em als maat?
Jeroen VD
03/02/2012 19:32:49ik ben bezig met een opmaak te maken voor een project. dit is een simpele header met 2 kolommen. ik wou dat de menu kolom altijd vast heb staan, zodat er altijd een menu is, en vaste grootte. dit lukt wel. maar nu wil ik dat dat menu ook hetzelfde is voor alle resoluties. niet overal even groot, maar dat er wel bij elke resolutie hetzelfde in past.
(dus niet dat bij een kleinere resolutie de helft wegvalt of op nieuwe regels valt)
daarvoor heb ik in mijn css ipv 100px of 100% 100em gebruikt. deze maat is de lengte in hoofdletters M. dus deze string; MMMMMMMMM is 9 M lang, en zo geeft die dat voor iedere resolutie weer.
nu is de vraag: zou ik dit wel gebruiken?
ik las het op een achterafhoekje op het internet, maar het werkt wel.
(dus niet dat bij een kleinere resolutie de helft wegvalt of op nieuwe regels valt)
daarvoor heb ik in mijn css ipv 100px of 100% 100em gebruikt. deze maat is de lengte in hoofdletters M. dus deze string; MMMMMMMMM is 9 M lang, en zo geeft die dat voor iedere resolutie weer.
nu is de vraag: zou ik dit wel gebruiken?
ik las het op een achterafhoekje op het internet, maar het werkt wel.
PHP hulp
11/01/2025 05:57:56Wouter J
03/02/2012 23:21:03Ik zou voor vaste breedtes gewoon px gebruiken. Em past zich aan aan de hoofdletter M, zoals je al zei, en is dus aanpasbaar. Ik gebruik em altijd bij dingen die zich moeten aanpassen aan de tekst grootte. Voorbeeldje van em: http://tinkerbin.com/c4SqeWBR
Zoals je ziet gebruik ik hier ook nog pt. Dit is een maat voor tekst groottes die ook in Microsoft office wordt gebruikt, vind ik altijd wel lekker werken.
Px is gewoon de standaard maat voor groottes op een computer en % moet je altijd gebruiken in combinatie met min/max-height en min/max-width omdat je anders vreemde dingen krijgt.
Zoals je ziet gebruik ik hier ook nog pt. Dit is een maat voor tekst groottes die ook in Microsoft office wordt gebruikt, vind ik altijd wel lekker werken.
Px is gewoon de standaard maat voor groottes op een computer en % moet je altijd gebruiken in combinatie met min/max-height en min/max-width omdat je anders vreemde dingen krijgt.