Eigen webhost via Ubuntu, hoe publiek maken?
Omdat mijn huidige web host (one.com) geen cron jobs ondersteunt, wil ik mijn website op mijn eigen server runnen. Note: ik heb hier zo goed als geen ervaring mee.
Wat ik al gedaan heb:
Ubuntu geïnstalleerd, plus alle nodige packages (apache2, php5, php5-mysql, en mysql-server). De server werkt: als ik het IP-adres invoer van de pc waarop ubuntu runt (http://192.168.0.149/), op een andere pc die op hetzelfde wireless zit, dan kan ik de website bekijken.
Nu wil ik mijn server dus publiek maken, zodat iedereen er op kan met een internetverbinding.
Ik heb begrepen dat ik hiervoor Port Forward moet doen. Dat heb ik dan ook gedaan (poort 80 voor ip 192.168.0.149)
Hier zit ik vast. Wat moet ik nu doen? Het kan toch nooit zo zijn dat 192.168.0.149 het IP van mijn website wordt? Want dit is toch een lokaal adres?
Moet ik ergens misschien een IP kopen, of is dit gratis? Ik dacht dat je kosteloos een eigen web server kon runnen maar dat is natuurlijk niet het geval als het niet gratis is... waarom zou je dan een eigen server runnen, als je toch moet betalen? Dat moet je bij een host ook, maar dan moet je zelf niks installeren/geen hardware hebben, etc.
Alle reacties zijn welkom,
Bedankt!
www.watismijnip.nl kun je dan jouw IP-adres zien.
Overigens, ik mag hopen dat je website niet meer dan 10 bezoekers tegelijkertijd heeft. Je kan wellicht beter op zoek gaan naar een fatsoenlijke webhoster en je ubuntubakkie gebruiken om op te ontwikkelen.
Zoek even naar portforwarding, daar kun je opzoeken hoe je je router kan openstellen zodat poort 80 wordt doorgestuurd naar je interne IP-adres. Via Overigens, ik mag hopen dat je website niet meer dan 10 bezoekers tegelijkertijd heeft. Je kan wellicht beter op zoek gaan naar een fatsoenlijke webhoster en je ubuntubakkie gebruiken om op te ontwikkelen.