Eigen concept
Ik wil iets gaan bedenken voor mijn webdesign.
Ik wil een systeem bouwen waarbij ik dat maar 1 keer hoef te doen.
en dat ik alleen maar styles moet maken.
Maar hoe kan ik dit het beste aan pakken?
Topic verplaatst naar het juiste board[/modedit]
Gewijzigd op 10/07/2010 18:28:47 door Joren de Wit
het gaat niet zo zeer om CSS maar om de scripts die ik kan toepassen en dat ik bv maar 1x de login hoef te maken
Dus meer een CMS met templates, waarbij je het CMS kan hergebruiken, en alleen de templates hoeft te veranderen?
Door in OOP te werken hoef je ook weinig opnieuw te maken. Kun je al je classes gewoon hergebruiken. Heel handig.
Hoe kan ik dit het beste uitpakken?
Wat kan ik dan het beste volgen van OOP?
Met OOP heb ik nog geen ervaring.
Dan heb je een goed begin om te gaan scripten.
Daarnaast zal ik als ik jou was er een aantal tutorials bij halen, welke ik heel sterk vindt is deze.
Pak de tutorial erbij en begin met oefenen ;) Good luck!
In het eerste geval komt het vooral neer op programmeren in PHP terwijl in het laatste geval je de PHP basis al helemaal hebt.
Smarty: smarty.net
daar is het hele login procedure.
maar ik wil dus op een andere pagina het formulier hebben
Ik heb het zo gedaan:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
if(isset($_GET['login'])){
include('login.php');
}
echo '<div class="login">';
echo $output;
echo '<form method="post"><center><br><table>
<tr><td colspan="2">Inloggen</td></tr>
<tr><td>Gebruikersnaam</td><td><input type="text" name="gebruikersnaam" value=""></td></tr>
<tr><td>Wachtwoord</td><td><input type="password" name="wachtwoord" value=""></td></tr>
<tr><td></td><td><input type="submit" name="submit" value="Inloggen"></td></tr>';
echo $pogingen;
echo '</table><br><br></center></form>
</div>';
?>
if(isset($_GET['login'])){
include('login.php');
}
echo '<div class="login">';
echo $output;
echo '<form method="post"><center><br><table>
<tr><td colspan="2">Inloggen</td></tr>
<tr><td>Gebruikersnaam</td><td><input type="text" name="gebruikersnaam" value=""></td></tr>
<tr><td>Wachtwoord</td><td><input type="password" name="wachtwoord" value=""></td></tr>
<tr><td></td><td><input type="submit" name="submit" value="Inloggen"></td></tr>';
echo $pogingen;
echo '</table><br><br></center></form>
</div>';
?>
het werkt, maar is dit het beste manier?
- Bericht verwijderd -
Dit soort sluikreclame wordt niet gewaardeerd. Als je niets constructiefs te melden hebt, post dan niets.[/modedit]
Dit soort sluikreclame wordt niet gewaardeerd. Als je niets constructiefs te melden hebt, post dan niets.[/modedit]
Gewijzigd op 12/07/2010 14:01:00 door Joren de Wit
Voor hetgeen jij wilt zul je een template parser zoals bijvoorbeeld Smarty moeten gebruiken. Bovendien zul je ook eerst eens na moeten denken hoe de structuur van je applicatie eruit moet komen te zien. Als je object geörienteerd aan de slag gaat, zou je eens naar het MVC pattern kunnen kijken.
Maar nogmaals, vraag je af wat je nu daadwerkelijk wilt bouwen. Wil je een heel CMS scripten (dus voornamelijk de PHP kant van het verhaal) of kun je een bestaand CMS gebruiken en daar templates voor maken? Eerlijk gezegd denk ik dat jouw kennis voor de eerste variant op dit moment verre van toereikend is (getuige het stukje script dat je hier post).
een auto website.
tot een supermarkt.
Het lijkt mij een leuke uitdaging omdat zelf te scripten.
want door joomla te gebruiken leer ik ook niets van.
en ik vind joomla totaal geen fijn CMS.
Maar ik moet alleen even mij laten informeren hoe ik dit het beste aan kan pakken..
En ik hoop dat dat hier gaat lukken :)
Als je nu bezig gaat met zo'n site, zou je alles wat betrekking heeft op de voorkant van de site, de HTML e.d. moeten loskoppelen van de rest. Dus niet die code mixen. Heel simpel voorbeeld, een weblog: Je zou bijv. een pagina kunnen hebben die alle berichten toont. Als je dan toch bezig bent, zet alles in functies. Alles. Hele simpele manier om dat te doen is door eerst de aanroepen naar de functies te schrijven, en dan pas na te gaan denken over hoe die functies moeten werken.
edit: lang leve tab + enter. Ik was dit bericht nog aan het typen.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<?php
if(isset($_GET['post']))
show_post($_GET['post']);
else
show_post_list();
function show_post($post_id)
{
show_header();
$post = get_post($post_id);
echo '<h1>' . $post['title'] . '</h1>';
echo '<p>' . $post['content'] . '</p>';
show_footer();
}
function get_post($post_id)
{
connect_to_db();
mysql_query(...);
return mysql_fetch_assoc(...);
}
?>
if(isset($_GET['post']))
show_post($_GET['post']);
else
show_post_list();
function show_post($post_id)
{
show_header();
$post = get_post($post_id);
echo '<h1>' . $post['title'] . '</h1>';
echo '<p>' . $post['content'] . '</p>';
show_footer();
}
function get_post($post_id)
{
connect_to_db();
mysql_query(...);
return mysql_fetch_assoc(...);
}
?>
Een functie als show_post is iets wat voor de site specifiek is. Dit bepaald hoe je post wordt getoond. Een functie als get_post is behoorlijk generiek, en kan je prima hergebruiken.
Gewijzigd op 12/07/2010 14:43:01 door Jelmer -