Date probleem
Reden te meer waarom ik graag met selects werk en niet met getypte invoer van de user.
En selects vind ik zelf ook er proffesioneler uit zien :)
Sebastiaan:
Dat is een persoonlijk iets, ik heb er juist een bloedhekel aan. Hoe meer ik de muis moet gebruiken om snel iets te vinden, hoe slechter ik de site vind. Laat mij maar lekker het toetsenbord gebruiken en zelf een datum invullen. Gaat mij een stuk sneller af.En selects vind ik zelf ook er proffesioneler uit zien :)
Het blijft echter een kwestie van smaak.
-> Middels nieuwe variabelen??
$datumeng = $_post etc
$datumnl = een soort van omdraaing.
Iemand een idee
YYYY-MM-DD ---> DD-MM-YYYY
Het draait op Kundenserver in Duitsland (kan dat ermee te maken hebben???) versie 4.4.1.
$queryofferte =
"SELECT DATE_FORMAT(datum, '%d-%m-%Y')
AS datumNL
FROM
datumproef
ORDER BY
datum
";
Er is niets mis met die query en alleen het ontbreken van data kan er voor zorgen dat je geen gegevens krijgt.
Voer de query eens direct in PHPmyadmin uit, wat krijg je dan te zien?
echo "$objectofferte->datumNL";
Marco:
echo "$objectofferte->datumNL";
Geen quotes om je variabelen! Nooit en te nimmer doen, het is geen string.
echo $objectofferte->datumNL;
@Frank: Selectlijsten zijn ook met het toetsenbord te gebruiken
Sebastiaan:
Mee eens, maar het is niet half zo snel als gewoon met het nummerieke toetsenbord.@Frank: Selectlijsten zijn ook met het toetsenbord te gebruiken
Dit geldt helemaal wanneer je online applicatie hebt waarbij veel datumvelden moeten worden ingevuld. 1x per dag een paar dropdownlistjes is geen ramp, maar meerdere keren per uur... Dat is gewoon zwaar klote. Het schiet echt niet op, helemaal niet wanneer je goed kunt typen. Dan zijn dropdownlistjes echt vertragende factoren. Dat is ook de reden dat ik in een vorige post al zei dat je dit eens 100x moet proberen.
Ik heb veel met backoffice-applicaties gewerkt waarbij grote hoeveelheden formulieren moesten worden ingeklopt. Een typiste heeft met 2 à 3 seconden een datum correct ingevuld, dat lukt met dropdownlistjes nooit en te nimmer.
200 aanslagen per minuut (niet overdreven veel), max. 10 karakters => 3 seconden.
--------------------------------
"SELECT DATE_FORMAT(sluitingsdatum, '%d-%m-%Y')
AS datumNL
FROM
offerte
WHERE status= 'open' ";
----------------------------------------
Deze query werkt, echter moet ik in hetzelfde overzicht ook meerdere velden presenteren (logisherwijs 1 record) (normaal doe ik select *) Kan ik select * en select date_format combineren in 1 query??! (twee queries heb ik al geprobeerd maar dan " matchen" de records niet. 1 offerte wordt dan 10 keer weergeven, met tien keer een andere sluitingsdatum.)
"SELECT DATE_FORMAT(sluitingsdatum, '%d-%m-%Y')
AS datumNL,
extraveld,
nogeenextraveld,
etc
FROM
offerte
WHERE status= 'open' ";
Het enige 'bijzondere' aan de query is, dat je een functie gebruikt om de datum op te maken en met een alternatieve naam komt. Verder is het helemaal gelijk aan alle andere SELECT-queries.
Succes.
Edit: Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van een * in queries. Je haalt vrijwel altijd te veel informatie op, dat kost alleen maar onnodig geheugen en dus performance-verlies. Benoem gewoon de velden die je nodig hebt. Het is iets meer tikwerk, maar duidelijker en sneller.
Gewijzigd op 04/01/2006 11:33:00 door Frank -
Frank, dank je wel je hebt me goed geholpen met een aantal dingen!