dromen...
Brrrr... nog even en het is weer zover...
Echter blijkt het stukken lastiger te zijn dan gedacht, bedrijven gaan liever voor Amerikanen. Puur omdat ze dan geen werkvergunning voor je hoeven te regelen, waar je dan een verblijfsvergunning op kunt aanvragen.
Ik heb echter wel een super tijd gehad, nu in deze tijd zou ik overigens niet meer terug willen naar de USA.
Je kunt een groot verschil zien tussen culturen, wij drinken al vanaf de 16 hun 21, wij luisteren naar dance/harstyle/etc hun naar rock/hard rock/etc. Wel moet ik zeggen dat de normale burger echt vriendelijke mensen zijn. Die hebben tenminste fatsoen om goede dag te zeggen als je langsloopt. Kunnen wij NL'ers nog wat van leren ;) Ik heb 4 maanden in America gewoont, met de intentie om daar werk in de IT te zoeken aangezien ik goed afgestudeerd ben, en blijkbaar Nederlandse opleidingen hoog staan aangeprezen.
Ja Spanje zou ook een mooie optie zijn, maar net wat je al aangeeft de huidige economie is daar te onzeker voor. Vooral Spanje natuurlijk aangezien daar dagelijks flink wat economisch nieuws over.
Ja ik was toen nog 19 maar idd wel jammer. Echter zit ik nu weer goed in het koude kikker landje van ons. M'n eigen bedrijf loopt steeds beter dus mag niet klagen.
Toen ik terug was, heb ik wel even getwijfeld om dezelfde stap te overwegen als jou maar ik kreeg al snel een vriendin (waar ik nu nog iets mee heb) en die is niet zo van de emigratie! Je moet niet dromen Ozzie maar gewoon doen ;) Ik heb een half jaar in Kenia gewoond voor ontwikkelingshulp. Ene Arjan die lang geleden op dit forum lid was is na mij ook daarheen gegaan voor hetzelfde project.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik moet beginnen. Stel ik zou naar Spanje willen... welke stappen moet je dan allemaal nemen? waar moet je beginnen? Als je toevallig wat tips hebt, kun je me dan een privé-bericht sturen? Daar zou ik erg mee geholpen zijn. Hey Kees, dankjewel voor de positieve stimulans! :)
Zorgen dat je de belangrijkste dingen hebt geregeld voordat je vertrekt naar spanje.
Dus verzekeringen, verblijf, geld en eventueel al een bedrijf inschrijving om daar een start te maken.
Zorg dat je goed geinformeerd en voorbereid daarheen gaat, tevens ook eerst eens een weekje op en neer vliegen om eens fysiek rond te kijken en te vragen.
Ga voor een internationaal bedrijf die daar gevestigd is, zoals IBM of andere grote IT bedrijven. Dit natuurlijk als je de IT in wil, anders kijk naar internationale bedrijven in jou branche/tak.
Die zoeken vaak Nederlanders die fysiek in het buitenland zitten puur voor communicatie, kennis en ervaringen. Aangezien zoals ik al eerder zij de Nederlandse scholing stukken beter is dan daar. Solliciteren! :) en veel werk naar ze opsturen zodat ze een goede eerste indruk vanje kunnen krijgen.. het beste is een portfolio website te maken..
Volgens mij hebben ze daar geen nationalevacaturebank.nl hoor :) Haha, ja... maar ga eerst maar eens die bedrijven vinden :)
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, en als je gewoon zorgt dat je in Nederland een postadres hebt (bijvoorbeeld bij je ouders ingeschreven staat). Kun je gewoon normaal voor een Nederlands bedrijf werken.
Als je dan een bedrijf zoekt die 100% thuiswerken goedkeurt, kun je je werk natuurlijk overal ter wereld uitvoeren als je webdesigner/programmeur bent. Nederlandse bankrekeningen werken ook in Spanje :P
Dan huur/koop je daar gewoon een appartement/huis en verblijf je daar. Zorgen voor een goede internetlijn en eventueel een repository opzetten voor je bestanden, als je met meerdere mensen aan een project werkt.
