Dreamweaver extensies
een collega van mij maakt altijd zijn php-sites volledig met DreamWeaver Extensions.
DreamWeaver Extensions zijn programmatjes in DW waarmee je een DB selecteerd, een tabel of iets dergelijks en zo een heel php programma kan genereren.
Hij heeft zo, zonder al te veel getyp, zonder al te veel moeite een hele php-site in elkaar gestampt.
Natuurlijk vinden jullie als programmeurs dit niks(schat ik in).
Maar wat beweegt jullie als programmeurs om veel al alles met de hand te doen terwijl het ook zo ongelovelijk snel kan? Wat zijn jullie bezwaren hierop en hoe kiijken jullie hier tegen aan?
ik ben namelijk erg benieuwd
Er zijn verschillende redenen om het zelf te doen:
- Je commentaar voor later gebruik van bestanden/ of aanpassen ervan is gemakkelijk
- Je kan zelf de code "schoon" houden, dreamweaver en ook andere programma's voegen vaak onnodige code toe.
- Door zelf te programmeren leer je meer, het programma kan NIET alles genereren, wat je zelf als programmeur wel voor elkaar kan krijgen.
Ik ben het volledig met Robert eens.
http://www.interaktonline.com/
Je kan daar een hoop extensies kopen. Voor een particulier is dat duur, voor een bedrijf is het niet duur. Het zou een hoop tijd besparen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Die collega is bv een simpel cms systeem in elkaar aan het prutselen...
Edit: Als je kijkt naar de tijd, het gaat volgens mij echt sneller. En tijd is geld volgens mij..
maar als je nou is kijkt naar: Je kan daar een hoop extensies kopen. Voor een particulier is dat duur, voor een bedrijf is het niet duur. Het zou een hoop tijd besparen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Die collega is bv een simpel cms systeem in elkaar aan het prutselen...
Edit: Als je kijkt naar de tijd, het gaat volgens mij echt sneller. En tijd is geld volgens mij..
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Koos-Bert
Als je zelf script en je doet het op de goede manier, kan je snelheidswinst halen in je pagina. Je Leert hier ook niets van als programmeur, wat voor mij 1 van de belangrijkste redenen is dat ik die dingen niet gebruik.
Het is goedkoper, maar niet wat je als programmeur wilt.
"Je huurt als programmeur toch ook niet iemand in om voor jou te programmeren?"
http://www.interaktonline.com/Products/Dreamweaver-Extensions/MXUserLogin/Overview/
Je ziet hier een filmpje van hoe een login systeem makkelijk kan worden gebouwd... Er zit een heel bedrijf achter zo'nb extension. Ze zullen hem behoorlijk veilig hebben gemaakt(dat weet ik alleen niet zeker), als er wat mis gaat, kan je het bedrijf als het goed is aanspreken...
Jullie moeten me niet verkeerd begrijpen, maar ik wil gewoon meningen horen want ik kan er nog geen mening over geven...
je kan snel even iets aanpassen omdat je weet waar alles staat. Bovendien hebben de meesten zulke inlogsystemen al (zelf geprogrameerd) op hun computer staan, dus het is meestal kopieren, plakken en aanpassen (en dat gaat makkelijk want je weet waar alles staat). Het is niet ongelovelijk moeilijk om zo'n systeem in elkaar te zetten, en zeker geen 49 dollar waard om er een programma voor te kopen dat het makkelijker zou moeten maken.
Zoals reeds gezegd is de code van zulke tools vaak niet te overzien of moeilijker op maat te maken, natuurlijk kun je er snel mee ontwikkelen, maar mijn ervaring is dat je het altijd net ff wat anders wilt.
De genoemde 49 dollar zijn het wel waard, het feit dat er een bedrijf achter staat kan ook interessant zijn, maar het blijft automatisch gegenereerde code en daar zit nou eenmaal altijd wat overhead in. Het nadeel van zulke tools is dat als je de code aanpast de tool er vaak niet meer mee overweg kan :)
Je wilt eenmalig een snelle oplossing? Dan kan het interessant zijn. Ga je echter voor schaalbaarheid en optimalisatie dan zou ik zo'n tool links laten liggen.
Het komt ongeveer neer op het verschil tussen kant en klaar maaltijden van de Albert Heijn en zelf koken.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
<?php
sleep(1);
function check_pass($data){
if($data['user'] == "eris" && sha1($data['password']) == sha1('test')){
//normaal gecodeeerd. even een voorbeeld...
