DesignReview: WebWinkel
Ik ben bezig met een design voor een website die binnenkort word vernieuwd, dus hopelijk hebben jullie wat feedback. Alles is welkom. :) Vooral het 'Best Sellers' item vind ik erg leeg, en 'cadeaubonnen' ben ik ook niet niet helemaal uit.
Kliker de Kliker de Kliker de Klik
PS: Dit is geen free template.
Gewijzigd op 05/01/2012 21:09:36 door Eddy B
Onlangs dat je geen webdesigner bent vind ik de design netjes.
Over de manier van scripten kunnen we alleen nog niks zeggen.
Maarja http://eddybisschops.com/check/design.png
:D Netjes hoor. Zie niet echt iets om op aan te merken.
Haha, bedankt. Het gaat inderdaad puur om het design, voor het gemak heb ik het even netjes als pagina neergezet.
Het ziet er kwa design niet geweldig uit, beetje amateuristisch en saai.
Piet, kan je vertellen wat het precies amateuristisch en saai maakt?
@Eddy: Voor de gemiddelde oordopjes zoeker kan het prima. De verschillende thematieken (categorieen, aanbieding, service, cadeaubon, schuifbalk nieuw) heb je netjes gepresenteerd. Design is ook een kwestie van smaak en de meeste webdevelopers hebben geen smaak maar zijn echte developers. Grafisch designer is een apart vak en ik vraag me af of die hier te vinden zijn. Daarom vind ik een kwalificatie als "ziet er niet geweldig uit" vet onvoldoende.
Gewijzigd op 05/01/2012 21:30:25 door Aad B
Zelf ben ik meer systeembeheer dan webdeveloper, webdesign vind ik gewoon leuk als hobbie, en meestal gaat het me wel goed af.
En jammer genoeg zijn er inderdaad maar weinig webdesigners, ik gok dan ook maar een beetje op het kritische oog van sommige webdevelopers. :)
- De logo heeft een leuke lettertype, maar is een beetje saai. Probeer eens iets te 'tekenen,' bijv. een leuk logootje van oordopjes en daar dan de naam in proberen te zetten.
- Er is maar weinig kleur in de site. Het voelt zo saai. Je hebt alleen een header en de rest van de info op de site is in blokjes gepropt die ook zo saai en kleurloos zijn.
- Waarom laatste nieuws? Wat is er te vertellen over de site en waarom zou een klant geïnteresseerd zijn in nieuws over deze site. Ik wil gewoon mijn oordopjes en afrekenen. Je kunt daar bijv. met opvallende kleuren en leuke dingen afprijzingen plaatsen of items aanraden, bijv. de meest bestelde items neerzetten. Hierdoor wordt je webwinkel lekker dynamisch en meer open en toegankelijk.
- Je hebt geen footer. Vertel ook eens iets over oordopjes.nl (of hoe het ook heten mag)
- De bestsellers aan de rechterkant en de aanbieding aan de linker kant kunnen beter op de plaats van nieuws en dan opvallender en 'leuker,' bijv. grote prijskaartjes (dis is btw hierboven ook deels aangegeven).
- Die cadeaubon dingetjes zijn leuk en kunnen naar boven worden geschoven als de aanbieding ding daar weg is. Cadeaubonnen zijn immers leuke dingen en horen bovenaan te staan.
- Je header kan iets voller. Ook daar heb je nieuws staan, maar wat heb je nou aan nieuws? Wat is er te beleven binnen het bedrijf om daar nieuws te plaatsen?
Ik hoop dat je er iets mee kunt. Dit is deels ook meer kritiek op de site, maar ik denk dat je design ook een reflectie is van hoe het eruit zal gaan zien, van daar.
Veel plezier!
Over het logo, het logo wordt ontworpen voor de nieuwe website. Maar inderdaad, dit is een beetje te simpel.
De kleurkeuze, het is inderdaad wat eentonig, ik zal proberen wat meer designs te maken.
Nieuws, nieuws is eigenlijk een foute benaming, naast nieuwtjes over de website komen er ook vooral reviews en meldingen over nieuw assortiment. Dus vandaar.
Footer, heb ik een hekel aan "Copyright" is maar een beetje een knullerige bedoeling tegenwoordig.
Je idee over het switchen van nieuws en best sellers en aanbieding vind ik wel wat. Ik ga ermee aan de gang.
Cadeaubonnen mogen inderdaad meer in het zicht.
Ik ga aan de slag, bedankt!
@Piet: +1
Toch zou ik reviews en nieuwtjes apart houden. Het zou mij meer bevallen als je opvallende aanbiedingen centraal plaatst met opvallende kleuren en prijzen. Dit trekt de gebruiker namelijk aan om ook echt iets te kopen.
Als ik soms iets wil kopen en ik ga naar de mediamarkt, kijk ik meteen of er van die bordjes zijn voor aanbiedingen. Vaak als ik in die richting loop zie ik een bak ervoor staan met afgeprijsde items, bijvoorbeeld een hele mooie koptelefoon van Sony o.i.d. Dan koop ik die meteen, wat het is wat ik zoek, het is afgeprijsd en het voldoet aan mijn wensen. Deze ervaring zou ik bij een webwinkel ook willen meemaken. Ik zie een opvallend afprijsbordje, klik erop en koop de item als deze mij bevalt.
- Google eens op 'webdesign 2012' of iets in die richting. Deze lay-out vind ik een beetje 2009 eerlijk gezegd. Maar hij is niet slecht.
- Je prijs font en size vind ik een beetje gejat van de mycom site. (als je een beetje doorbladerd. (mijn mening).
