encryptie uit dB decrypten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Airport Developer / System engineer

De functie Als onze nieuwe Airport Developer / System Engineer is je doel om uit nieuwbouw- en onderhoudsprojecten maximale waarde te creëren voor Schiphol Group en haar stakeholders. Vanuit je visie en expertise, maar ook (technologische) ontwikkelingen, wetgeving en beleid vertaal je klantwensen naar een gedegen programma van eisen. In de planontwikkelingsfase werk je nauw samen met Plan Ontwikkelaars om je kennis in te brengen ten behoeve van de kwaliteit van het investeringsvoorstel. Je overlegt met diverse partijen, stelt de vraag achter de vraag en verbindt zo de belangen van de luchthaven, proceseigenaar en asseteigenaar om tot een gedragen ontwikkelopgave

Bekijk vacature »

C# Developer

Dit ga je doen Je gaat aan de slag in het websites team of portals team waarin je je bezighoudt met concept & design, implementatie en ook een stukje bugfixing en onderhoud; Je werkt met je team volgens de Scrum werkwijze; Zo adviseer je ook de PO & Scrum Master over de technische architectuur, koppelingen en integratie met externe systemen en API’s; Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van C# / .NET en deelt deze kennis binnen de organisatie. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de

Bekijk vacature »

Software developer - senior

Functie omschrijving Voor een echt softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking voor de afdeling Software Development! Ben jij op zoek naar een werkgever waar meerdere software developers werken aan interessante projecten? Ben jij op zoek naar een werkgever waar je onderdeel wordt van een team dat echt passie heeft voor het ontwikkelen van software? Dan ben je hier aan het juiste adres! Als softwareontwikkelaar kom je terecht bij een onafhankelijk, door kwaliteit gedreven, doortastend en daarbij op een Agile wijze werkend bedrijf. Ben jij een expert in het vertalen van Componenten van Functionaliteit naar Business lagen?

Bekijk vacature »

Developer Full Stack

Functie omschrijving Full Stack Developer gezocht! Wij zijn op zoek naar een Full Stack Developer voor een bedrijf in de regio Nijkerk. Je maakt in deze functie onderdeel uit van een groeiend team met een goede ambitie waarbij eenheid, betrokken en overtreffen de belangrijkste kernwaardes zijn. Het bedrijf werkt volgens de AGILE/SCRUM methode, wat je o.a. terug vindt in de tweewekelijkse sprints, retrospectives en een daily standup. Je takenpakket bestaat uit: Bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van een Saas applicatie; Bijdragen aan de innovatie van het bedrijf en hun klanten; Het ontwikkelen op de laatste technologie van

Bekijk vacature »

Oracle APEX Ontwikkelaar (3.500-6.000 euro)

Bedrijfsomschrijving Ben jij een getalenteerde Oracle APEX ontwikkelaar met minimaal één jaar ervaring in het ontwikkelen van Oracle APEX-applicaties? Ben je gepassioneerd over het ontwikkelen van bedrijfskritische oplossingen en wil je werken bij een toonaangevend consultancybedrijf? Dan zijn wij op zoek naar jou! Deze organisatie beschikt over zowel inhouse als externe projecten, maar bovenal over een sterk team en netwerk van opdrachten waardoor jij jezelf verder kunt ontwikkelen. Het team bestaat uit een aantal junior en medior developers, maar vooral uit senioren. De business unit managers binnen het team zijn mensen die hun vak verstaan en zelf als Oracle APEX

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Full Stack Software Ontwikkelaar gezocht! Voor een bedrijf in de regio van Ermelo zijn wij op zoek naar een Software Ontwikkelaar die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van SaaS applicatie van dit bedrijf. Hierbij ga jij voor- en samenwerken met de klanten van de organisatie, het is hierbij dus van groot belang dat je communicatief vaardig bent en dat je beschikt over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal. Bedrijfsprofiel Waar ga je werken? Altijd al in een echt familiebedrijf willen werken? Dan is dit je kans! Het bedrijf waar je komt te

