hoeft inderdaad "alleen maar" enen en nullen op te slaan, maar heb jij dan ook enig idee hoe een 1 wordt opgeslagen en hoe een 0?