debian configureren
ik heb nu debian en het installeren ging prima... ik heb ook al wat hulp gekregen van mensen op mIRC en het werkt opzich allemaal wel ik heb nu een apache server erop lopen maar ik weet niet hoe ik die apache server aan mijn mysql moet koppelen ik heb namelijk wel een mysql erop gezet, kortom iemand enig idee hoe dat moet ?
greetz,,,
stef
Want in principe hoef je vanuit Apache niets te doen met MySQL.
ik heb hem nu gevonden maar wat moet ik precies aanpassen?
apt-get install php4 php4-mysql
all1 werken die dan al automatish samen?
zoek naar php_mysql.dll oid in je php.ini
er staat waarschijnlijk een ; voor
haal die weg en herstart apache
je zal dan het bestandje 'php_mysql.dll' in een bepaalde map moeten zetten.
Ik werk niet met debian dus ik zou niet weten waar, maar dat zou je even moeten proberen
succes
Gewijzigd op 18/12/2005 18:54:00 door Erik Rijk
Grotere kans dat het iets met php_mysql.su o.i.d is.
debian != microsoft windows ;)
zoals ik al zei ik heb nog nooit "echt" met linux oid gewerkt, maar hiermee help ik hem toch ook wel een beetje op weg :)
ik heb nu dus ff die php4 php4-mysql erop en ga ff kijken of het werkt... trouwens kunen wij niet een mIRC kanaaltje maken voor phphulp?:P of hebben we die al ?:P
enjaa deze werkt :) bedankt voor alle hulp :) mijn mysql draait nu :) iniedergeval phpmyadmin doet het
Ik had bijv. gisteren een mooie post gemaakt welke mij dus aardig wat tijd gekost had. Had ik dat op IRC gedaan dan had nu niemand er meer wat aan gehad. Wellicht pikt ene zoekmachine mijn post eruit in de toekomst zodat andere er wat aan hebben.
maar ik heb nu wel php er 3 keer opstaan en apache 2 keer :P dus ik denk dat ik hem ff ga resetten en netje s maken :)
Erik:
ja oke :P
zoals ik al zei ik heb nog nooit "echt" met linux oid gewerkt, maar hiermee help ik hem toch ook wel een beetje op weg :)
Opzich heb je een klein beetje gelijk hoor, daar niet van. debian heeft een php.ini, en je moet daar inderdaad inzetten 'extension=mysql.so', maar in princiepe doet de apt-get dat allemaal voor je.
Arjan:
apt-get update
ik doe dat wel en ik heb dan apache 2 dr ook nog op staan maar hij doet het niet :S hij wil het php bestand gaan downloaden dus php doet het dan niet en mysql ookal niet :(
welke pakketen moet ik dan wel installeren iemand een idee?
En dan moet het volgens mij wel werken. Reboot apache even, check of de juiste 2 regels in de apache config staan zodat hij php parsed etc. Of ga aan de slag met libapache2-mod-php4.
maar hoe weten jullie nou wat je moet hebben?? je kan wel paketten zoeken op www.apt-get.org maar ik snap het verschil niet tussen al die pakketten je word echt dood gegooit met zoveel verschillen :)
nog bedankt :)
greetz,,
stef
stef:
ok ik zal het vandaag even proberen op school, anders zal ik wel even een leraar of een 4de jaars, die mij eerder heeft geholpen, vragen.
maar hoe weten jullie nou wat je moet hebben?? je kan wel paketten zoeken op www.apt-get.org maar ik snap het verschil niet tussen al die pakketten je word echt dood gegooit met zoveel verschillen :)
greetz,,
stef
greetz,,
stef
ik heb het nu geinstalleerd, php doet het maar mysql niet ik krijg de error :
Fout
MySQL retourneerde:
Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)
deze error geeft hij ook in debian zelf als ik mysql typ... :( iemand enig idee om dit op te lossen?
Draait mySQL wel?
atp-get install <pakketnaam>
soms hebben die een wat rare naam, die je niet direct kan raden, dus dan installeer je die met
apt-get search mysql
zoekt naar mysql.
Dan zul je een pakket zien met client en server, installeer deze beide. Daarna krijg je kort een window met installatiemogelijkheden.
Om te zien wat er draait kan je 'ps aux' (soort gelijk aan taakbeheer van windows) typen, en dan zul je een overzicht krijgen met draaiende processen en servers, je zal snel leren welk proces wat is, en dat niet elk proces een server is.
Wat ook van belang is is al iets het niet doet, en je wil hulp dat je even de foutmelding vermeld, anders wordt het erg lastig voor ons om te raden wat er aan de hand is, terwijl de foutmelding vaak gewoon zegt wat er aan de hand is. 'hij doet het niet' is vaak geen accurate beschrijving van het probleem ;)