- de punt van de '.com' is donkerder. Maar dit valt al geheel niet op. Kies een andere knallende kleur voor je logo. Heb je 2 kleuren in je lay-out en dan is je huisstyle misschien wat duidelijker ---> + volgende opmerking
- Als ik kijk naar het cadeaubon idee + '#1' bij bestsellers en logo komen de kleuren niet echt tot zijn recht. Wat is je huis style wat zijn jou kleuren. Als ik normaal gesproken ga designen maak ik een kleuren palet je als aparte layer in bijvoorbeeld photoshop. Heb je altijd dezelfde kleuren. Kunnen er 3 zijn, kunnen er ook 12 zijn.
- Ideal logo gewoon in eigen kleur houden. Is gewoon een duidelijke reden voor. Logo is iets wat bekend en vertrouwd is. Als je kleuren gaat veranderen of een andere achtergrond o.i.d. valt het niet op en zien mensen dat logo niet direct. Moet je ergens anders in je lay-out vertrouwen terug winnen.
- Volgorde van service navigatie zou ik anders doen. Ik ga eerst naar klantenservice en dan naar retourneren? en dan pas levertijd en cadeaubon. Be positive. : cadeaubon, levertijd, klantenservice en dan pas retourneren. Hopelijk toch de minst belangrijke knoppen.
- En inderdaad de footer. Websites waar ik geen footer, disclaimer, algemene voorwaarden/privacy vindt koop ik niets. Daarna kijk ik naar beveiligde verbindingen (SSL), prijs, recensies e.d.
Zo, heb je weer wat dingetjes om over na te denken en misschien weer wat mee te doen :)
Want dan zou ik denk iets andere naam gekozen hebben.
Oordopjeskopen.com
denk ik aan
Beats
Samsung
Apple
Senheiser
Gewoon alles eigenlijk.
In het Best Seller vak kun je beter onder de prijs nog beschrijving zetten?
Gewijzigd op 06/01/2012 07:44:06 door Bas van de Steeg
Ik vind je cadeaubon ding aan de linker kant leuk
Jelle - op 06/01/2012 09:34:53:
Ik vind je cadeaubon ding aan de linker kant leuk
Die is idd mooi maar de pixels moeten aangepast worden denk ik.
Eddy Bisschops:
Footer, heb ik een hekel aan "Copyright" is maar een beetje een knullerige bedoeling tegenwoordig.
Het is tegenwoordig, of eigenlijk al een tijdje, helemaal in om in de footer een samenvatting te geven van je website. Er staat niet alleen copyright, disclaimer of privacy in, maar ook nog een keer het menu, about stukje, contact gegevens, enz.
Die cadeaubon vind ik totaal niet bij je site passen. Ik zie een, zoals al opgemerkt, weinig kleurrijke site met blauw en wit. Alles is helemaal strak, maar dan komt er linksonder ineens zo'n fel gekleurde out-of-the-box en rondgedraaide cadeaubonnen. Ik denk dat je van deze bonnen er 1tje weg moet doen en dan 2 wat strakker positioneren.
Ook is die blauwe wel heel erg pixelkijken...
Het nadeel van je design vind ik dat er niet echt iets uitspringt. Als je de pagina opent moet je op een site eigenlijk 1 ding hebben waar gebruiker meteen naar kijken. En in een goed design is dat ene ding ook precies waar jij wilt dat gebruiker naar kijken.
Bijv. best-sellers, aanbiedingen of nieuw. Dat zijn dingen waar je bezoeker naar moeten kijken, nieuws, cadeaubonnen en services moeten een stuk minder opvallen. Daarvoor komen mensen niet op zo'n site.
De volgorde Categorieën, Aanbiedingen, Services en cadeaubonnen vind ik niet mooi. Ik zou de 2 menu achtige dingen bij elkaar zetten. De aanbiedingen dan bovenin.
Een menu waar maar 2 menu items in staan vind ik altijd wel een beetje zielig. Zet hier bijv. je categorieën in, misschien onder een menu item genaamd producten.
Ook mogen de menu links wel wat groter.
En de code... Sorry ik kan het niet laten. De #container is helemaal niet nodig, dit kun je allemaal via de body tag regelen. En is ook onnodig :)
En PS Wouter, die #container hoort wel. Dit hoor je niet via de body te regelen. Body moet 100% breed zijn wil de #container van 1200px links en rechts een ruimte overhouden om in het midden geplaatst te worden. ;-)
Gewijzigd op 06/01/2012 11:39:34 door B a s
- Er valt nergens een focus op. Als ik op een site kom, dan wil ik dat het design ervoor zorgt waar ik naar moet kijken. Op deze site kijk ik naar een plaatje(ook als deze site gesliced is) in plaats van de inhoud van de site.
- De felle kleuren bij de cadeaubonnen zijn té, ze passen totaal niet bij de rest van de rustige site.
- Zowel je bestsellers als je aanbiedingen vallen totaal niet op, stop er eens iets kleur in.
- Bij de totaalprijs aan de rechterkant van het menu moet een spatie tussen het euroteken en het bedrag zelf, dit zorgt voor betere leesbaarheid
- Een footer werkt vertrouwen, zelfs als deze geen copyright vermeld.
- "online afrekenen met iDeal of Paypal" moet beginnen met een hoofdletter.
- Een aparte nieuws-pagina (dmv klikken in het menu) is helemaal niet nodig. Als het nieuws van de homepagina af is, dan is het oud nieuws en dus geen nieuws meer.
- Opzich past je header wel bij het huidige, rustige, design. Maar zodra je van plan bent wat meer kleur in je design te stoppen, bij bijvoorbeeld je aanbiedingen, zou je header ook wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken.
Ik weet niet wat er allemaal hiervan al verteld is, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.