Databse naam counter
dit is de eerste keer dat ik er even niet uit kom. wat ik namelijk zoek is dat als me naam al in de database bestaat onder voornaam, en hij word nog een keer aangemaakt dat er naam_01 komt te staan.
Waarom zou je dit willen? Er zijn meerdere mensen met dezelfde voornaam. Zelfs de combinatie voornaam + achternaam is bijna nooit uniek.
niet echt een goede reden maar wil het graag weten
Gewijzigd op 01/03/2013 11:48:33 door Germaine merks
Misschien is het eerst zinvol om je af te vragen of er wél een zinvolle reden is om dit te doen. Waarschijnlijk zijn er namelijk wel beter oplossingen voor je probleem.
Als je even uitlegt wat het probleem is, dan weet iemand hier vast wel een beter oplossing dan die je nu in gedachte hebt.
Automatisch, nee. Je kan wel met de verschillende string functies van mysql aan de slag om dit te doen. Of het slim is.... dat is heel iets anders.
kijk het gaat mij niet perse om de naam dat is gewoon een voorbeeld het kan voor alles zijn als hij maar zo optelt ben ik blij genoeg heb niet beter nodig als het gewoon automatisch gaat. normaal als je een 2e naam zelfde is hebben mensen bijv deze naam is al ingebruik, ik wil gewoon dat hij door gaat alleen een nummer erbij zet
Nogmaals... waarom zou je dat willen? Leg dat eens uit? Ik zou het heel vervelend vinden als ik me aanmeld op jouw website en ik heet ineens Ozzie_07 PHP in plaats van Ozzie PHP.
omdat ik dingen ga uittesten en zoals ik al zei het is niet perse voor een naam en het is al vooral niet voor inloggen :P zoals ik ^al zei heb niet echt een goede reden ervoor
Als we even bij het username voorbeeld blijven. Je hebt op zeker moment meerdere gebruikers met de naam 'Erwin' in je systeem. Dat worden dus 'Erwin', 'Erwin_01', 'Erwin_02' etc. Nu wil alleen de volgende Erwin de naam 'Erwin_01', omdat hij dat op meerdere sites gebruikt. Dat kan alleen niet meer, want je hebt al een gemodificeerde naam op die manier. Terwijl in dit geval 'Erwin_01' nog best had gekund.
Als je dit soort dingen wilt doen, zorg er dan altijd voor dat je de originele data in zijn originele vorm behoudt. Als een kolom niet uniek is vanuit de gegevens, modificeer het dan niet om het uniek te krijgen. In plaats daarvan, voeg een extra kolom toe die extra informatie toevoegt om het uniek te maken. Bijvoorbeeld een kolom met een suffix die optelt bij gelijke waardes. Zo kunnen ('Erwin',00),('Erwin',01),('Erwin',02) en ('Erwin_01',00) naast elkaar bestaan zonder dat je problemen krijgt.
Gewijzigd op 01/03/2013 12:27:26 door Erwin H
Ik zal je al meteen aangeven waar het de mist in gaat. Op het moment dat er 1x Jan in de database staat, dan kun je de nieuw in te voegen naam (Jan) prima vergelijken met de naam Jan die al in de database staat. Als je vervolgens de nieuwe Jan suffixt met _02, dus Jan_02... en je wil de volgende keer weer een Jan toevoegen, hoe ga je dat dan vergelijken? Er staat dan namelijk 1x Jan in de databse en 1x Jan_02. En daar gaat het dus al gelijk de mist in.
Gewijzigd op 01/03/2013 12:58:37 door Ozzie PHP
ja daar hebben jullie eigenlijk best gelijk in heb ik niet over nagedacht.. dan weet ik het ook ff niet want het is wel wat ik wil
En dan zeg ik het maar nogmaals... leg even uit wat je wilt en waarom je het wilt.
Gewijzigd op 01/03/2013 13:23:04 door Germaine merks
Germaine, zo komen we niet verder. Geef alsjeblieft een serieus voorbeeld, of ga eens wat proberen. Zeggen 'ik weet niet wat ik wil of waarvoor ik het wil' levert niets op.
Dit heeft allemaal niet zoveel zin als je zelf niet weet waarvoor. Als je geen dujidelijk doel hebt, kun je ook geen efficiënte code bouwen.
We doen nog een poging, spelletje zoeken naar de vraag. :)
Zoek je een manier om iets unieks te maken?
Wil je weten hoeveel germains er zijn. Dus een nummer?
Wil je iets weergeven met een nummer erachter?
Dus bijvoorbeeld Germaine bestaat, dan wil je een suggestie optie om die naam uniek te maken?
Wil je een database naam laten aanmaken voor een bepaalde user, waarvoor er geen bestaande database word verandert?
Laat ik het eens heel duidelijk schrijven:
GEEF MEER INFORMATIE!!!!!!
Dit is gewoon knudde om je zo verder te helpen.
We zitten hier nu een spelletje iets bereiken te gokken, en dat is tijd verspillen.
Gewijzigd op 01/03/2013 13:56:03 door Bart V B
Gewijzigd op 01/03/2013 14:02:03 door Germaine merks
Dan is nog de vraag, moet het perse tellend oplopen of maakt dat nummer niet uit als het maar uniek is?
het liefst met een 1 erachter maar als het makkelijker is met wat anders dan ja dan dat
-- OFFTOPIC --
Wat boeit het of het goed is of niet. Hij vraagt wat en daar mogen wij best wel een normaal antwoord op geven vind ik. Als je denkt dat het niet goed is zeg het dan gewoon, maar ga der niet continue over verder, of de TS luistert er na of niet. Boeit ons niet maar blijf gewoon bij het topic.
Als namen is het misschien een een verkeerd voorbeeld, maar zelf gebruik ik dit bv voor zoekvriendelike urls.. Als er al een URL bestaat van 'dit-is-een-voorbeeld-url' dan wil niet dat er nog zon URL voorkomt in de database dus word de URL automatisch 'dit-is-een-voorbeeld-url-2'.
Maar he, dat is mijn mening ;-)
Gewijzigd op 01/03/2013 14:07:54 door Joakim Broden
Gewijzigd op 01/03/2013 14:12:26 door Germaine merks