Datetime omzetten naar bijv. "maandag"

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Roberto Beer

Roberto Beer

26/02/2007 13:53:00
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Mijn selfmade cms'je maakt een nieuwsartikel aan, en slaat daarbij de datum&tijd op als "2007-02-22 13:25:15", als datetime dus. Met explode() kun je die 2 van mekaar scheiden op de eigenlijke nieuwspagina.

Maar echt mooi vind ik het niet staan. Ten eerste staat de datum niet in een logische volgorde (het hoort eigenlijk omgedraaid) en ten tweede mis ik de dag. Zoals "maandag 26 februari 2006". Dat moet eigenlijk de output zijn. Is er misschien een functie van php die kan uitrekenen welke dag dat is geweest? Dat zou me nog eens handig zijn!

alvast bedankt.

Robbert

PHP hulp

PHP hulp

20/11/2024 11:23:05

Roberto Beer

Roberto Beer

26/02/2007 13:53:00
Quote Anchor link
ps. deze had eigenlijk in "PHP" moeten staan. Sorry!

Bo az

Bo az

26/02/2007 13:55:00
Quote Anchor link
Ik neem aan dat je die DATETIME in MySQL hebt ? kijk dan eens tussen de datetime functies in de mysql manual. (hint: date_format())

Joren de Wit

Joren de Wit

26/02/2007 13:56:00
Quote Anchor link
Nee hoor, deze staat hier prima. Je kunt namelijk de datum opmaken op het moment dat je hem uit de database ophaalt. Dit doe je met de functie DATE_FORMAT() van mysql:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
SELECT
    DATE_FORMAT(datum, '%d-%m-%Y') as formatted_date
FROM tabel

Om de datum in bijvoorbeeld dd-mm-yyyy formaat op te halen. Zie hoofdstuk 12.5 van de mysql handleiding voor alle andere opties die je hebt.

Roberto Beer

Roberto Beer

26/02/2007 14:58:00
Quote Anchor link
Dank jullie wel!

Roberto Beer

Roberto Beer

26/02/2007 15:59:00
Quote Anchor link
En is er ook een automatische vertaling? Zodat monday 'maandag' wordt, en october oktober? Of moet ik daar een if-loopje for gebruiken?

Joren de Wit

Joren de Wit

26/02/2007 16:56:00
Quote Anchor link
Dat zal dan iets worden als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
SELECT
    ELT(MONTH(datum), 'Januari', 'Februari', 'Maart', 'April', 'Mei', 'Juni', 'Juli', 'Augustus', 'September', 'Oktober', 'November', 'December') AS maand,
    ELT(DAYOFWEEK(datum), 'Zondag', 'Maandag', 'Dinsdag', 'Woensdag', 'Donderdag', 'Vrijdag', 'Zaterdag') AS dag
FROM
    tabel

Natuurlijk kun je dit ook verwerken in een complete datum aanduiding met behulp van DATE_FORMAT of CONCAT.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.