dubbelop of niet?
Ik zit waarschijnlijk in een soort "tussenkamp". Ik ben niet voor een strict getter/setter beleid. Ik gebruik nu wel altijd een functie om te setten. Maar ik gebruik alleen een getter als de property van buiten de class moet kunnen worden aangeroepen. Binnen de class roep ik de property rechtstreeks aan. De property is onderdeel van de class en ik vind dat alle methods van die class zo'n property dan mogen aanroepen. Ik vind het overkill om daar dan telkens een functie (getter) voor aan te roepen.
En wat betreft de constructor... ik vind het prettiger als ik daar gelijk al kan zien wat er verwacht wordt. Die setter is dan weliswaar verantwoordelijk voor het setten van de property, maar die setter moet wel de juiste input ontvangen. En waarom zou je daar niet zo vroeg mogelijk (in de constructor) mee beginnen.
En dan nog even de opmerking van Kris "het is voornamelijk een kwestie van smaak". Dit denk ik inderdaad ook. Ik heb af en toe het gevoel dat dingen te veel als "de waarheid" worden verkondigd. Niet altijd is het een per definitie beter dan het ander.
Gewijzigd op 26/02/2013 16:38:50 door Ozzie PHP
Quote:
Ik heb af en toe het gevoel dat dingen te veel als "de waarheid" worden verkondigd. Niet altijd is het een per definitie beter dan het ander.
Als je hierbij op mij doelt: Je hebt volledig gelijk! Dat is helaas een tik die bij mijn familie past. Ik heb zeker wel door dat het mijn mening is, alleen komt het altijd overal alsof ik het als een feit vertel.
Merk overigens wel op dat jij ook altijd om een waarheid vraagt en niet om een mening...
LOL, dat komt doordat je het bij een setter-beleid en een constructor-beleid automatisch te maken hebt met beleid. En daarmee met het verschil tussen beleidsmakers en beleidsuitvoerders, en tussen denkers en doeners... Ondertussen vergeet bijna iedereen dat beleid in de eerste plaats draait om keuzen maken.
Dat bedoel ik dus met dat je voor jezelf een keuze 'moet' maken. Ook hier is moeten een beetje overdreven, maar het maakt het voor jezelf makkelijker. Als je altijd hetzelfde doet is het later veel makkelijker om iets terug te lezen en aan te passen.
'De' waarheid bestaat niet, dat ligt altijd aan je gezichtspunt. Ook ik weet dat ik vaak dingen vertel in een 'absolute waarheidsmodus'. Deels komt dat vanwege luiheid (geen zin om elke keer maar weer disclaimers erbij te zetten), deels komt het omdat het 'mijn' waarheid is. Uiteindelijk kunnen we ook gewoon allemaal onze computer dichtdoen en weer met kralen dingen gaan zitten tellen. Dan is alles wat we hier bespreken weer compleet nutteloos geworden....
Dat is net het ding aan principes.
... en zoals ik in mijn vorige reactie zei: jij zit nu in een positie waarbij de principes niet volledig rationeel te verklaren zijn, omdat je met php bezig bent.
Ozzie PHP op 26/02/2013 16:54:14:
... Maar soms is het lastig te onderscheiden of iets inderdaad "waarheid" is, of een persoonlijke voorkeur. En vaak wordt de eigen persoonlijke voorkeur gepredikt als zijnde de enige juiste waarheid. ...
Dat vind ik ook geregeld storend.
Wanneer iemand een vraag stelt waarbij er iets niet werkt, of iets ontbreekt (-> iets waarbij een paar regels code de oplossing biedt), houd ik mijn mening voor mezelf; tenzij het relevant is om tot een oplossing te komen.
Vaak zie je eerst een aantal reacties op een topic waar mensen losweg hun mening verkondigen; zonder enige meerwaarde, zonder dat het iets met het probleem te maken heeft.
Dat klopt inderdaad Kris. Gelukkig draai ik inmiddels al weer wat langer mee, maar soms vind ik het ook lastig om er doorheen te prikken. Is iets nu waarheid en moet je het dus precies zo doen? Of gaat het om de persoonlijke voorkeur van iemand die hij toevallig zelf het meest prettig vindt werken?
Kris Peeters op 26/02/2013 16:54:07:
Wij 'Ollanders nemen het taalkundig niet zo nauw met principes. Bij ons betekent in principe meestal: "Ik weet wel dat het zús moet, maar ik doe het zelf toch zó." Daarna volgt vaak een verhandeling over iets dat sneller of makkelijker is. Dan krijg je een tegenstelling: "In principe ..., máár ...".Principes zijn iets waar je je aan houdt. Ook wanneer ze niet 100% in jouw belang zijn. Dat is net het ding aan principes.
In Hollands Nederlands betekent in principe niet hetzelfde als uit principe of principieel: "Om principiële redenen moet/wil ik ..."