Database omgekeerd ophalen
ik heb een simpele tabel, zonder datums en iets waaraan ik een datum of tijd kan zien. Dus nu wil ik uit mijn tabel (die ik later netjes echo met while) de waarden van onder naar boven eruit halen. dus de onderste (laatst ingevoegde rij) eerst. Hoe doe ik dit in een query?
Ik dacht zelf aan misschien een array_reverse() (ik weet niet of dit in php bestaat, maar in actionscript wel) en dan alles echo'en, maar ik haal het liever in de query al omgekeerd eruit...
Alvast bedankt,
Groet,
Barry
Groet,
Barry
Dan doe je ORDER BY id DESC (groot naar klein), aangezien de record met het grootste id vaak het laatst is toegevoegd ;-)
Misschien dat je iets kunt doen met LIMIT en COUNT.
Maar ik zou een id kolom aanmaken, auto-increment integer.
Verder zou ik het niet weten.
Steeds een oplopend en dan gewoon order by
Klaar..
Nog ff een vraagje:
phpmyadmin zegt steeds bij de tabel dat ik een primary key moet opgeven.
Wat houdt dit precies in. Want ik weet wel dat het een bepaalde identificatie aan een kolom is.
Groet,
Barry
Heb je al wel een kolom met de eigenschap auto_increment in deze tabel staan?
Ps. Ga je eens verdiepen in SQL en databases, zonder de basiskennis wordt het érg lastig om iets leuks met databases te gaan maken.
Maar, eh, ja, ik heb een kolom id varchar auto_increment.
en dan?
Barry
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Barry
Uiteraard kun je zelf ook een query loslaten op de database om een pk te maken, daar heb je geen PMA voor nodig.
(dit valt dus onder 'basiskennis')
Barry schreef op 10.01.2007 18:08:
Aangezien de primary key zo ongeveer tot het fundament van een relationele database behoort, durf ik te beweren dat het met je basiskennis niet goed zit als je die term niet kent...[...]dat ik een primary key moet opgeven.
Wat houdt dit precies in.
[...]
dat basiskennis zit wel goed
Wat houdt dit precies in.
[...]
dat basiskennis zit wel goed
Maar goed, een primary key is het veld (of de combinatie van velden) in een tabel waarmee je elke tupel (rij) uniek kunt identificeren.
Binnen de primary keys kun je nog "natural keys" en "surrogate keys" onderscheiden. Natuurlijke sleutels bevatten "nuttige" data (zoals kentekennummers of sofinummers), surrogaatsleutels hebben geen relatie tot de data, zoals bijvoorbeeld een volgnummer (autonumber).
Barry schreef op 10.01.2007 18:08:
dat basiskennis zit wel goed, en ik leer ook nog.
en dan?
Barry
en dan?
Barry
Een id moet een int zijn en geen varchar
Ik zeg ook niet dat m'n basiskennis NU goed zit,
maar ik leer nog....(!)
Groet,
Barry