database in class
ik heb een vraagje: kan je een database bewerking uitvoeren vanuit een class? ik ben nu een beetje begonnen met classes, is wel heel mooi, maar hoe los ik het op als ik iets uit een database wil ophalen, in die class? is dat uberhaupt wel mogelijk
De connectie zou je mooi in de constructor uit kunnen voeren?
alleen dan het daadwerkelijk uitvoeren van queries, hoe doe ik dat dan in een class? (zowel SELECT als UPDATE)
PDO is al een class op zich, dus waarom wou je dat nog in een eigen class willen bouwen? je kan als het goed is PDO zelfs nog extenden als je wilt, wat mij logischer lijkt, als je er wat meer uit wilt halen.
maar ik moet toch de connectiegegevens doorgeven? ik wil PDO niet uitbouwen ofzo, maar alleen in een class data kunnen ophalen, of veranderen. dus dan heb ik de methods van PDO nodig, en de connectiegegevens. en om dat dan te kunnen bouwen, zal ik een PDO class moeten instantieren?
Ah zo, ik dacht dat je een eigen database-class op zich wou maken.
Code (php)
Dan kan je binnen die class doen wat je zelf voorstelt
en hoe voer ik dan een query uit? zoals ik hierboven beschreef? ben nog een beetje nieuw met OOP....
Alleen ... of het resultaat in een $this-> variabele moet, hangt dan weeral af van de context.
Geef zelf eens een concreet voorbeeld van wat je wil bereiken. Toch altijd duidelijker dan te discussiëren in het ijle ...
Succes.
bedankt, was er zelf helemaal niet op gekomen om een tutorial te volgen, wat stom van mij! heb je nog meer van die zeer nuttige tips voor mij?
Toevoeging op 27/03/2012 15:47:37:
het is gewoon dat ik nog niet zo bekend ben met de OO syntax
http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/oop-in-combinatie-met-database/81754/#580025
De rest van dat topic is waarschijnlijk ook wel interessant om door te lezen.
Beter is werken met DataMappers, mooi voorbeeldje: De rest van dat topic is waarschijnlijk ook wel interessant om door te lezen.
Toevoeging op 27/03/2012 18:44:04:
deze code uit pim's datamapper, zie ik nu goed dat je methods kunt chainen?