Drupal8 meets Symfony2
Het idee is al een geruime tijd om een nieuwe website te maken waarvan ik ook gelijk ook een hoop nieuwe dingen leer. Ik wil me zelf dus even in het diepe gooien :)
Nou zijn er een aantal zaken die ik onder de knie wil krijgen; OOP, MVC en een goede CMS, maar mijn vraag is al een tijdje waar ik moet beginnen.
Ik kom nou uit op Drupal. Wat een goede CMS lijkt en wordt gebruikt door grote websites (maar nog wel een klein aandeel heeft). Drupal is op dit moment bij versie 7 die geen MVC ondersteund.
Nou lees ik net dat Drupal 8 gaat werken met Symfony2 wat mij heel leerzaam lijkt omdat ik beide systemen niet ken, maar graag zou willen kennen.
Ze zijn in 2011 al begonnen met Drupal 8, maar hij is dus nog steeds niet uit.
Nou is mijn vraag:
Is het verstandig te beginnen aan Drupal 7? Of zal ik daar weinig aan hebben aangezien Drupal 8 misschien totaal anders zou zijn?
Edit: Op basis van dit bericht ga ik wachten op Drupal 8 en nu kijken naar de alpha versie en Symfony2 en het blog van Wouter de J bestuderen.
Als jullie nog tips hebben hoe ik het graag.
Bvd
Gewijzigd op 20/02/2014 13:15:30 door Michael -
Als je echt zowel een framework als cms wilt leren kennen zou ik beginnen met Symfony2 leren en daarna Symfony CMF leren.
Mijn blog is een beetje verlaten, ik weet niet of je daar veel aan hebt...
Je blogt legt nog altijd meer uit dan ik weet dus in dat opzicht is het niet zo erg dat hij verlaten is, maar ik zou er rekening mee houden dat het verouderd kan zijn.
Symfony CMF is een op/door Symfony gebouwde framework om zelf een CMS te maken? Misschien dat mij dit nou nog te ver gaat.
Voordeel van Drupal8 is, denk ik, dat het makkelijker is en zo toch in ieder geval kennis kan maken met Symfony2 (delen) en OOP. Of raad jij dat niet aan?
Bump
Mocht je dit niks vinden dan is Phalcon ook een populair framework om mee te beginnen ik heb er zelf nog niks mee gebouwd maar de docs zagen er goed uit op het eerste gezicht.
Misschien heb je hier wat aan
http://www.sitepoint.com/best-php-frameworks-2014/
Gewijzigd op 24/02/2014 14:49:25 door Reshad F
Michael:
>> Symfony CMF is een op/door Symfony gebouwde framework om zelf een CMS te maken? Misschien dat mij dit nou nog te ver gaat.
Symfony is opgebouwd uit bundles, dat zijn libraries die een bepaalde functionaliteit vasthouden. De Symfony CMF levert veel bundles die CMS dingen implementeren. Je hebt hier wel wat Symfony achtergrond voor nodig.
>> Voordeel van Drupal8 is, denk ik, dat het makkelijker is en zo toch in ieder geval kennis kan maken met Symfony2 (delen) en OOP. Of raad jij dat niet aan?
Ja, dat is opzich wel een goede keuze. Wat ik dan zou doen:
1. Drupal 8 - Leren omgaan met wat symfony componenten en principes (DI, etc.)
2. Silex (micro framework gemaakt door het symfony team) - Leren omgaan met nog meer Symfony en een framework
3. Symfony2 - het leren van het grote framework
@Reshad, interessant om te zien dat Laravel en Phalcon nog populairder zijn dan Symfony in die grafiek. Terwijl ik van laatst genoemde toch het meeste hoor en in mijn ogen dus populairder zou zijn.
Ik kan helaas niet alle frameworks leren, maar ik zal het onthouden.
@Wouter, Ik heb nog geen symfony achtergrond, dus ik denk dat het dan de volgorde wordt zoals jij aangeeft.
Silex is exact het zelfde als Symfony begreep ik uit je blog? Maar dan minder uitgebreid dus.
Ik kan helaas niet alle frameworks leren, maar ik zal het onthouden.
Het ligt er heel erg aan welke site je bezoekt voor de statistieken. Sitepoint is zelf een groot fan van Phalcon, dus logisch dat bijna al hun lezers voor Phalcon stemmen. Ook kun je in die statistieken zien dat mensen met weinig ervaring hebben gestemd. Zo hebben de wat complexere frameworks voor de wat grotere sites (Symfony2 en ZF2) heel erg weinig stemmen gekregen. Daarnaast zijn de argumenten om van te huilen. Om wat voorbeelden te noemen:
>> Many voters, both discarded and valid ones, mention Composer as the main advantage of Laravel
Composer is gemaakt door het Symfony2 ecosysteem en wordt gebruikt door heel de PHP community, het is zeker niet bijzonder voor Laravel alleen.
>> ...alongside Eloquent ORM
Symfony2 is storage agnostic, wat betekend dat ze helemaal geen ORM bieden. Je kan dus zeer gemakkelijk Eloquent ORM in Sf2 gebruiken.
>> ...and the Blade template engine
Enige valid argument, maar Blade is wel gewoon het kleine (bijna precies hetzelfde) broertje van Twig (Gemaakt door Sf2)
Dit gezegd hebbende, Laravel is een leuk framework, maar met een complete andere insteek dan Symfony2. Laravel is een zogenaamd RAD framework: Rapid Development. Dat betekend dat het is gemaakt om zo snel mogelijk iets gedaan te krijgen. Symfony2 is gemaakt met als gedachte dat je 90% van de code die je er in schrijft zou moeten kunnen hergebruiken in andere applicaties gemaakt met het Symfony2 framework.
>> Silex is exact het zelfde als Symfony begreep ik uit je blog? Maar dan minder uitgebreid dus.
Silex is zeg maar de ruggengraat van Symfony. De file structuur mag je volledig zelf bepalen en hoe je met configuratie omgaat ook. Het is het tussenstapje van geen verstand van frameworks naar verstand van frameworks.
Ik blijf dus daarbij, maar ga zeker eerst beginnen met Silex. Lijkt me een goede tussenstap.