een deel van een bestand bekijken, aanpassen en weer opslaan

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

27/11/2004 16:27:00
Quote Anchor link
Hallo, ik ben op zoek naar een scriptje. Hieronder eerst wat uitleg:

Ik heb een php bestandje met de naam teksten.php met daarin het volgende:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?

if($tekst == "plant"){  
$tekst = "de weer te geven tekst voor plant";
}

if($tekst == "vis"){  
$tekst = "de weer te geven tekst voor vis";
}

if($tekst == "boom"){  
$tekst = "de weer te geven tekst voor boom";
}

include ("opmaak.php");

?>

In opmaak.php staat de volledige opmaak en daar staat ook $tekst in om de tekst weer te geven

Uiteindelijk geeft http://www.server.tdl/teksten.php?tekst=plant de tekst ‘de weer te geven tekst voor plant’ met daar rond de opmaak weer

En http://www.server.tdl/teksten.php?tekst=vis de teskt ‘de weer te geven tekst voor vis’ met daar rond de opmaak weer

En http://www.server.tdl/teksten.php?tekst=boom de tekst ‘de weer te geven tekst voor boom’ met daar rond de opmaak weer

Nu ben ik op zoek naar een php scriptje zodat ik de tekst voor plant, voor vis en voor boom afzonderlijk kan zien, kan aanpassen en vervolgens weer kan opslagen in het bestandje teksten.php Het scriptje wordt dus gebruikt om mijn bestand teksten.php in aparte stukken aan te passen.

De tekst “de weer te geven tekst voor …” is echter meerdere regels lang (soms 5 maar soms ook 50 of meer regels)

Vb:

if($tekst == "wat is een cavia"){
$tekst = "
<center>Wat is een cavia:</center><BR>
Een volwassen cavia heeft een lengte tussen de 22 en de 35 cm. Vrouwtjes wegen tussen de 600-1100 gram en mannetjes tussen de 900-1800gram.<BR>
Ze hebben een heel korte hals. Aan de voorvoetjes heeft hij 4 tenen en aan de achtervoetjes 3.<BR>
Er zijn verschillende soorten cavia’s: Kortharige, langharige ( kunnen een vacht van langer dan 15 cm hebben.) en de borstelharige (hierbij staat het haar in alle richtingen.)<BR>
De cavia heeft in boven en onder kaak 2 snijtanden. Deze groeien steeds door en moeten door het knagen afslijten. <BR>
Ze hebben ook kiezen. Daar zit vaak het probleem en er zijn zelfs dierenartsen die niet weten dat cavia's kiezen hebben.<BR>
Een cavia heeft kleine oortjes met weinig haar op en achter de oortjes.
";
}

Inderdaad ja, het wordt gebruikt op een website i.v.m dieren :)

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest, dat jullie begrijpen naar wat ik opzoek ben en dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Bente

PHP hulp

PHP hulp

24/11/2024 02:51:09

St.Chessere

St.Chessere

27/11/2004 19:07:00
Quote Anchor link
Wat je kan doen is deze tekst in een database te zetten, bijv MySQL.
Dan kan je de tekst makkelijk bekijken en aanpassen enz.
En makkelijk nieuwe onderwerpen/dieren toevoegen, zodat je niet in je script de hele tijd nieuwe if statements hoeft aan te maken.

27/11/2004 21:36:00
Quote Anchor link
Ik zou graag met MySQL werken maar ik zit met het probleem dat ik daar totaal niets van af ken, enkel met PHP kan ik een beetje werken. Maar toch bedankt voor je antwoord, ik ga het zeker eens proberen.

Als iemand anders mij nog kan helpen zal ik dat erg waarderen.

Mitch X

Mitch X

27/11/2004 22:12:00
Quote Anchor link
Bente, ik wil niet moeilijk doen, en jij ook niet lijkt me.
MySQL is helemaal niet moeilijk, zo gepiept!

Bas heeft hierover een hele duidelijke tutorial geschreven.

27/11/2004 22:50:00
Quote Anchor link
OK, dan zal ik dat eens gaan leren :) tot hiertoe heb ik daar helaas geen of toch zeer weinig ervaring mee.

Ik wil inderdaad niet moeilijk doen maar ik had gehoopt dat het ook zo ging als ik gedacht had maar ik leer altijd graag iets nieuws bij, dus deze keer zal ik MySQL gaan bijleren :)

Niels

Niels

28/11/2004 00:26:00
Quote Anchor link
Als je mysql door hebt scheelt t je zoooveeel werk.
Geloof me.

Johan

Johan

28/11/2004 11:36:00
Quote Anchor link
hoeft niet..

wat je met mysql kan doen, kan je ook bijna allemaal met een txt bestand..

misschien handig als je geen zin hebt om mysql te kopen bij je host ofzowiets...

St.Chessere

St.Chessere

28/11/2004 12:00:00
Quote Anchor link
Johan lees eerst wat voordat je wat zegt, niels heeft eigenlijk all jou antwoord gegeven.

En als je mysql niet bij je host erbij krijgt als er php enabled op is, dan zou ik niet eens een pakket daar willen kopen.

28/11/2004 13:37:00
Quote Anchor link
Ik heb op mijn host MySql :)

Johan

Johan

28/11/2004 14:31:00
Quote Anchor link
oke sorry, maar ik ken iemand met zn host, die moet mysql kopen dus ja dat ga je krijgen he...

Mitch X

Mitch X

28/11/2004 15:23:00
Quote Anchor link
Dan was ik snel weg bij de host.
En hij zegt net MySQL te hebben dus dat gaat wel lukken dan :)

28/11/2004 16:15:00
Quote Anchor link
Alvast allemaal bedankt voor jullie hulp, ik ben nu bezig met MySql te leren maar even terug over PHP:

weet er iemand soms hoe ik in een bestand achter iets kan zoeken en dat dan $zoek[0] $zoek[1] en zoverder

Even wat meer uitleg, ik ben opzoek naar een stukje tekst met

abceentekstdef

en

abceenanderetekstdef

nu tussen abc en def staat telkens iets anders, is het mogelijk om datgene wat in een bestand staat tussen abc en tussen def op te vragen?

Snappen jullie wat ik bedoel: ik wil dus eentekst, eenanderetekst,... op mijn scherm te zien krijgen.

Alvast bedankt voor de hulp, deze site heeft zijn naam niet gestolen!

Mitch X

Mitch X

28/11/2004 16:21:00
Quote Anchor link
In MySQL of gewo0n in strings?

SQL -> SELECT * FROM tabel WHERE veld LIKE 'abc%def'
PHP -> Regexp -> ^abc[a-z]def$

28/11/2004 16:41:00
Quote Anchor link
Klopt het dan dat ik het als volgt moet doen:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?
$string
= 'hier moet ik dan heel mijn tekst typen dus ook abceentekstdef;
$regex = '
^abc[a-z]def$';
preg_match($regex,$string,$matches);
print_r($matches);
?>

en dan is $matches om de "zoekresultaten" weertegeven en dan geeft dat 'eentekst' weer

Klopt mijn redenering of mag mijn tekst waarin ik, moet zoeken ook gewoon ergens in mijn bestand staan?

28/11/2004 16:42:00
Quote Anchor link
zo bedoelde ik, ik was een ' vergeten

Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?  
$string
= 'hier moet ik dan heel mijn tekst typen dus ook abceentekstdef';
$regex = '^abc[a-z]def$';
preg_match($regex,$string,$matches);
print_r($matches);
?>

28/11/2004 17:09:00
Quote Anchor link
dit wil niet echt lukken, wat doe ik fout?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.