Een getal tussen twee getallen
Ik ben voor school bezig met een aantal php opdrachten en kom er niet helemaal uit.
Dit is de opdracht:
Schrijf een PHP-script, dat voldoet aan de volgende eisen:
Het script bevat een variabele $zakgeld, waarin een getal (de hoogte van jouw maandelijkse zakgeld) wordt bewaard.
Het script bekijkt de inhoud van de variabele $zakgeld en geeft commentaar afhankelijk van het bedrag:
- Minder dan 5 euro? Je krijgt veel te weinig zakgeld!
- Tussen 5 en 15 euro? Je krijgt weinig zakgeld!
- Tussen 15 en 25 euro? Je krijgt voldoende zakgeld!
- Tussen 25 en 35 euro? Je krijgt veel zakgeld!
- Meer dan 35 euro? Je krijgt veel te veel zakgeld!
Ik gebruik if-statements en zet deze onder elkaar en gebruik vergelijkings operatoren, maar omdat ik niet kan aangeven tussen welke twee getallen wat naar het scherm moet worden gestuurd, krijg ik dubbele warnings. Bijv, ik heb een lijn waar staat dat als je minder dan 5 euro zakgeld hebt, je heel weinig krijgt. Als ik daaronder een lijn aanmaak waar staat dat als je 15 euro of minder krijgt, dan krijg je dubbele errors, want bijv 2 euro is minder dan 5 euro, maar ook minder dan 15, en dan komen deze twee waarschuwingen allebei op het beeld. Hoe kan ik er met php voor zorgen dat php kijkt naar een waarde tussen twee getallen ipv alleen naar of het meer of minder is?
Alvast bedankt;)
Mvg,
Piet
Code (php)
Een andere mogelijkheid is dit:
moet else en if niet aan elkaar (elseif)? Of maakt dat niets uit
het kan allebei, ik deed eerst else if maar elseif vind ik wat netter:D
Het kan allebei, en aangezien JS alleen `else if` ondersteund, wil ik graag 1 manier gebruiken.