Diginotar / DigiD
Ozzie zet z'n aluhoedje maar eens op...
Gewijzigd op 04/09/2011 00:15:48 door The Force
Ben jij een Belg?
Ozzie PHP op 03/09/2011 22:56:48:
Van overheidsinstanties mag je verwachten dat ze 100% veilig zijn omdat ze veel gevoelige informatie bevatten.
Daarom heb ik ook nog steeds geen digitaal medisch dossier. Ik heb daarmee geen vertrouwen in mensen die het belangrijker vinden om herkozen te worden dan om dit land goed te leiden.
Van commerciële bedrijven accepteer ik dat de beveiliging minder betrouwbaar kan zijn. Alles wat met de overheid te maken heeft (zoals belastingaangifte) die ik niet vrijwillig.
België is veel beter af: Die hebben geen regering, en dat land werkt nog steeds prima
Gewijzigd op 04/09/2011 09:11:42 door Tobias Tobias
Ozzie PHP op 04/09/2011 00:17:21:
Ben jij een Belg?
Nee. Heb wel een half jaar in Indonesië gewerkt. Zou je ook moeten doen, dan besef je pas dat we het hier heel goed hebben. Ondanks dat heb ik in het halve jaar nooit iemand daar horen klagen of schelden. Oké één keer, omdat iemand inreed op de taxi waar ik in zat, maar dan biedt ie ook meteen zijn excuses aan. Gat in de weg? Rijd je toch omheen? Hier wordt al gezeurd als er wat te lang steentjes op een nieuwe weg blijven liggen. We kwamen Europees gezien het beste uit de financiële crisis, maar hoor je daar mensen over? Nee, wij klagen.
Tobias Tobias op 04/09/2011 09:09:55:
Daarom heb ik ook nog steeds geen digitaal medisch dossier. Ik heb daarmee geen vertrouwen in mensen die het belangrijker vinden om herkozen te worden dan om dit land goed te leiden.
Ozzie PHP op 03/09/2011 22:56:48:
Van overheidsinstanties mag je verwachten dat ze 100% veilig zijn omdat ze veel gevoelige informatie bevatten.
Tuurlijk, dat systeem wordt natuurlijk ook gemaakt door mensen die herkozen moeten worden. Kan natuurlijk nooit veilig zijn.
Beseffen jullie wel hoe zwaar het is om in de politiek te zitten? Van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht werken, je gezin nauwelijks zien, je vrienden verwaarlozen. Je kan het nooit goed doen, elke vier jaar (maximaal) heb je de kans om zonder baan te komen te zitten. Je staat constant in de spotlights door een mediacircus die het liefst zo negatief mogelijk is, want 'bad news sells'. In de politiek zitten doe je omdat je bevlogen bent, passie hebt. Daar mag je best iets voor tonen (ik weet niet of je het woord kent) maar het heet 'respect'.
Serieus, als je nog stage moet gaan lopen, ga naar het buitenland. Ver weg, Iran, Indonesië, Taiwan, whatever. Daar zal je meer leren over jezelf dan dat je de afgelopen jaren hebt gedaan.
Welcome to the real world. Je hebt gelijk hoor dat er veel wordt geklaagd. Dat is inherent aan de Westerse, luxe wereld. Iedere cultuur heeft z'n eigen gewoontes en normen en waarden. Relatief gezien hebben we het in Nederland best goed, maar dat komt ook... omdat de mensen altijd veel over dingen geklaagd hebben. Klagen leidt tot oplossingen. We hebben geen zin om iedere dag te lopen? Dan maken we toch een fiets? Ik moet te hard trappen als het lichtje van mijn fiets aanstaat. Dan vervangen we de dynamo toch voor een batterij? Ik vind zwart wit tv kijken niet leuk. Dan maken we toch een kleuren tv? Enzovoorts enzovoorts. In minder ontwikkelde landen heeft klagen vaak geen zin. Er wordt niks mee gedaan, er kan niks mee gedaan worden of het wordt afgestraft. Die mensen weten niet beter, net zoals wij ook niet beter weten. Het zit verweven in onze cultuur. Onze klaagmentalieit heeft wel tot gevolg dat producten en diensten zich doorontwikkelen en steeds beter worden.
Ozzie PHP op 04/09/2011 15:05:47:
Welcome to the real world.
