Encoding en decoding

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

21/03/2014 18:38:14
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik begrijp niet echt hoe versleutelen van data werkt. Dus wat ze bedoelen met private en public keys, ik begrijp alleen in hele grote lijnen hoe het zit.
Er zijn daarbij ook nog eens heel veel verschillende manieren van coderen.
Ik bedoel niet zoiets als MD5 of SHA1, maar iets dat weer terug kan worden ontcijferd.
Neem nou bijvoorbeeld deze site als voorbeeld: http://www.vincentcheung.ca/jsencryption/
Je geeft een "wachtwoord" op (de key), dit is wat je nodig hebt om de gegevens weer te kunnen ontcijferen. Als je de data codeert, komt er een wirwar van tekst uit. Dat is logisch, want dat is het versleutelde.
Dat gecodeerde kan dan alleen nog worden ontcijferd als je het wachtwoord hebt. Als het wachtwoord ooit verloren gaat is het dus ook niet meer te ontcijferen.
Wat ik heel vreemd vind is het volgende: je geeft als wachtwoord abc op.
Je codeert de tekst Mijn geheim
De zogenaamde gecodeerde output (cipher text) is steeds anders, ook als je precies hetzelfde wachtwoord en dezelfde tekst codeert.
Hoe kan dit? Dan zouden er dus meerdere mogelijkheden zijn om het ook te ontcijferen toch?
Weet iemand hier meer over?
Gewijzigd op 21/03/2014 18:38:53 door Mark Hogeveen

PHP hulp

PHP hulp

21/11/2024 15:52:08

Ivo P

Ivo P

21/03/2014 18:55:35
Quote Anchor link
Ik denk dat die parameter in decryptText() daar een rol speelt.

je maakt kennelijk eerst een random string aan.
Die plak je bijv aan tegen password en dan encrypt je.

Voor decrypt heb je die random string nodig plus het password.

Een public en private key zo gezegd

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.