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Jij als ervaren Front end developer bent een expert het gebied van Javascript en React. Je wordt onderdeel van een multidisciplinair team bestaande uit een PO, twee Front end developers, een DevOps/Back end developer, een UX/UI designer en een projectmanager. Verder is er iemand verantwoordelijk voor de HR en is de algemeen directeur nauw betrokken bij alle projecten. Dagelijks hou jij je bezig met de verschillende projecten die zijn opgenomen in de sprint. Daarnaast denk je mee over mogelijke oplossingen om de behoefte van de klant op de beste manier in te vullen. Verder spar jij intern met collega’s

Bekijk vacature »

Back end developer PHP

Functie Met een complex en uitgebreid e-commerce platform, een eigen PIM-systeem en eigen scan applicatie – krijg jij dagelijks te zien hoe jouw werk gebruikt wordt door miljoenen gebruikers. En we staan qua development pas in de startblokken, aangezien er nog meerdere projecten op de plank liggen te wachten! Ons huidige development team bestaat uit 8 programmeurs. Er wordt dagelijks gereflecteerd op geschreven code, Scrum taken en kennisdelen onderling is een must. Onze voertaal binnen ons team is Engels, dit omdat wij twee internationale collega’s hebben. Ons huidige “IT Landschap” bestaat voornamelijk uit allerlei losse onderdelen die individueel, maar ook

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functieomschrijving Heb jij kort geleden jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Voor een gewaardeerde werkgever in regio Oosterhout zijn wij op zoek naar een back-end developer. Kennis of ervaring met C# & SQL is een must! Je bent verantwoordelijk voor de beheer en ontwikkeling van de software; Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je test de software en ontwikkelt deze door; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten; Je brengt de aanpassingssuggesties van klanten in kaart, om

Bekijk vacature »

PHP Back-end Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Starter Werklocatie: Nijmegen Vacature ID: 13633 Introductie OUr client develop websites, webshops, and digital environments that are used by many visitors daily. They are seeking an experienced PHP-Developer Back-end to join the team. If you're looking for a position where you can tackle challenging, innovative, and multidisciplinary ICT projects and make a difference, this vacancy might be for you! Functieomschrijving As a PHP developer, you'll develop websites and digital environments used by many visitors daily. You'll work as a back-end developer and want to continuously develop in this field. You can work independently and efficiently,

Bekijk vacature »

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij als developer werken bij een interne organisatie en de eigen software verder helpen ontwikkelen? Lees dan snel verder! In deze functie ga je werken als PHP Developer en de interne software en applicaties verder ontwikkelen. In het kort houdt dit in: Je gaat de interne applicaties en software verder optimaliseren. Verder bouw je verschillende API's en koppelingen tussen systemen. Je gaat het CRM-systeem door middel van PHP verder ontwikkelen. Ook ga je collega's ondersteunen bij vragen over de software en applicaties. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf is actief in het

Bekijk vacature »

Python (Django) developer - Remote in The Netherla

Functie Together with your team, consisting of a senior, 2 mediors and one junior developer, you will work on their software in an Agile-based approach. You have an eye for quality, risk, and customer interest. Communication with your colleagues and, where necessary, with customers, plays an important role in achieving a successful result. As a person, you are smart, get things done, and are result-oriented. There is a lot of independence within the development team, apart from the stand-up (10:00 am) and occasional pair-programming sessions. Techniques they use include Python, Django, MySQL, Mercurial, Ubuntu Linux, Nginx. In terms of front-end

Bekijk vacature »

Junior .NET Developer

Dit ga je doen Ontwikkelprocessen verder optimaliseren en verder ontwikkelen met C#; CI/CD-pipelines automatiseren; Ontwikkelen van herbruikbare componenten; Front-end pagina's gebruiksvriendelijk maken. Hier ga je werken Als junior .NET Developer kom je terecht binnen een grote en internationale organisatie. Zij streven naar een positieve impact op de mens, milieu en maatschappij. Het bedrijf is oorspronkelijk een familiebedrijf en werkt aan de productie van hoogwaardige en technische systemen voor de gezondheidszorg. Momenteel willen zij betere ontwikkelprocessen creëren op internationaal gebied en staat kwaliteit en veiligheid voor hun op nummer 1! Als junior .NET Developer werk je aan het ontwikkelen van verbeterde

Bekijk vacature »
Eric T

Eric T

26/10/2013 17:17:33
Quote Anchor link
Vraagje...

