dns instellen
Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »
Wat heeft phpmyadmin er mee te maken?
>> ... en dan alles voor webmail.domein.nl doorsturen ...
Maar op webmail.domein.nl zal nooit iets binnenkomen, want daar kan ik de dns niet voor aanmaken :-/
Je kan toch wel een domein aanmaken bij Strato? Ikzelf gebruik DirectAdmin, en daar kan je gewoon de Vhost aanpassen.
Gewijzigd op 11/07/2015 00:06:16 door - Ariën -
That explains :-)
>> Je kan toch wel een domein aanmaken bij Strato? Ikzelf gebruik DirectAdmin, en daar kan je gewoon de Vhost aanpassen.
Maar wat bedoel je nu precies? Ik heb een VPS bij STRATO. De domeinen kun je daar op 2 manieren aanschaffen:
1) als onderdeel van het serverpakket (de VPS)
2) los
Als je kiest voor manier 1 dan is de aanschaf per domein duurder en op het moment dat je de server opzegt, of wilt overstappen naar een server met meer capaciteit, dan moet je alle domeinen van die server verhuizen naar de nieuwe VPS. Voor iedere verhuizing betaal je dan weer opnieuw de prijs voor een jaar. Dus stel dat er ooit 100 domeinen op staan die je allemaal wilt overzetten, dan ben je zomaar ineens iets van 450 euro lichter. Daarom kies ik dus voor manier 2, dan heb ik die problemen niet. Het enige nadeel is nu dat ik in de DNS geen subdomeinen kan instellen. Als ik dus in de browser webmail.mijndomein.nl intyp, dan zal ie naar m'n zoekpagina gaan omdat dit een onbekend subdomein is.
Nu is het zo dat Plesk het mogelijk maakt om via de url webmail.mijndomein.nl in te loggen op je webmail. Maar dat zal nu dus niet werken, dus op de een of andere manier zal ik mijndomein.nl/webmail moeten doorsturen naar de loginpagina van de webmail. Ik hoop alleen dat dat gaat werken allemaal.
Gewijzigd op 11/07/2015 00:16:25 door Ozzie PHP
Alleen je kan de webmail niet gebruiken.
Waarom niet? Alleen omdat dat subdomein niet werkt?
In die nameserver kan je altijd een subdomein aanmaken.
Probleem is dat ik dat niet kan instellen. Het enige zinvolle wat ik momenteel kan instellen is een A-record en daar is het hoofddomein al ingevuld. Dat kan ik niet wijzigen. Vervolgens kan ik alleen nog het ip-adres van de server invoeren en dat is het.
Kun je een (fictief) voorbeeldje geven van hoe dat eruit ziet, dan zal ik het straks eens proberen.
xx.xx.xx.xxx/etc/apps/webmail/
Gewijzigd op 11/07/2015 16:14:18 door Randy vsf
Ah oké ... ik zal het later vandaag proberen. Maar ja ... ik weet niet echt wat ik nu moet gaan doen. Ik zie dat plesk zelf dat subdomein gebruikt vanuit het panel (als je op het mailicoontje klikt). Ik zal eens gaan uitzoeken of er een workaround is. Maar het is wel vervelend. Ik kan de domeinen naar het serverpakket verhuizen, maar dat is weer duurder en als ik ze naar een andere server wil verhuizen levert dat telkens problemen op. Ik ga er vanavond even mee rommelen. Mocht je in de tussentijd nog een andere oplossing bedenken dan hoor ik dat heel graag uiteraard ;-)
Als je maar één A record kan instellen doet hij mogelijk die catch all al vanzelf. Probeeer met STRATO cntact te zoeken en vraag wat hier de oplossing voor is. Mocht er geen oplossing zijn raad ik je sterk aan om bij een andere registrar je domeinnamen onder te brengen. Volledig DNS beheer is namelijk vrij belangrijk :)
Nee, helaas. Dat is niet het geval.
>> Probeeer met STRATO cntact te zoeken en vraag wat hier de oplossing voor is.
Heb ik al gedaan. Ik kan (zoals ik eerder al vertelde) de domeinen aan mijn server-pakket koppelen. Alleen dan kan ik geen gebruik maken van kortingen (bijv. 50 cent voor een domein voor een jaar) en als ik een domein wil verhuizen naar een andere server, moet ik telkens opnieuw betalen.
