Eigen webhost via Ubuntu, hoe publiek maken?
Omdat mijn huidige web host (one.com) geen cron jobs ondersteunt, wil ik mijn website op mijn eigen server runnen. Note: ik heb hier zo goed als geen ervaring mee.
Wat ik al gedaan heb:
Ubuntu geïnstalleerd, plus alle nodige packages (apache2, php5, php5-mysql, en mysql-server). De server werkt: als ik het IP-adres invoer van de pc waarop ubuntu runt (http://192.168.0.149/), op een andere pc die op hetzelfde wireless zit, dan kan ik de website bekijken.
Nu wil ik mijn server dus publiek maken, zodat iedereen er op kan met een internetverbinding.
Ik heb begrepen dat ik hiervoor Port Forward moet doen. Dat heb ik dan ook gedaan (poort 80 voor ip 192.168.0.149)
Hier zit ik vast. Wat moet ik nu doen? Het kan toch nooit zo zijn dat 192.168.0.149 het IP van mijn website wordt? Want dit is toch een lokaal adres?
Moet ik ergens misschien een IP kopen, of is dit gratis? Ik dacht dat je kosteloos een eigen web server kon runnen maar dat is natuurlijk niet het geval als het niet gratis is... waarom zou je dan een eigen server runnen, als je toch moet betalen? Dat moet je bij een host ook, maar dan moet je zelf niks installeren/geen hardware hebben, etc.
Alle reacties zijn welkom,
Bedankt!
www.watismijnip.nl kun je dan jouw IP-adres zien.
Overigens, ik mag hopen dat je website niet meer dan 10 bezoekers tegelijkertijd heeft. Je kan wellicht beter op zoek gaan naar een fatsoenlijke webhoster en je ubuntubakkie gebruiken om op te ontwikkelen.
Zoek even naar portforwarding, daar kun je opzoeken hoe je je router kan openstellen zodat poort 80 wordt doorgestuurd naar je interne IP-adres. Via Overigens, ik mag hopen dat je website niet meer dan 10 bezoekers tegelijkertijd heeft. Je kan wellicht beter op zoek gaan naar een fatsoenlijke webhoster en je ubuntubakkie gebruiken om op te ontwikkelen.
Zorg wel dat er een degelijke firewall aan staat opdat niet alles bereikbaar is. Vanuit je local netwerk kan je niet zomaar op je eigen server als je het externe ip gebruikt.
Gewijzigd op 19/12/2011 18:20:24 door - Ariën -
Mijn IP-adres gevonden via watismijnip.be is bv 78.xx.xxx.xxx.
Wat nu? Gewoon naar 78.xx.xxx.xxx surfen ZOU mijn website moeten laten zien die runt op 192.168.0.149? Of moet ik de portforward zo doen: port 80 voor IP 78.xx.xxx.xxx?
Als info: het is idd niet de bedoeling om meer dan 10 bezoekers te hebben op die mini-ubuntu-server. Het is eerder bedoeld om alles te leren. De server publiek beschikbaar maken is echter een must, daarom dat ik niet tevreden ben met een lokale test-server alleen.
Bedankt vh antwoord!
Anders kan je altijd naar een andere shared webhosting kijken, of zelfs een managed vps.
- Aar - op 19/12/2011 18:23:42:
Je moet je interne 192. Ipadres portforwarden in je router. Ik hoop dat dit niet voor een drukke site is. Want wat kennis over netwerken en servers is zeker niet mis.
Anders kan je altijd naar een andere shared webhosting kijken, of zelfs een managed vps.
Ik heb het intern 192. IPadres geportforward. Wat nu? Surfen naar mijn IPadres dat de watismijnip-site gaf? Moet hier dan moet website verschijnen?
- SanThe - op 19/12/2011 18:18:20:
Zorg wel dat er een degelijke firewall aan staat opdat niet alles bereikbaar is. Vanuit je local netwerk kan je niet zomaar op je eigen server als je het externe ip gebruikt.
Sure Is op 19/12/2011 18:39:58:
Ik heb het intern 192. IPadres geportforward. Wat nu? Surfen naar mijn IPadres dat de watismijnip-site gaf? Moet hier dan moet website verschijnen?
Try.....