Ik ga binnenkort/einde jaar beginnen met het maken van een customized leden
beheer- en aanmeld systeem.
Dat houdt in dat nieuwe leden zich zullen aanmelden en gegevens als bankrekening en emailadres moeten ingeven.

Nu begrijp ik dat wanneer je inlogt je gebruik kan gaan maken van encrypten en vergelijken.
Ofwel, dat pas ik dan toe op data die van geencrypt invoerveld met database wordt vergeleken.
Zeg maar: dat is toe te passen van gebruiker naar database (soort van).

Maar andersom, als je eenmaal bent ingelogd, wil ik ook dat emailadres en bankrekening zichtbaar worden
voor de gebruiker.
Echter, die twee gegevens (email/bankrek.) wil ik geencrypt in de database hebben.
Hoe pak ik het nou zo aan dat dit geencrypt opslaan weer gedecrypt kan worden en correct
weergegeven voor de gebruiker?
Het lijkt me dat ik toch niet de eerste ben die hier een oplossing voor zoekt...

Mogelijk is het heel simpel, maar ik kan het even niet bedenken.

Uiteraard zal een oplossing niet het direct decrypten zijn zo lijkt me anders heeft het nog niet zoveel zin als een hacker ooit bij de gegevens zou komen van de dB.
Maar hoe dan wel?
Wie weet raad? Of hoe gaat dit in zn algemeenheid bij grote(re) bedrijven?

Alvast dank voor feedback.

gr Eric
Gewijzigd op 26/10/2013 17:18:25 door Eric T

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 12:59:13

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/10/2013 17:27:07
Quote Anchor link
Eric T op 26/10/2013 17:17:33:
Maar andersom, als je eenmaal bent ingelogd, wil ik ook dat emailadres en bankrekening zichtbaar worden voor de gebruiker. Echter, die twee gegevens (email/bankrek.) wil ik ge-encrypt in de database hebben.

Waarom wil je een bankrekeningnummer opslaan in je database? En waarom moeten gebruikers hun eigen bankrekeningnummer zien; kennen ze dat zelf niet?

Wat je niet opslaat, kan nooit gestolen worden. Dat is de eerste beslissingsregel.

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

26/10/2013 17:27:23
Quote Anchor link
Ik zou alleen het password coderen. De rest niet. Dat password gebruik je alleen als een gebruiker wil inloggen. Het password die de gebruiker invult en submit ga je dan ook coderen. Daarna vergelijk je de hash uit de database met de hash van het zojuist ingevulde password van het login formulier zoals je het zou vergelijken met ongecodeerde passwords

Dennis WhoCares

Dennis WhoCares

26/10/2013 17:27:31
Quote Anchor link
Ik gebruik voor elke gebruiker een eigen combinatie om mee te encrypten

Bijv. "Mijnencrypt" . userid . "BlaBla"

Zal later mn functies er eens bijpakken als ik mn laptop heb

Eric T

Eric T

26/10/2013 17:31:07
Quote Anchor link
Ward van der Put op 26/10/2013 17:27:07:
Wat je niet opslaat, kan nooit gestolen worden. Dat is de eerste beslissingsregel.

Ward, volledig met je eens, maar er zit natuurlijk meer achter...
Het is wel handig als de penningmeester weet wat het bankrekeningnr is :-)
Helaas moet dit dus ergens bekend zijn/worden, daar ontkom ik m.i. niet aan...

Toevoeging op 26/10/2013 17:32:10:

Frank Nietbelangrijk op 26/10/2013 17:27:23:
Ik zou alleen het password coderen. De rest niet. Dat password gebruik je alleen als een gebruiker wil inloggen. Het password die de gebruiker invult en submit ga je dan ook coderen. Daarna vergelijk je de hash uit de database met de hash van het zojuist ingevulde password van het login formulier zoals je het zou vergelijken met ongecodeerde passwords

Briljant!
Dat is het idd
Dankjewel Frank!

Toevoeging op 26/10/2013 17:33:06:

Dennis WhoCares op 26/10/2013 17:27:31:
Zal later mn functies er eens bijpakken als ik mn laptop heb

Dat mag natuurlijk altijd :-)
Dankje Dennis alvast!

