database met veel gebruikers
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Simon Blok
IUk had het als volgt gedaan
users
userid
username
useremail
userww
enz...
fotos
fotoid
userid (PK linken aan userid)
bestand enz...
film
filmid
userid (ook PK)
enz..
dan krijg je erg veel tabellen.
het maakt voor mysql niet echt veel uit of een tabel een paar 100 of 1000 records heeft. en het is voor je zelf veel makelijker te maken
huh, hoe kan dit nu weer daar inkomen?! srry!!!
zo zou ik het ook doen
2 x 20.000 records,
1 x 200.000 records.. En hij houd het goed...
(In een tabel)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Eris -
Een database is juist gemaakt voor veel records, als jij ervoor kiest om de data te splitsen over meerdere identieke tabellen zal dit alleen averechts werken, de boel wordt trager doordat je allerlei joins zal willen maken.
Een gemiddelde multi-dimensinal dbms doet ongeveer 10.000 recrds per seconden doorzoeken. Maarja, dat is een data warehouse... die zijn niet echt optimaal voor OLTP-achtige querys. Jij zal gewoon een een normale (relationele) database gebruiken, maar zelfs dan moet het totaal geen probleem zijn als je gewoon netjes normaliseerd.
ok, bedankt voor de reacties. Ik hou het dan toch maar bij een tabel voor alle foto's!
Ik dacht ook dat het beter zou zijn om iedereen een eigen tabel te geven omdat je die dan kan aanpassen aan elke gebuiker zijn/haar persoonlijke hoeveelheid data. Als er je bv een gebruiker hebt die 5 filmpjes online wil zetten, dan kan je daar vijf kolommen voor voorzien, maar als er dan een user is die 100 filmpjes online wil zetten dan moet je al een tabel met 100 'filmkolommen' voorzien, en dit geldt dan ook voor fotos en dergelijke.
Dat zal dan wel een grote tabel worden, die voor 95 procent van de gebruikers véél te groot zal zijn, de meeste kolommen zullen dan ook leeg blijven, maar toch moet je ze voorzien, want je weet nooit dat er een user is die extra véél filmpjes of fotos online wil zetten.
Is het dan niet gemakkelijker (en dan ook sneller/minder geheugen) om iedereen zijjn eigen tabel te geven waar ze dan zelf kolommen kunne bijvoegen naar hartelust?
Of maakt het niet uit hoeveel lege kolommen je hebt in een tabel voor snelheid in geheugenplaats?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door mic
Even de posts over de F5 rammen verwijderd.. OT please...
normalisatie. Je zult dan zien dat je nooit aparte tabellen gaat maken voor verschillende gebruikers.
En ik weet niet wat jij verstaat onder veel, maar een database kan echt wel een paar miljoen tot zelfs een paar miljard records aan. En mocht je daar problemen mee krijgen, dan is de kans groter dat je niet over de juiste hardware beschikt, dan dat de database het niet aankan. En het toepassen van de juiste indexen wil ook nog wel eens helpen. Hoewel dat niet de sterkste kant van MySQL is, PostgreSQL doet dat een heel stuk beter.
Edit: url toegevoegd.
@Mic: Lees eens een artikel over En ik weet niet wat jij verstaat onder veel, maar een database kan echt wel een paar miljoen tot zelfs een paar miljard records aan. En mocht je daar problemen mee krijgen, dan is de kans groter dat je niet over de juiste hardware beschikt, dan dat de database het niet aankan. En het toepassen van de juiste indexen wil ook nog wel eens helpen. Hoewel dat niet de sterkste kant van MySQL is, PostgreSQL doet dat een heel stuk beter.
Edit: url toegevoegd.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
_niet_ voor iedereen een eigen tabel maken! Leer normalizeren.
Je moet met rijen werken en niet met kolomen. Daarnaast kan een database gereust 10 000 000 000 records bevaten zonder enkele problemen...
Gewoon in 1 veld zetten (duh) en dan bijvoorbeeld, met een \n splitsen en dit weer via een explode uit elkaar halen oid
Jason:
@Jason: Je geeft hier een voorbeeld zoals je het vooral NIET moet doen.Over die filmpjes.
Gewoon in 1 veld zetten (duh) en dan bijvoorbeeld, met een n splitsen en dit weer via een explode uit elkaar halen oid
Gewoon in 1 veld zetten (duh) en dan bijvoorbeeld, met een n splitsen en dit weer via een explode uit elkaar halen oid
Zet nooit meerdere gegevens in 1 record. In 1 record, hoort 1 gegeven te staan. Punt.
hehehe
@jason : dit lijkt me wel een goed idee, maar dat is het blijkbaar toch niet ;)
@frank : normaliseren is iets waar ik nooit van gehoord heb (beginner) maar het interesseert me wel! Heb je geen andere link want deze werkt niet. (loopt vast na de eerste pagina)
http://www.yapf.net/faq.php/100/700
@Moderators: Kan iemand even kijken wat er met de tut over normalisatie aan de hand is?
Hier een link (naar een andere site) die wel werkt: @Moderators: Kan iemand even kijken wat er met de tut over normalisatie aan de hand is?
Thanks! Ik begin er meteen aan!