data-opslag techniek?
Is hier toevallig iemand op de hoogte van data-opslag technieken?
Een aantal jaar geleden zei men dat gegevens op een cd / dvd ongeveer 10 jaar op een cd / dvd bleven staan en dat die gegevens daarna konden "verdwijnen" of onleesbaar worden. Nu ben ik benieuwd of de techniek inmiddels zo ver is dat digitale data langer / levenslang kan worden opgeslagen. Zijn er inmiddels technieken waardoor digitale data voor onbeperkte tijd kan worden opgeslagen? Of bestaat dat nog niet? Weet iemand dit?
Bedankt alvast voor de reacties!
wat dacht je van dropbox en/of google drive. zolang die programma's blijven bestaan heb je voor altijd je data.
Als ik nu een foto zou afdrukken, dan weet ik dat die foto over 100 jaar nog bestaat. Hij is hooguit een beetje vervaagd. Maar als ik diezelfde foto vandaag op een cd-rom brandt, is die foto over 100 jaar dan nog leesbaar? Of zijn alle enen en nullen dan verdwenen?
* bump *
Maar stel... jij vind op zolder nu een dia (ja, zo'n plasticje in een framepje)... kan je die nog bekijken?
Let wel: alles in 0 en 1-en is voor de mens niet direct zichtbaar. Er blijft apparatuur voor nodig. Die wordt vervangen (wie kan er nog een VHS afspelen? Of een LP?).
Iets zonder appartuur-zichtbaar blijft zichtbaar.
Dus koop een printer :D
Of om de paar jaar alles overhevelen naar de nieuwe standaard
LP > CD > DVD > ...
Dankjewel voor je reactie. Alleen het klopt niet helemaal. Die 0 en 1 gaan wel verdwijnen. Dat is nu juist mijn vraag. Cd's schijnen namelijk echt maar een gegarandeerde levensduur van zo'n 10 jaar te hebben. Daarna kunnen ze onleesbaar worden. Lees dit maar eens:
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2009/30/levensduur-cd-r-valt-tegen
nou ik weet het niet, maar als je zelf al zegt, de enen en nullen gaan verloren, lijkt het me dat de foto onleesbaar wordt? het is tenslotte een opsomming van getallen.
Ja precies... maar ik vraag me dus af of iemand weet of de technieken inmiddels beter zijn dan een aantal jaar geleden. En stel je slaat iets op op bijv. een usb stick. Gaat het dan ook na een paar jaar verloren?
al met al zou ik zeggen van wel, maar dat het afhangt van het toeval.
verder ben ik hier geen expert in, maar dit is hoe ik hier aan gedacht heb. een soort gedachte-experiment.
Hmmm, oke... het zou kunnen wat je zegt hoor. Maar dit alles doet mij dus wel afvragen hoe je het beste je digitale bestanden kunt opslaan, zonder het risico te lopen dat ze over 10 jaar niet meer leesbaar zijn. Lijkt me toch heel vervelend als ik m'n foto's over 10 jaar niet meer kan bekijken...
tapes, maar volgens mij is dat inmiddels ook weer achterhaald. Wat op dit moment het meest betrouwbaar is zijn volgens mij nog steeds een CD-R of een DVD-R schijf.
Je had vroeger de back-up ik denk dat je je er niet druk over hoeft te maken. print belangrijke dingen altijd af, en zorg dat je van de rest gewoon ergens anders een digitale back-up van hebt, evt icm cd/dvd
Ozzie, eigenlijk is er geen 1 medium waar je iets lang op kunt plaatsen. Tja, het internet is denk ik de enige optie. Een DVD, CD, USB, Harddisk, Computer alles gaat een keer stuk.
Het uitprinten: Tja, papier in de natuur verteerd al in een maand dus je kan er wel goud op zetten dat papier in een redelijk constante omgeving in een huis ook niet veel langer dan 10 jaar meegaat. Tevens zullen de kleuren vanzelf ook gaan veranderen en dus heb je na 10 jaar misschien nog wel papier, maar geen mooie kleur.
Op een dia zetten, werkt ook niet. Ook zo'n plaats krijgt achtergrondstraling waardoor hij langzamerhand slechter wordt.
"Tja, het internet is denk ik de enige optie." Ja, maar dan staat het ook gewoon ergens op een harde schijf :)
Papier vergaat... maar wel heeel langzaam... je hebt vast nog wel ergens oude familie foto's liggen van je opa en oma... de kleuren zijn hooguit wat vervaagd, maar de foto is nog goed te zien.
Ik vind het raar dat in deze tijd waarin vrijwel alles digitaal is, het eigenlijk nog niet mogelijk is om die digitale voor lange tijd (bijv. levenslang) op te slaan.
Tja ozzie dat komt nou eenmaal omdat we die hele irritante achtergrondstraling hebben die vrij is gekomen bij het ontstaan van het heelal en nu nog steeds rondvliegt, in elk geval zo zegt de wetenschap dat. Deze straling gaat overal doorheen en beschadigd dus alle materialen. Alleen veel materialen hebben er geen last van, helaas onze data opslag technieken wel.
Hmmm, ik denk dat ik maar een stralingsvrije kluis ga kopen! :)
Maar dan komen we bij achtergrondstraling en activiteit. De activiteit (aantal vervallende kernen - dus stralingdeeltjes - per seconde) van achtergrondstraling is zeer laag. Daardor moet het geluk je toelachen wil een stralingsdeeltje jouw usb, cd, dvd of wat dan ook raken.
Begrijp ik je goed dat cd's, harde schijven etc. meer vatbaar zijn voor straling dan een usb-stick? En dat in theorie de data op een usb-stick langer meegaat?
Toevoeging op 03/05/2012 21:15:43:
En daar hoort natuurlijk ook sdd bij
ah ja... oke... beste keuze voorlopig dan maar: backup maken op usb en dvd-r!
Yep