Erwin H

Erwin H

26/10/2013 17:53:50
Quote Anchor link
Eric T op 26/10/2013 17:31:07:
Ward van der Put op 26/10/2013 17:27:07:

Ward, volledig met je eens, maar er zit natuurlijk meer achter...
Het is wel handig als de penningmeester weet wat het bankrekeningnr is :-)
Helaas moet dit dus ergens bekend zijn/worden, daar ontkom ik m.i. niet aan...

Het is ook erg handig als ik jouw creditcard gegevens zou hebben, maar ik neem aan dat jij daar de noodzaak niet van inziet. Dus, 'handig' is geen goede onderbouwing voor het opslaan van persoonsgegevens. Is het nodig?

Eric T

Eric T

26/10/2013 18:15:29
Quote Anchor link
Erwin H op 26/10/2013 17:53:50:
Het is ook erg handig als ik jouw creditcard gegevens zou hebben, maar ik neem aan dat jij daar de noodzaak niet van inziet. Dus, 'handig' is geen goede onderbouwing voor het opslaan van persoonsgegevens. Is het nodig?

Erwin, excuses voor mijn te vriendelijk en daarmee onduidelijk taalgebruik.
Ik zal het daarom wat zwart witter opschrijven: ja het is nodig.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/10/2013 18:28:34
Quote Anchor link
Het hangt er ook van af hoe "handig" de penningmeester is. Voor het verwerken van betalingen is een deels geanonimiseerd bankrekeningnummer zoals IBAN NL66 INGB **** **** 17 in combinatie met een naam van een rekeninghouder al voldoende.

Dennis WhoCares

Dennis WhoCares

26/10/2013 19:29:34
Quote Anchor link
Ik gebruik gewoon base64_encode en base64_decode voor mijn financieel dagboek. Welke daarna nog eens gecodeerd wordt met een unieke code. Dus zelfs na het base64_decoden is het nog steeds gecodeerd.

Omdat mijn eigen database behoorlijk 'gevoelige' informatie bevat, encrypt en decrypt ik alle gegevens van de gebruikers.
Daarbij komt, elke gebruiker heeft zijn eigen 'code' om de gegevens te coderen. Dat doe ik als volgt waarbij ik mn usersessie ook gebruik, uiteraard heb ik voor ik deze functie uitvoer al gecontrolleerd of de gebruiker wel is ingelogd.. (Alleen ingelogde gebruikers hebben deze gegevens nodig)

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
function encrypt($string) {
 //Gebruikersgegevens ophalen

//De unieke key aanmaken voor het encrypten(is ook nog eens sha1() gecodeerd)
 $key = sha1('BlahMijn' . $row['user_id'] . 'uniekeEncryption' . $row['user_username'] . 'Key');
 $encrypted = '';
 for($i=0; $i<strlen($string); $i++) {
  $char = substr($string, $i, 1);
  $keychar = substr($key, ($i % strlen($key))-1, 1);
  $char = chr(ord($char)+ord($keychar));
  $encrypted.=$char;
 }
 return base64_encode($encrypted);
}

function decrypt($string) {
 $string = base64_decode($string);

//Gebruikersgegevens ophalen

//De unieke key aanmaken voor het decrypten
 $key = sha1('BlahMijn' . $row['user_id'] . 'uniekeEncryption' . $row['user_username'] . 'Key');
 $decrypted = '';
 for($i=0; $i<strlen($string); $i++) {
  $char = substr($string, $i, 1);
  $keychar = substr($key, ($i % strlen($key))-1, 1);
  $char = chr(ord($char)-ord($keychar));
  $decrypted.=$char;
 }
 return $decrypted;
}

Zoals je ziet is voor elke gebruiker de key waarmee encrypt en decrypt wordt anders.
(mijn gebruikersnamen kunnen mn 'bezoekers' niet veranderen, dus ik ook een vaste waarde)
Gewijzigd op 26/10/2013 19:31:00 door Dennis WhoCares

Eric T

Eric T

26/10/2013 20:54:35
Quote Anchor link
Dennis WhoCares op 26/10/2013 19:29:34:
Ik gebruik gewoon base64_encode en base64.....
....dus ik ook een vaste waarde)

Dennis, hartstikke bedankt! Helemaal blij hier :-)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.