Divs rechts uitlijnen
Ik zou graag een menu, dat gebouwd is met verschillende divs, rechts willen uitlijnen. Dit is de HTML:
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<div class="menucontainer">
<div class="rollovermenu"><a href="#">Menu 1</a></div>
<div class="rollovermenu"><a href="#">Menu 2</a></div>
<div class="rollovermenu"><a href="#">Menu 3</a></div>
</div>
<div class="rollovermenu"><a href="#">Menu 1</a></div>
<div class="rollovermenu"><a href="#">Menu 2</a></div>
<div class="rollovermenu"><a href="#">Menu 3</a></div>
</div>
Als ik in de css zet, dan wijzigt de volgorde (dan staat Menu 1 uiterst rechts, en Menu 2 links daarvan, enz...
De bedoeling is echter dat de 3 binnenste divs (en dit kunnen er meer of minder worden) in z'n geheel rechts uitgelijnd worden.
Bijkomend probleem is, dat ik de HTML zelf NIET kan wijzigen. Ik kan enkel de CSS aanpassen. (is een online tool waar niet aan de backend mag gekomen worden).
Anders had ik direct de menu veranderd naar een , maar dat is dus geen mogelijkheid...
Wie kan me helpen?
Bedankt!
Bedankt voor je snelle reactie, het resultaat is echter niet wat ik wil. Nu staan alle items onder elkaar rechts, terwijl ze menu-gewijs naast elkaar moeten staan.
Dit is de originele menu:
Dit is het resultaat na float: right; (volgorde omgekeerd)
Dit is het resultaat na clear: both;
Of
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
.menucontainer {
text-align: right;
}
.menucontainer .rollovermenu {
display: inline-block;
}
text-align: right;
}
.menucontainer .rollovermenu {
display: inline-block;
}
Gewijzigd op 14/03/2017 09:34:39 door Joakim Broden
Ik kan aan de menucontainer niets aanpassen, want die class wordt nog elders in de site gebruikt.
(Op de echte website heeft hij niet 'menucontainer' als class maar gewoon 'container-2' en die class wordt gebruikt voor de grid.)
Ik kan ook geen class toevoegen aan deze div, vermits ik niet aan de html kan...
Als je even een demo hebt zouden we je beter kunnen helpen.
En wat een kut HTML, als je zo weinig kunt aanpassen is het dan niet verstandiger om iets anders te gebruiken? En je kunt de HTML niet aanpassen en de CSS wel, hoezo kun je de HTML niet aanpassen dan?
Dit bedrijf gaf voordien een FTP account aan haar klanten en dan kon er naar hartelust aangepast worden in zowel css als html. (zo had ik het ook willen doen) maar sinds kort hebben ze blijkbaar beslist om geen FTP meer te geven (wegens security redenen, omdat er in de backend teveel fouten ontstonden omdat mensen wel eens in de PHP code begonnen te duiken) en gewoon een online stylesheet editor aan te bieden. Daar zit ik dus in te 'werken'. En als ik dan aan hun helpdesk vraag om aan de HTML aanpassingen te doen antwoorden ze kortweg dat dit niet mogelijk is.
Gewijzigd op 14/03/2017 11:31:29 door Joakim Broden
Ik kan redelijk goed overweg met css (hoewel ik meer backend doe) maar op deze manier is het toch heel moeilijk!
Ik had trouwens je oplossing geprobeerd, maar het werkt erggenoeg niet...
Als je demo hebt kan ik beter helpen ;-) Want het zou gewoon moeten/kunnen werken, maar ja ik weet niet hoe de html is opgebouwd. En "kan regelijk goed met css overweg", maak daar maar gewoon niet van als je dit niet kunt oplossen haha (niks ten nadele van jou, back-end en front-end zijn 2 verschillende dingen) :D
ik wil je wel privé de link even doorgeven naar de testsite, maar liever niet op dit forum... Is dit enigszins mogelijk?
Toevoeging op 14/03/2017 12:07:33:
Ik zie dat je mijn tip hebt gebruikt (ps de HTML is op de demo omgeving anders dan je hier op het forum zegt), je hebt de ".container-3" de "text-align: right;" gegeven en de ".container-3 .rollovermenu" een "display: inline-block;". Dat is goed, alleen via "div.rollovermenu" heeft het menu item nog een float left waardoor de items als nog naar links gaan. Als je de "float: left;" weghaalt van "div.rollovermenu" dan worden de menu items rechts uitgelijnd.
Trouwens, de HTML dat kan echt niet. Van programmeurs uit India krijg je zelfs nog betere HTML aangeleverd. Als ik jou was zou ik deze HTML niet aan nemen van die externe firma, wat een pruts werk is dit. Is die HTML gebouwd door een 5 jarige kleuter. Je moet hier echt niet akkoord mee gaan.
Gewijzigd op 14/03/2017 11:53:46 door Joakim Broden
Wat de HTML betreft ben ik het volledig met je eens. Het is inderdaad totaal niet volgens de regels. Maar ik zal het ermee moeten doen! Ik heb al zeker de webshop afgescheurd van de algemene website. Zo is de algemene website toch tenminste in duidelijke HTML5 en CSS3 gebouwd wat toch al beter is voor de zoekmachines!
Nogmaals bedankt voor je hulp!
Gewijzigd op 14/03/2017 12:58:34 door Liefhebber Laravel
Maar ik maak uit het bovenstaande op dat er meer niet pluis is :p.