databasetabel omvang, wat is een "grote" databasetabel?
Stel je hebt bijvoorbeeld 5 a 10 velden in een tabel staan met beperkte gegevens, bijvoorbeeld persoons- / adresgegevens. Wanneer is het dan écht nodig om te gaan optimaliseren. Is dat bijvoorbeeld bij 10.000 records of 100.000 records? Of moet je eerder richting de miljoen records denken?
Ik heb geen flauw idee eigenlijk dus ben benieuwd...
Het plaatsen van indexen moet los staan van de hoeveelheid gegevens in je database.
Als je bijvoorbeeld weet dat er maximaal 30 records in je tabel komen te staan dan hoef je toch niet te indexen? Vandaar ook mijn vraag, wanneer wordt daabase optimalisatie nu echt relevant?
Database optimalisatie moet je in het design meenemen, achteraf doen is altijd lastig.
En groot is een mening. Sommige mensen vinden 10 000 records in een tabel van 10 kolommen veel. Anderen vinden dat klein.
TJVB tvb op 23/12/2010 16:52:11:
Database optimalisatie moet je in het design meenemen, achteraf doen is altijd lastig.
In een ideaal situatie heb je gelijk. Maar ik heb ooit gelezen dat indexen op een kleine tabel zelfs vertragend kan werken. Maar ik vroeg me dus af vanaf wat voor aantallen het relevant gaat worden. Vanaf 10.000? Vanaf 100.000? Vanaf een miljoen?
Iemand anders een idee?
Gewijzigd op 23/12/2010 16:59:25 door Ozzie PHP
Maar als je database zo klein is dat die er geen voordeel van heeft zal het nadeel ook nihil zijn en is mijn vraag waarom zou je het niet doen?
Ik heb niet zo heel veel tijd eigenlijk dus vandaar :) Ik heb geen idee hoeveel werk het is. Misschien dat ik het ook wel doe, maar als het pas zin heeft vanaf vele tienduizenden records dan is het voor mij minder relevant.
Ozzie PHP op 23/12/2010 16:26:07:
Optimalisatie moet je meteen toepassen, indexen op alle keys en foreign keys en overige columns waarop gezocht en/of gejoined wordt. Tuning technisch gezien: je moet zorgen dat je geen full table scans op je tabellen hebt. Dus altijd index-unique-scans of index-range scans. Performance problemen achteraf oplossen kost veel energie en zoekwerk en er is dan al irritatie bij gebruikers. Bovenstaande regels staan geheel los van het feit of de database "groot" of "klein" is. Zoals eerder gesteld: dat groot of klein is een relatief begrip. Niet over nadenken dus.Wanneer kun je een databasetabel eigenlijk echt "groot" noemen, dusdanig dat je database optimalisatie (indexen) moet gaan toepassen?
Oke, maar hele kleine tabellen (met bijvoorbeeld 20 tot 50 records) ga je toch niet optimaliseren?
Ozzie PHP op 23/12/2010 20:41:35:
Als het bij 20 tot 50 records blijft of iets in die buurt is het inderdaad niet meteen nodig.Oke, maar hele kleine tabellen (met bijvoorbeeld 20 tot 50 records) ga je toch niet optimaliseren?
oke, thanks