data opslaan

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/09/2013 13:41:26
Quote Anchor link
Even eens een heel ander vraagje tussendoor.

Als je iets opslaat op een harde schijf of USB-stick, hoe werkt dat dan eigenlijk? En dan bedoel ik het opslaan zelf. Hoe komt die data op een harde schijf terecht en hoe kan het dat het bewaard blijft?

Volgens mij wordt alle data omgezet in nullen en enen. Maar dan. Hoe worden die nullen en enen opgeslagen?

Kan iemand dat in kindertaal :-) uitleggen?

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 14:40:26

B a s
Beheerder

B a s

24/09/2013 14:04:23

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/09/2013 14:09:36
Quote Anchor link
Thanks Bas... ik vind alleen niet terug wat ik bedoel. Ik vraag me af hoe die data wordt geschreven... gaat dat magnetisch, of is er een naald die groeven maakt (beide gevallen lijken mij niet, maar hoe dan wel)?

TJVB tvb

TJVB tvb

24/09/2013 15:53:34
Quote Anchor link
Met een harde schijf worden deeltjes van de hardeschijf door een elektronische magneet gemagnetiseerd. Dat zijn je nullen en enen. Die gemagnetiseerde delen kunnen daarna weer gelezen worden.

Is dit zo een beetje duidelijker?
Gewijzigd op 24/09/2013 16:07:21 door TJVB tvb

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/09/2013 16:05:44
Quote Anchor link
Dat is inderdaad al een stuk duidelijker :)

"door een gemagnetiseerd"

Door een wat?

Maar het werkt dus met magnetisme. Oké... weet jij dan ook hoe door zo'n magneet een 1 en een 0 wordt opgeslagen? Vroeger met cassettebandjes zaten er ijzerdeeltjes in de tape die een bepaalde kant/richting op werden geplaatst door de magnetische kop van het cassettedeck. Ik ben benieuwd hoe dat met een harde schijf werkt. Hoe wordt een 1 "gemagnetiseerd" en hoe een 0?

Oh ja, en hoe kan het dat die data niet vanzelf verdwijnt na verloop van tijd?

TJVB tvb

TJVB tvb

24/09/2013 16:11:43
Quote Anchor link
Door een elektronische magneet. Ik miste twee worden, heb dat nu aangevuld :)

Een hardeschijf lijkt op een cassettebandje maar dan met veel meer detail. Een hardeschijf hoeft "alleen maar" nullen en enen op te slaan terwijl een cassettebandje golven opslaat (is een analoog signaal)
De data kan verloop van tijd wel verdwijnen door magnetische invloeden van buitenaf, maar dat duurt normaal gesproken heel lang.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/09/2013 17:14:37
Quote Anchor link
Ah oké, thanks. Het wordt steeds duidelijker :)

Een harde schijf hoeft inderdaad "alleen maar" enen en nullen op te slaan, maar heb jij dan ook enig idee hoe een 1 wordt opgeslagen en hoe een 0?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.