editor
In mijn cms is het de bedoeling dat mensen zelf een pagina kunnen toevoegen. Nu vraag ik me af wat slim is. Ik kan een editor inbouwen, maar ik ben bang dat ik dan straks lettergrootte 20 krijg en 10 verschillende kleuren op 1 pagina. Dit wil ik voorkomen. Nou kan ik dus die editor compleet weghalen zodat er alleen (een) tekstveld(en) overblijft, maar dan kan men alleen maar een tekst invoeren. Is er ook een soort van tussenoplossing? Bijvoorbeeld een editor waar je bijvoorbeeld alleen kunt kiezen voor bold en italic en links of rechts uitlijnen? En waarbij je een bepaalde class kunt toepassen op een stukje tekst?
Ik wil dus eigenlijk wel de gebruiker een klein beetje creativiteit geven, maar niet teveel. Ik wil zelf kunnen bepalen wat hij kan aanpassen. En oh ja... zo'n editor gebruikt waarschijnlijk foute tags zoals <b> en <i>. Zijn er editors waarbij je dat kunt aanpassen in <span style="font-weight:bold"/>?
Heeft iemand tips?
tekstveld met er boven knoppen die met javascript dan de tags in het veld zet. voor je het opslaat een preg replace erover om alle <b> en <i> te veranderen naar de span .
Ikzelf gebruik FCK-editor en dat bevalt me prima. Je moet alleen de gebruikers goed instructie geven dat er in de 'view' al een huisstijl wordt toegepast.
Eventueel kan je anders de gebruikers met UBB-tags laten werken.
@Aar: <b> en <i> is verouderd. Je kunt de gebruikers wel instructies geven, maar vroeg of laat gaat dat fout. Heel simpel gezegd, ik wil niet (of zo min mogelijk) dat een gebruiker de lay-out kan verkloten (excusez le mot).
Gewijzigd op 27/12/2011 12:24:06 door Ozzie PHP
Zo kunnen ze zelf direct zien hoe de site er uit zal zien.
download hem kopieer de tabels vn de editor en in ftp de editor bestanden zet hem op jou site en pas de quertys aan naar jou database.
Het liefst wil ik dat de lay-out volledig vaststaat en dat ze alleen tekst in hoeven te voeren en misschien een <b> en <i>, maar ik wil voorkomen dat er allerlei kleuren en rare fratsen op de pagina komen te staan. Ik zou dan dus een hele simpele editor moeten hebben, of zelf moeten maken... maar heb nog geen idee hoe.
Gewijzigd op 27/12/2011 12:46:59 door - SanThe -
Ook kun je heel makelijk de CSS aanpassen. Hierdoor kun je het lettertype die je op de site gebruikt er standaard inzetten en bijv. de achtergrond kleur. Dan zien de gebruikers als het ware meteen het eindresultaat.
Maar waarom zou je de sitebeheerder willen tegenhouden in het gebruik van lettergrootte 20 of 10 verschillende kleuren? Als de sitebeheerder dat wilt zou ik hem niet tegen houden. Die site is als je het aan hem geeft niet meer van jou maar van die sitebeheerder. Wat hij er mee doet mag hij zelf weten.
Ozzie PHP op 27/12/2011 12:23:56:
@php knipper: waarom eerst zulke tags <b> en <i> en daarna replacen? Waarom niet direct een span? Weet je toevallig een tutorial?
@Aar: <b> en <i> is verouderd. Je kunt de gebruikers wel instructies geven, maar vroeg of laat gaat dat fout. Heel simpel gezegd, ik wil niet (of zo min mogelijk) dat een gebruiker de lay-out kan verkloten (excusez le mot).
ik denk dat als je weinig verstand hebt van html dat het dan gemakkelijker is om <b> in te geven dan om daar heel de spam van te tippen . Ik weet niet wat het doelpubliek is maar het zou ook de <b> tags omzetten naar wat je zelf wil ( tipt men <b> dan wordt dat juist weergegeven )
- SanThe - op 27/12/2011 12:46:17:
Dan gebruik je [b] en [i] en over de rest htmlentities(),
handig IN een iditor hè
@SanThe: dan bedoel je gewoon zelf intypen? Of met knoppen?
@Wouter: dat klinkt goed dat zelf aanpassen. Kan dat ook op knop-niveau? Wat betreft sitebeheerder... zou een optie kunnen zijn, maar vaak gaak het om "normale" gebruikers die geen vestand hebben van design.
Toevoeging op 27/12/2011 12:51:09:
Pepijn --- op 27/12/2011 12:48:29:
handig IN een iditor hè
handig IN een iditor hè
wat?
@knipper... ik bedoelde niet zelf intypen maar via een editor.
handig IN een iditor hè
handig IN een iditor hè
Type eens ABN, en gooi direct een spellings en grammatica-editor over je posts heen.
En verder weet je blijkbaar niet waar we het over hebben, want je post raakt kant noch wal. Met htmlentities() maak je HTML namelijk onschadelijk.
Pepijn probeert blijkbaar advies te geven, maar het is niet altijd even correct.
Gewijzigd op 27/12/2011 12:53:31 door - Ariën -
http://docs.cksource.com/CKEditor_3.x/Developers_Guide/Toolbar en de download vind je op http://ckeditor.com/
@ozzie, ja. Hier even een linkje naar de doc pagina hierover: Ozzie PHP op 27/12/2011 12:50:16:
wat?
A foutje
weet wel niet of het gemakkelijker is als je ook gewoon kunt tippen en dat dat automatisch gebeurt dan steeds op een knopje te moeten drukken.
@wouter: thanks, daar kan ik wat mee.
- Aar - op 27/12/2011 12:51:40:
Type eens ABN, en gooi direct een spellings en grammatica-editor over je posts heen.
En verder weet je blijkbaar niet waar we het over hebben, want je post raakt kant noch wal. Met htmlentities() maak je HTML namelijk onschadelijk.
Pepijn probeert blijkbaar advies te geven, maar het is niet altijd even correct.
handig IN een iditor hè
handig IN een iditor hè
Mijn advies klopt meestal wel maar zoals je al zei: Type eens ABN,
Doe ik dat niet...
Maar ik ga er op letten.
@wouter: is zo'n editor eigenlijk gratis? (als je hem inbouwt in een cms dat voor commerciële doeleinden wordt gebruikt?)
Ozzie PHP op 27/12/2011 12:50:16:
@pepijn: heb je een link?
@Wouter: dat klinkt goed dat zelf aanpassen. Kan dat ook op knop-niveau? Wat betreft sitebeheerder... zou een optie kunnen zijn, maar vaak gaak het om "normale" gebruikers die geen vestand hebben van design.
wat?
handig IN een iditor hè
handig IN een iditor hè
wat?
Link http://megaupload.com/?d=KUU8H5AE
@Pepijn: ik bedoel een link naar de webpagina met uitleg / screenshots zodat ik kan zien waar jij het over hebt.
Ladoo.nl
Whex.tk
Ik ook maar nu over op profielen site,