Er zijn mogelijkheden zat.
Misschien is dit je gat in de markt daar! Begin een vacaturesite, die inkomsten genereerd van bedrijven die reclame willen maken en eventueel betalen per vacature die ze daar opzetten.
Kijk wat er in z'n land ontbreekt waar jij verstand/kennis van hebt. Speel daar op in, en je kunt een mooi inkomen genereren op eigen houtje.
Kees, dat zou wel heel handig zijn! Of het allemaal werkelijkheid wordt en haalbaar is weet ik niet, maar wel leuk inderdaad als ik eens aan iemand die de stap heeft gewaagd wat vragen kan stellen! Thanks :) Hehe, dat is wel een goed idee Chris :)
Echter blijkt het stukken lastiger te zijn dan gedacht, bedrijven gaan liever voor Amerikanen. Puur omdat ze dan geen werkvergunning voor je hoeven te regelen, waar je dan een verblijfsvergunning op kunt aanvragen.
Ik heb echter wel een super tijd gehad, nu in deze tijd zou ik overigens niet meer terug willen naar de USA.
Je kunt een groot verschil zien tussen culturen, wij drinken al vanaf de 16 hun 21, wij luisteren naar dance/harstyle/etc hun naar rock/hard rock/etc. Wel moet ik zeggen dat de normale burger echt vriendelijke mensen zijn. Die hebben tenminste fatsoen om goede dag te zeggen als je langsloopt. Kunnen wij NL'ers nog wat van leren ;)
Zou je bijv. naar Spanje gaan dan heb je volgens mij geen werkvergunning nodig. Wel balen dat je daar niks kon vinden.
Ozzie PHP op 14/08/2012 08:10:17:
Zou je bijv. naar Spanje gaan dan heb je volgens mij geen werkvergunning nodig. Wel balen dat je daar niks kon vinden.
Ja Spanje zou ook een mooie optie zijn, maar net wat je al aangeeft de huidige economie is daar te onzeker voor. Vooral Spanje natuurlijk aangezien daar dagelijks flink wat economisch nieuws over.
Ja ik was toen nog 19 maar idd wel jammer. Echter zit ik nu weer goed in het koude kikker landje van ons. M'n eigen bedrijf loopt steeds beter dus mag niet klagen.
Ah oke, das dan wel weer mooi. Ik hoop dat die crisis gauw voorbij is... en dan, wie weet??? Lijkt me wel lekker hoor, iedere dag mooi weer :)
Toen ik terug was, heb ik wel even getwijfeld om dezelfde stap te overwegen als jou maar ik kreeg al snel een vriendin (waar ik nu nog iets mee heb) en die is niet zo van de emigratie!
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik moet beginnen. Stel ik zou naar Spanje willen... welke stappen moet je dan allemaal nemen? waar moet je beginnen? Als je toevallig wat tips hebt, kun je me dan een privé-bericht sturen? Daar zou ik erg mee geholpen zijn.
Ozzie PHP op 14/08/2012 09:43:31:
Hey Kees, dankjewel voor de positieve stimulans! :)
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik moet beginnen. Stel ik zou naar Spanje willen... welke stappen moet je dan allemaal nemen? waar moet je beginnen? Als je toevallig wat tips hebt, kun je me dan een privé-bericht sturen? Daar zou ik erg mee geholpen zijn.
Zorgen dat je de belangrijkste dingen hebt geregeld voordat je vertrekt naar spanje.
Dus verzekeringen, verblijf, geld en eventueel al een bedrijf inschrijving om daar een start te maken.
Zorg dat je goed geinformeerd en voorbereid daarheen gaat, tevens ook eerst eens een weekje op en neer vliegen om eens fysiek rond te kijken en te vragen.
