Database gegevens sorteren met een formule
$id, $datumtijd, $helpdeskuser, $user, $apparaat, $status, $prioriteit, binnenkomst, $titel, $omschrijving, $oplossing, $deleted
deze variabelen komen uit een DB, verder heb ik nu een variabele $prio met de prioriteit en dus de volgorde waarom de rijen gesorteerd moeten worden
hoe kan ik het nu voor elkaar krijgen om de variabelen te sorteren op prio en in mijn standaard layout te zetten, ik dacht zelf aan een array maar ik weet niet precies hoe je de gegevens IN een array zet en hoe je ze er weer uit haalt
Waarom sorteer je niet gewoon in de query? Dat is ook geen probleem als de variabele berekend wordt met gegevens uit de database...
De variabele $prio word berekend na de query, en daar worden nog best wel veel berekeningen uitgevoerd
Kun je misschien een voorbeeldje geven van wat je wilt?
$id $omschrijving $helpdeskuser $datum
op zo'n manier komt het ook in het overzicht, dit komt uit een DB, Hier komt nog een variabele $prio bij die met andere variabelen berekend word, Vervolgens wil ik alles in een array zetten en sorteren op prio.
Prio word berekend door:
$datumtijd = (tijd van openen, staat in DB) *3600 (seconden)
$max (maximaal uren open per call*3600)
$aantal_open ( verschil $datumtijd en nu)
$prio = ( = $max - $aantal_open)
Als dit in een query kan zou het fijn zijn maar lijkt me lastig
Er natuurlijk wel vanuit gaande dat de tijd van openen netjes in een DATETIME veld opgeslagen staat...
Hoe je $max bepaald is me nog niet helemaal duidelijk, maar dat kan wellicht ook met de database...
Ik zie niet in wat de bedoeling is van de volgende berekening:
2007-12-17 14:23:34 * 3600
Dus $datumtijd = (tijd van openen, staat in DB) *3600 (seconden)
Dit kan eigenlijk alleen wanneer jij de datumtijd niet als datumtijd (DATETIME) hebt opgeslagen. In dat geval heb je een probleem...
Al jouw vragen mbt. sorteren en het rekenen met datums en tijden zijn eenvoudig op te lossen met de vele datum- en tijdfuncties die jouw database tot zijn beschikking heeft. Maar moet je wel DATETIME als datatype gebruiken.
(Aangenomen dat je de dataramp MySQL als database wilt gebruiken)
De variabele $datumtijd is een timestamp die in de database staat. die haal ik daar uit en daar bereken ik de gegevens mee
Nico V. schreef op 19.12.2007 13:31:
Gebruik zoals Frank al zegt liever geen timestamp maar gewoon een DATETIME als datumtijd-stempel. Daar kun je veel meer mee...De variabele $datumtijd is een timestamp die in de database staat. die haal ik daar uit en daar bereken ik de gegevens mee
Nico V. schreef op 19.12.2007 13:31:
Ok, en welke database gebruik je? Wanneer dat MySQL is, dan is een TIMESTAMP hartstikke fout, kan voor de grootste problemen zorgen. In MySQL gebruik je een DATETIME om datums met tijden op te slaan, andere formaten leveren vroeg of laat altijd problemen op.De variabele $datumtijd is een timestamp die in de database staat. die haal ik daar uit en daar bereken ik de gegevens mee
En ga verder aan de slag met de datum- en tijdfuncties die jouw database tot zijn beschikking heeft, dan stellen jouw berekeningen echt 10x niks voor. Zie de handleiding van jouw database.