>> Volledig DNS beheer is namelijk vrij belangrijk :)
Waar heb je dit verder dan voor nodig? Je kunt toch ook alles via het hoofddomein laten lopen?
webmail.mijndomein.nl komt in principe op hetzelfde neer als mijndomein.nl/webmail
Ozzie PHP op 11/07/2015 23:34:17:
Je kunt toch ook alles via het hoofddomein laten lopen?
Elk domein heeft zijn eigen DNS instellingen.
Dat kan niet via een ander domein.
Wel als je zelf er voor kiest om dat zo op te lossen.
www.site.nl
webmail.site.nl
dns.site.nl
dns1.site.nl
dns2.site.nl
server1.site.nl
server2.site.nl
blog.site.nl
mail.site.nl
smtp.site.nl
kantoor.site.nl
is slechts een handje vol van de subdomeinen die ik aangemaakt heb.
Ik laat die allemaal zelfstandig verwijzen naar een ip.
Soms komen die overeen (www.site.nl en mail.site.nl gaan via dezelfde server, maar smtp.site.nl voor de uitgaande mail gaat via een andere server.)
www.site.nl, blog.site.nl en webmail.site.nl spreken een vhost aan op dezelfde server. Maar voor mail.site.nl is dat niet van toepassing.
kantoor.site.nl is slechts een ip adres van de glasvezel op kantoor. (en verder slechts te gebruiken om de printer of telefoon installatie aan te spreken).
Dat kán dus deels via een catch all, maar soms kan dat ook per se niet.
Je kunt webmail.site.nl laten verwijzen naar site.nl/webmail, maar mijn vhost zegt
ServerAlias webmail.*
dus webmail.site.nl en webmail.site2.be komen in dezelfde webmail omgeving uit.
Daar is het dus handig om dat niet 10x op je server te zetten.
>> Elk domein heeft zijn eigen DNS instellingen.
>> Dat kan niet via een ander domein.
Ik bedoelde ipv mail.domein.nl, blog.domein.nl enz. domein.nl/mail en domein.nl/blog.
@ Ivo P:
Hmmm, tja ... naar verschillende IP-adressen (en servers) doorverwijzen had ik nog niet aan gedacht :-s
Ik denk dat ik dan alleen voor mijn domeinen wellicht beter naar een andere hoster kan overstappen en dan alleen m'n vps bij strato laten. Ik ga even een nieuw topic daarover aanmaken. Thanks dat jullie allemaal meedenken!
Ozzie PHP op 12/07/2015 02:14:08:
Ik bedoelde ipv mail.domein.nl, blog.domein.nl enz. domein.nl/mail en domein.nl/blog.
mail.domein.nl, blog.domein.nl krijgen een ip van de DNS.
domein.nl/mail en domein.nl/blog regel je in vhosts.
SanThe, wat ik bedoelde is dat je dus geen subdomein gebruikt maar in plaats daarvan "routes". Maar dat webmail subdomein zit behoorlijk verankerd in Plesk. Ik denk dat het me veel tijd en ellende gaat opleveren als ik dat ga ombouwen, met de kans dat het bij een update van Plesk allemaal wordt overschreven. Dus beste optie is denk ik de domeinen verhuizen naar een andere hostingpartij.
Zo heel moeilijk is het instellen van vhosts niet (of de settings van email etc)
en dan zit je niet vast aan "plesk vindt dat webmail zo werkt" etc.
In de tijd dat ik een server moest gebruiken waarop Plesk draaide, was het vooral "hoe kom ik om de beperkingen van Plesk heen"
Vroeger schijnt Plesk inderdaad nogal complex te zijn geweest. Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in serverbeheer, en met zo'n adminpanel kun je een heleboel "out of the box" regelen. Net bijv. even getest en binnen 5 minuten PHP 5.6 toegevoegd als optie. Voor jou wellicht een eitje, maar voor mij niet. En users aanmaken, e-mailadressen instellen e.d. lijkt allemaal goed te werken. Ik kan ook allerlei rechten geven, dus voor mij is het noodzaak.