Thanks Chris, ik heb geen eigen bedrijf en ik ben wel heel benieuwd of je daar bij een bedrijf kunt werken. Zouden ze daar snel iemand uit Nederland aannemen? Of laten ze de Spanjaarden voorgaan? Het lijkt me allemaal wel leuk, maar het is volgens mij ook wel moeilijk. Of zou het meevallen?
Ozzie PHP op 14/08/2012 10:22:01:
Thanks Chris, ik heb geen eigen bedrijf en ik ben wel heel benieuwd of je daar bij een bedrijf kunt werken. Zouden ze daar snel iemand uit Nederland aannemen? Of laten ze de Spanjaarden voorgaan? Het lijkt me allemaal wel leuk, maar het is volgens mij ook wel moeilijk. Of zou het meevallen?
Ga voor een internationaal bedrijf die daar gevestigd is, zoals IBM of andere grote IT bedrijven. Dit natuurlijk als je de IT in wil, anders kijk naar internationale bedrijven in jou branche/tak.
Die zoeken vaak Nederlanders die fysiek in het buitenland zitten puur voor communicatie, kennis en ervaringen. Aangezien zoals ik al eerder zij de Nederlandse scholing stukken beter is dan daar.
Thanks voor de tip! Dat is inderdaad een goede. Ik zou dan het liefst ergens als webdesigner / webprogrammeur aan de slag willen, maar geen idee hoe je zoiets zou moeten aanpakken...
Volgens mij hebben ze daar geen nationalevacaturebank.nl hoor :)
Ozzie PHP op 14/08/2012 10:31:48:
Thanks voor de tip! Dat is inderdaad een goede. Ik zou dan het liefst ergens als webdesigner / webprogrammeur aan de slag willen, maar geen idee hoe je zoiets zou moeten aanpakken...
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, en als je gewoon zorgt dat je in Nederland een postadres hebt (bijvoorbeeld bij je ouders ingeschreven staat). Kun je gewoon normaal voor een Nederlands bedrijf werken.
Als je dan een bedrijf zoekt die 100% thuiswerken goedkeurt, kun je je werk natuurlijk overal ter wereld uitvoeren als je webdesigner/programmeur bent. Nederlandse bankrekeningen werken ook in Spanje :P
Dan huur/koop je daar gewoon een appartement/huis en verblijf je daar. Zorgen voor een goede internetlijn en eventueel een repository opzetten voor je bestanden, als je met meerdere mensen aan een project werkt.
Er zijn mogelijkheden zat.
Je zou ook op zoek kunnen gaan naar recruitment burea's actief in die regio. In Nederland zijn ook wel recruitment bureau's die detachering in het buitenland doen. Gewoon goed zoeken! Ik had al een project dus ik hoefde geen werk te zoeken, omdat het ontwikkelingshulp was moest ik een half jaar op eigen geld teren, maar gelukkig is het leven in Kenia niet zo duur haha.
Ozzie PHP op 14/08/2012 10:48:53:
Haha, ja... maar ga eerst maar eens die bedrijven vinden :)
Misschien is dit je gat in de markt daar! Begin een vacaturesite, die inkomsten genereerd van bedrijven die reclame willen maken en eventueel betalen per vacature die ze daar opzetten.
Kijk wat er in z'n land ontbreekt waar jij verstand/kennis van hebt. Speel daar op in, en je kunt een mooi inkomen genereren op eigen houtje.
Een oud collega (ook werkzaam in de ICT als beheerder) die is ook naar Spanje verhuist. Hij is ZZP'er en heeft in Spanje een freelance opdracht gezocht en woont daar nu een jaar. Zijn vriendin is wel spaans dus misschien dat het hielp maar anders kan ik wel kijken of ik zijn contact gegevens mag doorgeven aan je zodat je wat vragen mag stellen?
Kees, dat zou wel heel handig zijn! Of het allemaal werkelijkheid wordt en haalbaar is weet ik niet, maar wel leuk inderdaad als ik eens aan iemand die de stap heeft gewaagd wat vragen kan stellen! Thanks :)