WTF?
Ik wil een verschil maken tussen klagen en constructieve feedback. Zeuren dat de EU maar niks is zal geen invloed hebben op de besluitvorming. Constructieve, goed onderbouwde feedback kan dat wel hebben. Ik heb het hier over klagen als "Die hele EU is maar niks, kunnen we beter opheffen.", "Het is wel warm nu, maar wat is het benauwd!", enzovoorts.
Relatief gezien hebben we het in Nederland best goed, maar dat komt ook... omdat de mensen altijd veel over dingen geklaagd hebben.
Zucht, nee. Dat komt omdat wij een handelsnatie waren, omdat we competitief zijn, omdat we een vrije markt hebben, omdat er een democratie is, omdat je persoonlijk gewin kan halen uit innovatie. En natuurlijk omdat onze voorouders ons land met een hard werken mentaliteit hebben opgebouw. Niet klagen maar werken!
Klagen leidt tot oplossingen. We hebben geen zin om iedere dag te lopen? Dan maken we toch een fiets? Ik moet te hard trappen als het lichtje van mijn fiets aanstaat. Dan vervangen we de dynamo toch voor een batterij? Ik vind zwart wit tv kijken niet leuk. Dan maken we toch een kleuren tv? Enzovoorts enzovoorts.
Nogmaals, nee. Je hypothese dat klagen tot oplossingen leidt zou dus ook impliceren als we allemaal meer gaan klagen dat er meer oplossingen komen. En ik bedoel met klagen niet alleen klagen over dingen waar je invloed op kan hebben (wel leuk dat je enkel dat soort voorbeelden noemt). Wat heeft het voor zin om te klagen over het weer?
Er zijn veel redenen voor mensen om te klagen. Mensen kunnen klagen vanwege te hoge verwachtingen ("Van overheidsinstanties mag je verwachten dat ze 100% veilig zijn omdat ze veel gevoelige informatie bevatten"). Denk je dat een ambtenaar dat leest en denkt "hé verrek, goed dat hij dat zegt. Laten we dat maar eens ff aanpassen"??? Mensen klagen omdat ze verwend zijn door de moderne tijd, omdat ze ontevreden zijn, erbij willen horen of gewoon blind zijn voor positiviteit. Niet omdat ze denken dat ze daarmee het probleem kunnen oplossen. Klagen is ook erg functioneel op sociaal gebied. Het is makkelijk scoren en je kan jezelf ermee boven de beklaagde plaatsen. Door aan te geven dat die overheid zo slecht bezig is geef je ook aan dat je het beter weet dan de overheid. Ik vind het een gebrek aan respect.
Klagen is negativiteit. Negatieve gedachten hebben impact op je onderbewuste. Je wordt minder productief van.
In minder ontwikkelde landen heeft klagen vaak geen zin. Er wordt niks mee gedaan, er kan niks mee gedaan worden of het wordt afgestraft. Die mensen weten niet beter, net zoals wij ook niet beter weten. Het zit verweven in onze cultuur.
Ik ben benieuwd wat je hiervan vind als je een geruime tijd in zo'n ontwikkelingsland hebt gezeten. Nieuws en media zijn geen goede leermeester. Wijsheid doe je op door het zelf te ervaren.
Ik kan je genoeg anekdotes vertellen hoe Indonesisch nieuws in de media verdraaid wordt om mensen voor te schotelen wat ze willen zien.
Onze klaagmentalieit heeft wel tot gevolg dat producten en diensten zich doorontwikkelen en steeds beter worden.
Nogmaals, vrije markt, kapitalisme, winst, oftewel gewin is de reden. In Rusland zal er ongetwijfeld veel over de overheid geklaagd worden. Maar als je een systeem hebt waarin iedereen evenveel betaald krijgt, waar je niet beloond wordt voor goed presteren en waarin innovatie niet beloond wordt dan kan je klagen wat je wil. Dan heb je stilstand.
En op een aantal punten heb je helemaal gelijk hoor. Het zal wel iets typisch Nederlands zijn. In de winter vindt iedereen het te koud en verlangt iedereen naar de zomer, en in de zomer is het dan weer te heet en gaat iedereen klagen.
Maar goed, daar ging deze hele discussie niet om... het ging over Diginotar / DigiD. Back on topic dus.