Gewijzigd op 19/12/2011 18:52:02 door - Ariën -
dan ben je er ook zeker van dat je IP niet verranderd want bij een normaal internet abbo heb je een Dynamisch IP-adres dat wil zeggen dat je ip adres verranderd om de zoveel tijd (normaal gesproken om de 12/24 uur)...
En als je geen zin heb in alle extra dingen om een 'echte' server op te zetten kan je ook dingen gebruiken zoals (no-ip.com, afraiddns, enzeeee) om zo als je ip verranderd alsnog het goede adres te behouden...
Maar zoals -SanThe- al zecht zorg ervoor dat alles goed beveiligd is d.m.v. een firewall en je router correct staat ingesteld met portforwardingen voor de verschillende services die je wilt draaien (http = 80 / ftp = 20/21 / RDP = 3389 / SSH = 22 / SSH - HTTPS = 443 )
En anders zou ik gaan kijken naar een Dedicated Server of shared of anders...
- Aar - op 19/12/2011 18:45:58:
Try.....
Sure Is op 19/12/2011 18:39:58:
Try.....
Heb ik gedaan en dat doet het niet :) 't is te zeggen, ik heb van port 8079 tot 8081 geforward en dit geprobeerd: http://78.xx.xxx.xxx:8080, maar ik krijg dus een "page not found" in mijn browser. Ik vermoed dan dat mijn poorten niet goed geforward zijn ofzo?
Info: ik forward die ports via het admin-panel van mijn internet-leverancier, en daarbij moet de port > 1023...
Gewijzigd op 19/12/2011 21:26:21 door Sure Is
Kan je trouwens je externe IP pingen, of niet? En draait Apache wel?
Ook pingen lukt perfect.
Info: ik probeer al die dingen met een 2e pc die op een ander netwerk zit, om te testen dat het weldegelijk public is...
Gewijzigd op 19/12/2011 21:32:07 door Sure Is
Ik vermoed NAT, kan je het externe IP anders delen, of mijn anders even PM'en?
http://78.xx.xxx.xxx kan surfen. Die toont echter wel een witte pagina, niet de website.
Wat ik wel ontdekt heb is dat ik met de pc die ubuntu runt wél naar Dat zal dan de router zelf zijn, die geen NAT ondersteunt. Via een proxy zou je wel toegang moeten krijgen dan.
- Aar - op 19/12/2011 21:25:42:
Bij sommige routers kan je niet via de externe IP je eigen server bereiken, doordat NAT ontbreekt.
NAT heeft daar niks mee te maken. Het gaat gewoon niet, tenzij je ook iets met een proxy gaat doen.
Gewijzigd op 19/12/2011 21:40:11 door - SanThe -
Ik vind het wel vreemd aangezien het gewoon een standaardinstallatie is van Telenet (België), en er blijkbaar wel mensen zijn die er in slagen dit op te zetten bij Telenet.
- SanThe - op 19/12/2011 21:39:58:
NAT heeft daar niks mee te maken. Het gaat gewoon niet, tenzij je ook iets met een proxy gaat doen.
Bij sommige routers kan je niet via de externe IP je eigen server bereiken, doordat NAT ontbreekt.
Naar mijn weten kan je met een router zonder NAT, je server nooit via je externe IP benaderen.
Dus ik ben benieuwd naar zijn IP ;-)
Gewijzigd op 19/12/2011 21:43:46 door - Ariën -
- Aar - op 19/12/2011 21:43:15:
Naar mijn weten kan je met een router zonder NAT, je server nooit via je externe IP benaderen.
- SanThe - op 19/12/2011 21:39:58:
Zonder NAT kom je het hele Internet niet op.
Om intern naar je interne server te gaan met een extern IP, heb je een proxy nodig.
Gewijzigd op 19/12/2011 21:46:33 door - SanThe -
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ of 8080 open staat en krijg de melding: "Port 8080 is closed".
Vreemd... Ik heb nochtans dit ingevoerd bij mij control panel: http://imageshack.us/photo/my-images/818/porty.jpg/
Ik heb eens gecheckt via Vreemd... Ik heb nochtans dit ingevoerd bij mij control panel: http://imageshack.us/photo/my-images/818/porty.jpg/
Gewijzigd op 19/12/2011 21:53:34 door Sure Is