DOCTYPE ?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Erick Schluter

Erick Schluter

09/10/2004 02:18:00
Quote Anchor link
HI!

Quote:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Iedereen kent deze leus naar ik aanneem ?
Nu is er voor een pagina met frames weer een andere nl.:

Quote:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

Nu vroeg ik mij af of er ook een DOCTYPE is voor een pagina voorzien van PHP. Voor de puntjes op de i

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 20:54:24

Eris -

Eris -

09/10/2004 08:27:00
Quote Anchor link
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Dit is geen frameset dus dit

Dutchcamel

dutchcamel

09/10/2004 12:55:00
Quote Anchor link
DOCTYPE is volgens mij alleen om aan te geven volgens welke HTML regels je geprogrammeerd hebt. PHP heeft daar dus niets mee te maken, het gaat om de HTML die in de broncode komt te staan.

B a s
Beheerder

B a s

09/10/2004 14:19:00
Quote Anchor link
je moet een charset meegeven.. deze moet je tussen <head> en </head> in je html zetten.. de charset moet overeenkomen met de charset die je browser detecteerd.. om te zorgen dat deze charset in je html overeenkomt met die de browser detecteert, kun je via de PHP functie header() een charset meesturen.. moet je ff op php.net kijken bij header.. weet zo niet uit mijn hoofd :)

het 'beste' zou zijn om utf-8 te gebruiken, zowel in je header() functie als je html document tussen <head> en </head>, en het gebruiken van &iuml; (i umloud (schrijf je dat zo? :)).. want als je letterlijk i met 2 puntjes gebruikt in je code, dan kan dat probleme opleveren in sommige browsers of op sommige systemen..

Erick Schluter

Erick Schluter

09/10/2004 20:26:00
Quote Anchor link
HI!

Quote:
het 'beste' zou zijn om utf-8 te gebruiken, zowel in je header() functie als je html document tussen <head> en </head>

Mmhh...Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, ga het even uitzoeken op PHP.net, of Bas, heb jij een voorbeeldje voor me ?

Thanks!

Erick Schluter

Erick Schluter

09/10/2004 21:05:00
Quote Anchor link
HI!
Ben ik weer...

Heb even op php.net zitten neuzen, maar wat ik ook lees het brengt niet echt verheldering. Zelfs wanneer ik laat zoeken op DOCTYPE in de wholesite komen er voor mij niet echt bruikbare tips & truuks uit.

Tot nog toe gebruik ik echter gewoon de standaard DOCTYPE specificaties en alles werkt, maar nu ik weet dat er hier aanpassingen verricht kunnen worden wil ik deze ook kunnen verrichten...

Erick Schluter

Erick Schluter

10/10/2004 01:37:00
Quote Anchor link
JIPPIE!

Volgens mij heb ik er eentje:
Quote:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Of is dit alleen voor XHTML ? Ik vond dit op een PHP pagina...

Arend a

Arend a

10/10/2004 04:19:00
Quote Anchor link
De doctype gaat over de set aan tags die gedefinieerd is voor de html. Het is een leus die uit de XML komt, waarin je je eigen DTD (document type definition, uit het bolle hoofdje) kan definieren. Hierin staan de tags uiteengezet. Dit heeft dus niet werkelijk eits met php te maken. PHP is enkel server side, en heeft niets van doen met de hele layout meuk.

B a s
Beheerder

B a s

10/10/2004 14:02:00
Quote Anchor link
in je html tussen <head> en </head>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

en helemaal bovenin je pagina in PHP

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?
header('Content-Type: text/html; charset=utf-8');
?>

Erick Schluter

Erick Schluter

10/10/2004 18:23:00
Quote Anchor link
Allemaal erg bedankt, ik ga even kijken of ik deze info kan verwerken in mijn bestaande pagina's...wanneer tijd en zin natuurlijk !

Ciao!

PrisonerOfPain

PrisonerOfPain

10/10/2004 20:56:00
Quote Anchor link
Dus je wilt een doctype voor PHP scripts? Dat is 1 niet mogenlijk en 2 niet logisch. Welke wil je horen?

Erick Schluter

Erick Schluter

10/10/2004 21:15:00
Quote Anchor link
Doe maar beide !
Quote:
Nu vroeg ik mij af of er ook een DOCTYPE is voor een pagina voorzien van PHP. Voor de puntjes op de i

Ik was gewoon nieuwsgierig...

PrisonerOfPain

PrisonerOfPain

10/10/2004 21:34:00
Quote Anchor link
Het is niet mogenlijk omdat PHP geen op XML of op SGML gebaseerde taal is, en dus geen document type definition kan hebben. Wat kortgezegt een document is welke bijhoud welke tags in welke tags genest kunnen en mogen worden. Bij bijvoorbeeld coldfusion is dit wel mogenlijk omdat bij die taal een groot deel van de syntax in XML.

Het is niet logisch, omdat een DTD een browser of user agent (wat globaler) vertelt hoe het document gerender moet worden, en hoe het valide in elkaar zit. Dus een boek-tag nest in een winkel-tag en niet andersom. Omdat PHP aan de server kant geparsed word krijgt de browser helemaal niets te maken met hoe je PHP code eruit ziet en hoeft die ook niet te valideren hoe je PHP document in elkaar zit (dat doet de Zend engine wel)

Erick Schluter

Erick Schluter

10/10/2004 21:45:00
Quote Anchor link
Mmhh...oke, maar wat bedoelt Bas dan ?

PrisonerOfPain

PrisonerOfPain

10/10/2004 21:46:00
Quote Anchor link
Dat is een HTTP header die aangeeft dat de gestuurde tekst een HTML pagina is met een UTF-8 ge-encode tekenset. (Unicode transformatie)

Erick Schluter

Erick Schluter

10/10/2004 21:50:00
Quote Anchor link
Aha!
Het is me allemaal een stuk duidelijker en ik moet zeggen steeds meer te begrijpen van de materie genaamd PHP.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.