Discussie: Data mining and profiling

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior, Medior and Junior SAP HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12696 Introductie Our client is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or chips. Our purpose is “unlocking the potential of people and society by pushing technology to new limits”. We do this guided by the principles “Challenge”, “Collaborate” and “Care”. Wat verwachten we van jou? SAP Certified Application Associate - SAP HANA Cloud Modeling (training and/or certification) Bachelor degree or higher Excellent understanding of SAP HANA (2.0 / Cloud), Data Modelling and writing

Bekijk vacature »

Stefan WM

Stefan WM

13/05/2014 10:42:59
Quote Anchor link
Goedemorgen,

Mijn zusje zit op de Uni van Leiden en moet een stuk schrijven over data mining and profiling.
Nu vroeg ze aan mij wat ik negatieve en positieve dingen rond dit onderwerp vind.

Hierna vroeg ik me af wat jullie hier als positieve en negatieve kanten ervaren.
Dus niet alleen negatieve dingen ;)

Groeten,
Stefan

Topic verplaatst naar Koffiehoek, aangezien het niet direct PHP related is.[/modedit]
Gewijzigd op 13/05/2014 12:00:27 door Wouter J

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 20:54:36

Michael -

Michael -

13/05/2014 10:48:18
Quote Anchor link
Voordeel van dat je profiel bekend is is dat je gerelateerde informatie krijgt. Als je films krijgt, krijg je films die jij graag kijkt, je krijgt advertenties die jij interessant vind, etc.

Nadeel is dat het net zo goed tegen je gebruikt kan worden. Zorgverzekeraars zijn dol op Apps en Gearwatches die bijhouden hoe sportief jij bent. Wat willen ze met die info?

Duitsland is heel vel tegen het verzamelen van data. Dit gaat zover dat de Streetview auto is verbannen en daar niet meer mag rijden. Dit heeft te maken met de oorlog toen er ook van iedereen data werd verzamelt. Zo konden ze simpel sorteren op geloofsovertuiging en die mensen oppakken.

Stefan WM

Stefan WM

13/05/2014 11:13:18
Quote Anchor link
Het is erg fijn inderdaad dat je dingen te zien krijgt die voor jou ook interessant zijn.
Alleen de vraag is ook tot hoe ver moet dat gaan, wat wil ik wel dat ze van me weten en wat wil ik niet dat ze weten.. Voor het standpunt van Duitsland is ook zeker iets te zeggen er kan ook zeker makkelijk misbruik van gemaakt worden.

Erwin H

Erwin H

13/05/2014 11:38:03
Quote Anchor link
Op deze manier gaat de discussie dan direct richting de gebruiks kant (en ook de ethische kant) van data mining. Is dat de bedoeling? Of zou het meer over de technische kant moeten gaan?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/05/2014 12:54:59
Quote Anchor link
>> Mijn zusje zit op de Uni van Leiden en moet een stuk schrijven over data mining and profiling.

Dan zou ik het breder trekken dan alleen internet. Denk bijvoorbeeld aan klantenkaarten en de recente rel rondom de verkoop van pingegevens. Daarom kunnen (en worden) ook uitgebreide profielen aangelegd.

Stefan WM

Stefan WM

13/05/2014 12:57:43
Quote Anchor link
Het gaat inderdaad om de ethische kant.
Het mag uiteraard uitgebreider dan alleen het internet!

Zoals de voorbeelden die je al aangaf.

Michael -

Michael -

13/05/2014 12:59:00
Quote Anchor link
Overal wordt natuurlijk data verzameld. Zo denk je bijv een anonieme OV kaart te hebben, tot dat je daarmee één maal opgewaardeerd. Pinpas en OV kaart worden gekoppeld en ze weten weer wie je bent en waar je na toe gaat.

Snelle Jaap

Snelle Jaap

13/05/2014 13:48:06
Quote Anchor link
Michael - op 13/05/2014 12:59:00:
Overal wordt natuurlijk data verzameld. Zo denk je bijv een anonieme OV kaart te hebben, tot dat je daarmee één maal opgewaardeerd. Pinpas en OV kaart worden gekoppeld en ze weten weer wie je bent en waar je na toe gaat.

Gewoon steeds een nieuwe kopen.

Michael -

Michael -

13/05/2014 15:14:44
Quote Anchor link
> Gewoon steeds een nieuwe kopen.

Gefeliciteerd met weer een onzin reactie.
Een ov kaart is meestal leeg of er zit hooguit een paar euro op, niet genoeg om met een trein te reizen.
Je wordt dus gedwongen altijd even je OV op te laden zodat ze weten wie je bent.

Stefan WM

Stefan WM

13/05/2014 15:20:33
Quote Anchor link
Wat denk je van de mobiele telefoon aan de hand daarvan weten ze precies waar jij je bevind en bevonden hebt.

Michael -

Michael -

13/05/2014 15:43:10
Quote Anchor link
> Wat denk je van de mobiele telefoon aan de hand daarvan weten ze precies waar jij je bevind en bevonden hebt.

Ja en Google gaat daar nog iets verder in (zie Google Now) die kan herkennen of je hebt gelopen, gerent, of gereden, hoever je van huis af was, waar je werkt, etc.

Stefan WM

Stefan WM

13/05/2014 15:52:03
Quote Anchor link
Veel mensen werken er natuurlijk wel zelf aan mij, kijk eens hoeveel mensen eigenlijk net te veel op facebook zetten ;)

John D

John D

13/05/2014 19:11:01
Quote Anchor link
Stefan van den Broek op 13/05/2014 15:20:33:
Wat denk je van de mobiele telefoon aan de hand daarvan weten ze precies waar jij je bevind en bevonden hebt.
Niet helemaal on topic maar toch: Wie is "ZE" van ze weten toch??
Verder twee zaken: 1) GPS in je telefoon aan of uit, een eigen keuze. Google vraagt toestemming om je GPS data op te bewaren, eigen keuze dus. 2)Je locatie-data bij je GSM provider, de GSM masten die jij passeert. Deze gegevens mogen niet gebruikt worden voor marketing. Deze gegevens, behorend tot de meta-data, zijn geheim en alleen opvraagbaar door justitie. Dus "ZE" kunnen er weinig mee..

Toevoeging op 13/05/2014 19:18:15:

Michael - op 13/05/2014 10:48:18:
Voordeel van dat je profiel bekend is is dat je gerelateerde informatie krijgt. Als je films krijgt, krijg je films die jij graag kijkt, je krijgt advertenties die jij interessant vind, etc.
Bovenstaande heeft niets met data-mining te maken maar is gewoon verzamelen, extractie, warehousing, analyse, en statistics. Gewoon data-warehousing. Datamining is populair gezegd het ontdekken van het onverwachte in gegevensverzamelingen. Niet welke film jij kijkt of welke produkten je regelmatig bij AH koopt teneinde een aanbieding te ontvangen. Is gewoon datawarehousing en analyse

Michael -

Michael -

13/05/2014 23:19:30
Quote Anchor link
> 1) GPS in je telefoon aan of uit, een eigen keuze.

Ja, maar dat geldt niet voor WiFi tracking. Dat schijnt zelfs te werken wanneer je zelf WiFi hebt uitgeschakeld.
Misschien iets minder nauwkeurig, maar hiermee houd bijv de AH bij hoevaak jij langs komt en welke route je in de winkel aflegt en hoelang je erover doet. Of is dat ook geen mining?
Naar mijn idee is mining alles wat wordt verzameld. Dus ook data waarop advertentie en films worden weergegeven.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.