Datum / Tijd optellen en aftrekken
Nu zou ik graag de tijd van 1 uur terug hebben.. Hoe doe ik dat? Ik heb bijna geen ervaring met de datum functie.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jeroen G
Edit: kortom, de date functie heeft een optionele 2e parameter waaraan je de te gebruiken tijd mee kan geven als deze afwijkt van de huidige tijd.
Je kan daarvoor verschillende functies gebruiken voorbeeld:
strtotime()
mktime()
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<?php
$date = new DateTime(); // zonder parameters wordt de huidige datumtijd genomen
$date->modify("-1 hour");
echo $date->format("Y-m-d H:i");
?>
$date = new DateTime(); // zonder parameters wordt de huidige datumtijd genomen
$date->modify("-1 hour");
echo $date->format("Y-m-d H:i");
?>
Ik vind dit vele malen handiger dan de oude aanpak.
Ps. Werkt niet in ouwe PHP-versies, pas sinds versie 5.x
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
Die OOP ziet er wel strak uit :P
OOP is netter alleen die van Boaz is beter gebruikbaar (maar 1 regel)
Heb me heel boos zitte maken totdat ik uiteindelijk dit op internet vond:
Serialization and unserialization fail for the DateTime object (PHP 5.2.5).
With your own __sleep and __wakeup function in a child class you can work around this problem.
Als je besluit met de OOP verder te gaan, neem dit dan ff mee.
(Welke functionaliteit? Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar o.a. iets met datums vergelijken.)
Edit:
http://www.scriptorama.nl/php/php-53-date-extensie-revisited
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
Dominic schreef op 12.08.2008 18:33:
En sinds wanneer is kleiner ook beter? Korte code eindigt vaak in een onleesbare en onbruikbare klotezooi. Ik heb hier nog wel een paar honderd kleine korte scripts staan waar helemaal niemand (ook de oorspronkelijke bouwer) meer iets mee kan.OOP is netter alleen die van Boaz is beter gebruikbaar (maar 1 regel)
Maar goed, het kan ook in 1 regel:
1 regeltje code en klaar ben je. Oh ja, regel 2 om de boel nog even weer te geven, maar dat heeft niets met de logica te maken en wil je dus altijd apart ergens regelen.
pgFrank schreef op 13.08.2008 08:37:
1 regeltje code en klaar ben je. Oh ja, regel 2 om de boel nog even weer te geven, maar dat heeft niets met de logica te maken en wil je dus altijd apart ergens regelen.
Dominic schreef op 12.08.2008 18:33:
En sinds wanneer is kleiner ook beter? Korte code eindigt vaak in een onleesbare en onbruikbare klotezooi. Ik heb hier nog wel een paar honderd kleine korte scripts staan waar helemaal niemand (ook de oorspronkelijke bouwer) meer iets mee kan.OOP is netter alleen die van Boaz is beter gebruikbaar (maar 1 regel)
Dat snap ik wel, alleen dit is 1 klein regeltje, waardoor het dus geen klerezooi wordt. (scheelt weer laadtijd - 2 regels)
is dit dan ook mogelijk met dagen??? en hoe doe je dat dan