$_SESSION['login'] = 1;
echo 'U bent met succes ingelogd.<br /> <meta http-equiv="refresh" content="2;url=/admin/index.php" />';
}else{
echo 'Gebruikersnaam / wachtwoord zijn niet juist<br />';
sleep(4);
}
}
echo '';
$form->setMask(
'<tr><td>%title%</td><td>%field% %error%</td></tr>',
true, # dont repeat this mask
true # FH does not have to set the <table> tag!
);
//set username field
$form->textField('Gebruikersnaam','user',FH_VARIABLE,null,null,'class="user"');
$form->PassField('Wachtwoord','password',FH_PASSWORD,null,null,'class="key"');
// submitbutton
$form->submitButton('Verzenden','submit');
// set the handler
$form->onCorrect('check_pass');
$tabs = array(1 => 'user', 2 => 'password', 3 => 'submit');
// set the tabs
$form->setTabIndex($tabs);
// flush the form..
$form->flush();
?>
sleep(1);
function check_pass($data){
if($data['user'] == "eris" && sha1($data['password']) == sha1('test')){
//normaal gecodeeerd. even een voorbeeld...
$_SESSION['login'] = 1;
echo 'U bent met succes ingelogd.<br /> <meta http-equiv="refresh" content="2;url=/admin/index.php" />';
}else{
echo 'Gebruikersnaam / wachtwoord zijn niet juist<br />';
sleep(4);
}
}
echo '';
$form->setMask(
'<tr><td>%title%</td><td>%field% %error%</td></tr>',
true, # dont repeat this mask
true # FH does not have to set the <table> tag!
);
//set username field
$form->textField('Gebruikersnaam','user',FH_VARIABLE,null,null,'class="user"');
$form->PassField('Wachtwoord','password',FH_PASSWORD,null,null,'class="key"');
// submitbutton
$form->submitButton('Verzenden','submit');
// set the handler
$form->onCorrect('check_pass');
$tabs = array(1 => 'user', 2 => 'password', 3 => 'submit');
// set the tabs
$form->setTabIndex($tabs);
// flush the form..
$form->flush();
?>
Ik weet niet wat sneller is... Volgens mij red ik ben ik dat...
Dit maken kost ongeveer 5 min. Helemaal vanaf scratch. Ik heb 3 standaard scripts klaar liggen die ik zo gebruik
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Eris -
Robert:
Dan ben jij een van de weinige... Veel opdrachten worden uit besteed aan andere mensen wegens tijd gebrek...
Jan:
Het komt ongeveer neer op het verschil tussen kant en klaar maaltijden van de Albert Heijn en zelf koken.
Zelf koken is veel lekerder maar de AH maaltijden zijn veel sneller klaar...
je wil toch niet slecht overkom ?
Als je dan een programeur inhuurt ben je meer kwijt als dat je nu kwijt zou zijn.
Maar voor websites die bv. om de maand moeten worden onderhouden is het niet erg makkelijk in gebruik.
En trouwens zelf programeren is leuker want:
- Je kan echt zeggen kijk dat is van mij
- Als je er niet uitkomt is deze website er nog die je helpt.
PHPhulp for president <3
Eris:
Dan ben jij een van de weinige... Veel opdrachten worden uit besteed aan andere mensen wegens tijd gebrek...
Robert:
Ik bedoel het ook niet zo, maar je gaat toch ook niet als je als programmeur de opdracht hebt om iets te maken, (wetende dat je het OOK moet onderhouden) het helemaal door iemand anders laten maken.
Een bedrijf besteed dingen uit, de programmeur die het bedrijf heeft aangewezen niet!
Even over iets heel anders:
Dit zie je wel vaker (%title%)
Maar hoe werkt dit idee en hoe verander je die tekst dus?
Kan je een voorbeeldje en/of tutorial geven?
Grtz !
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelle -
Voor gebruik van Formhandler zie de tutorials :) (De "class" achter het voorbeeld) (Het is echt tijd besparend)
Oke ty!
En het klopt inderdaad dat je voor specefieke zaken een echte programmeur nodig hebt en je niet alles kan genereren. Ik was bijna in een mineur geraakt als aanstaand programmeur...
Bedankt!