Eigen thuis server of bij een provider hosten?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Johan West

Johan West

27/10/2014 10:03:14
Quote Anchor link
Ik wilde zo eens wat meningen en opvattingen peilen welke vorm van hosten jullie gunstig vinden omdat je de keuze hebt tussen een
1) thuisserver
2) externe hosting dienst

Voor welke oplossing kiezen jullie of zou je kiezen. Ik kan me voorstellen dat je in acht wilt nemen wat het doel is van het opzetten van een thuisserver mbt tot het doel, maar ook mbt tot beveiliging.

PHP hulp

PHP hulp

30/11/2024 13:34:08

John D

John D

27/10/2014 10:15:21
Quote Anchor link
Ik zou beginnen met een thuisserver. De upstream van bijvoorbeeld Ziggo en UPC is genoeg om thuis te starten. Je kan veel leren met een thuisserver, wel met Linux natuurlijk. Je kan beginnen met alleen poort 80 open te zetten op je router zodat veel gevaar al buitengesloten blijft. Met uitzondering van je website natuurlijk maar dat verschilt dan niet met een externe hosting. Ik heb al lange tijd een raspberry pi draaien als superzuinige thuisserver en heb daar veel plezier van. Draai vooral logwatch op je Linux zodat je kan zien wat er allemaal geprobeerd wordt op je server. Alleen voor je thuisnetwerk is dan ssh en ftp beschikbaar zodat je kan beheren en uploaden. Groeit de datastream enorm dan kan je altijd naar een externe hosting en de raspberry blijven gebruiken voor development.
Gewijzigd op 27/10/2014 10:17:46 door John D

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/10/2014 10:16:35
Quote Anchor link
Het ligt er aan voor welk doeleinde je de servers gaat gebruiken. Als het voor persoonlijke doeleinden is, zou het prima thuis kunnen. Bijvoorbeeld om te leren hoe een server werkt.

Als je er commerciële doeleinden mee hebt en diensten aan klanten wilt verlenen, dan kan ik alleen een externe hosting dienst aanraden. Ten eerste vanwege de beveiliging, want het zou best vreselijk zijn dat iemand in je huis inbreekt en je NAS-schijf meeneemt waarop je klanten staan, een datacenter waar een webhostingbedrijf zijn servers heeft hangen is zeer goed beveiligd met fingerprints, irisscans, kaartcontrole en een camera op elke hoek van het gebouw en de ruimtes. Ook de brandveiligheid wordt goed geregeld met systemen die je in een woonhuis nooit tegenkomt.

Verder speelt de snelheid ook een rol, de snelheid die een datacenter heeft kan je niet altijd in je woonhuis krijgen, en zeker niet redundant als er een van de lijnen platligt. Een datacenter heeft bovendien meerdere lijnen en dure contracten om storingen zo snel mogelijk op te laten lossen door derden, verder als er een lijn plat zou gaan, dan kunnen ze in no-time overschakelen op een andere 'peering'.
Gewijzigd op 27/10/2014 10:17:11 door - Ariën -

Pipo Clown

Pipo Clown

27/10/2014 11:27:56
Quote Anchor link
Ik heb vroeger met een thuisserver gewerkt maar dit had wel wat gevolgen.
Ik moest zelf zorgen voor een dagelijkse backup
Ik moest zelf voor de nodige updates zorgen van software
Wanneer een hack o.i.d. was moest ik zelf accuut aan de slag om alles te herstellen
Bij harware problemen moest ik zelf meteen aan de slag.
De elektriciteitskosten liepen aardig op.

Tegenwoordig heb ik alle sites bij een provider onder gebracht
Daar wordt gezorgd voor dagelijkse backups waar ik via FTP ook altijd bij kan
Bij hardware problemen heb ik er geen omkijken naar
Wanneer er problemen zijn met software/hacks zijn deze vaak al opgelost door de provider voordat ik het bestaan er van had opgemerkt
Ik heb geen omkijken naar backups
Ik werk 40 uur in de week en hoef nooit meer vrij te nemen bij een calamiteit op één van mijn sites
De elektriciteitsrekening is weer acceptabel

27/10/2014 11:33:08
Quote Anchor link
Development Virtual Box nemen.

Je ziet het steeds meer Virtuele machines waarop ontwikkeld wordt.

Met Linux kan je zelf een server virtueel opzetten en makkelijk backuppen e.d en als het toch voor development is kan het prima.
Een server waar een website op draait zou ik sowieso bij iemand afnemen. Het werkt veel makkelijker en als je er geen geld aan verdiend moet je het lekker uitbesteden.

Virtueel dingen doen zou ik kijken naar Vagrant in combinatie met Ansible. Hiermee kun je dmv een "playbook" een server helemaal laten inrichten met alles wat jij maar wilt.

(Ik ben bezig om met CentOS een volledige server op te kunnen zetten met ISPconfig en deze zal ik dan hier ook delen + een instructie hoe je het kan gebruiken)

Johan West

Johan West

28/10/2014 17:26:38
Quote Anchor link
Ik las laatst dat ubuntu webserver zeer veilig zou zijn. Ik ga niet echt zware apps er op draaien, geen website runnen en verwacht weinig inkomend verkeer.

John D

John D

29/10/2014 09:54:30
Quote Anchor link
Dan zou ik sowieso eens beginnen met een raspberry pi. Leuk om te leren en het draait inderdaad op een ubuntu distributie die speciaal voor de raspberry is ontwikkeld. Verder is het uiteraard gewoon linux met alle functionaliteit die je erop wenst. Heeft twee usb slots dus je kan er eventueel flinke storage aan hangen. Ik heb er 7x24 eentje draaien en de backup van /var/www/... en MySQL dump gaat 2x per dag in een encrypted-tar.gz naar box.com waar je 10Gb gratis storage hebt. Ìk draai er drie websites op die alleen voor familie en een klein groepje vrienden bestemd zijn alsmede een develop website voor de enige commerciele die ik ooit gebouwd hebt. Alles puur uit hobby, ik heb geen ambities om webdeveloper te worden. Ik ben ict-er in een heel andere tak van sport.
Gewijzigd op 29/10/2014 10:25:33 door John D

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.