Eigen thuis server of bij een provider hosten?
1) thuisserver
2) externe hosting dienst
Voor welke oplossing kiezen jullie of zou je kiezen. Ik kan me voorstellen dat je in acht wilt nemen wat het doel is van het opzetten van een thuisserver mbt tot het doel, maar ook mbt tot beveiliging.
Gewijzigd op 27/10/2014 10:17:46 door John D
Als je er commerciële doeleinden mee hebt en diensten aan klanten wilt verlenen, dan kan ik alleen een externe hosting dienst aanraden. Ten eerste vanwege de beveiliging, want het zou best vreselijk zijn dat iemand in je huis inbreekt en je NAS-schijf meeneemt waarop je klanten staan, een datacenter waar een webhostingbedrijf zijn servers heeft hangen is zeer goed beveiligd met fingerprints, irisscans, kaartcontrole en een camera op elke hoek van het gebouw en de ruimtes. Ook de brandveiligheid wordt goed geregeld met systemen die je in een woonhuis nooit tegenkomt.
Verder speelt de snelheid ook een rol, de snelheid die een datacenter heeft kan je niet altijd in je woonhuis krijgen, en zeker niet redundant als er een van de lijnen platligt. Een datacenter heeft bovendien meerdere lijnen en dure contracten om storingen zo snel mogelijk op te laten lossen door derden, verder als er een lijn plat zou gaan, dan kunnen ze in no-time overschakelen op een andere 'peering'.
Gewijzigd op 27/10/2014 10:17:11 door - Ariën -
Ik moest zelf zorgen voor een dagelijkse backup
Ik moest zelf voor de nodige updates zorgen van software
Wanneer een hack o.i.d. was moest ik zelf accuut aan de slag om alles te herstellen
Bij harware problemen moest ik zelf meteen aan de slag.
De elektriciteitskosten liepen aardig op.
Tegenwoordig heb ik alle sites bij een provider onder gebracht
Daar wordt gezorgd voor dagelijkse backups waar ik via FTP ook altijd bij kan
Bij hardware problemen heb ik er geen omkijken naar
Wanneer er problemen zijn met software/hacks zijn deze vaak al opgelost door de provider voordat ik het bestaan er van had opgemerkt
Ik heb geen omkijken naar backups
Ik werk 40 uur in de week en hoef nooit meer vrij te nemen bij een calamiteit op één van mijn sites
De elektriciteitsrekening is weer acceptabel
Je ziet het steeds meer Virtuele machines waarop ontwikkeld wordt.
Met Linux kan je zelf een server virtueel opzetten en makkelijk backuppen e.d en als het toch voor development is kan het prima.
Een server waar een website op draait zou ik sowieso bij iemand afnemen. Het werkt veel makkelijker en als je er geen geld aan verdiend moet je het lekker uitbesteden.
Virtueel dingen doen zou ik kijken naar Vagrant in combinatie met Ansible. Hiermee kun je dmv een "playbook" een server helemaal laten inrichten met alles wat jij maar wilt.
(Ik ben bezig om met CentOS een volledige server op te kunnen zetten met ISPconfig en deze zal ik dan hier ook delen + een instructie hoe je het kan gebruiken)
Ik las laatst dat ubuntu webserver zeer veilig zou zijn. Ik ga niet echt zware apps er op draaien, geen website runnen en verwacht weinig inkomend verkeer.
Gewijzigd op 29/10/2014 10:25:33 door John D