enduser vriendelijke errormessages

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.NET Developer

Functie omschrijving Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework. Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Je komt te werken in een klein team van developers, die zich voornamelijk bezighouden met back-end development. Verder staat dit

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET developer start jij in een development team met één Senior .NET developer en één junior .NET developer. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het schrijven van software voor onze toonaangevende Automatiseringssystemen. Jij gaat aan de slag met de onderhoud van de kernsoftware, ondersteund de software van derden door het gebruik van onze webservices en als team zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze backend oplossingen. Wij maken op dit moment veel gebruik van .NET met ASP.NET. Komend kwartaal gaan wij wel gedeeltelijk overstappen naar .NET Core. Verder werken wij ook met SOAP, REST, JSON, HTML5, CSS3

Bekijk vacature »

Software Developer / .NET / Azure

Dit ga je doen Als Lead .NET Software Developer zal je je bezig houden met: Het vertalen van bedrijfswensen naar een technische roadmap; Uitwerken van nieuwe architectuur / designs; Het team aansturen en motiveren; Toezien op de kwaliteit van de code; Mee ontwikkelen van nieuwe features en applicaties. Hier ga je werken Deze organisatie is op dit momenteel marktleider in het ontwikkelen van productielijnen voor de voedselindustrie en heeft een wereldwijd klantnetwerk. Binnen deze organisatie is het team van software developers dagelijks bezig met het ontwikkelen van maatwerk oplossingen om alle productiemachines aan te sturen, maar ook bedrijf kritische applicaties

Bekijk vacature »

Software developer (Python)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en houden ze zo nu en dan pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Je hebt in je werk oog voor kwaliteit, risico’s en het klantbelang. Communicatie met

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Breda ben je als PHP/Symfony Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van software. Daarnaast ben je voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe trends en ontwikkelingen die van waarde kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Hieronder een kort overzicht van jouw takenpakket: Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony Framework; Het schrijven van een schone en efficiënte codes; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de eisen van de klant; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het

Bekijk vacature »

Junior .NET Developer

Dit ga je doen Ontwikkelprocessen verder optimaliseren en verder ontwikkelen met C#; CI/CD-pipelines automatiseren; Ontwikkelen van herbruikbare componenten; Front-end pagina's gebruiksvriendelijk maken. Hier ga je werken Als junior .NET Developer kom je terecht binnen een grote en internationale organisatie. Zij streven naar een positieve impact op de mens, milieu en maatschappij. Het bedrijf is oorspronkelijk een familiebedrijf en werkt aan de productie van hoogwaardige en technische systemen voor de gezondheidszorg. Momenteel willen zij betere ontwikkelprocessen creëren op internationaal gebied en staat kwaliteit en veiligheid voor hun op nummer 1! Als junior .NET Developer werk je aan het ontwikkelen van verbeterde

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Full Stack Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van Product Informatie Management (PIM) systemen; Werken aan zowel grotere als kleine projecten voor toonaangevende klanten binnen o.a. de retail; Verantwoordelijk voor de front-end werkzaamheden; Naast de front-end werk je ook aan de backend. Hier ga je werken Als Full Stack Developer komt je te werken binnen een vooruitstrevende organisatie die Product Informatie Management (PIM) systemen levert aan hun klanten. Hun klanten zijn toonaangevende bedrijven binnen o.a. de retail. De organisatie zit gevestigd in regio Zwolle en bestaat uit zo'n 35 medewerkers, waarvan 30 IT. Je komt te werken binnen één van de zelfsturende development

Bekijk vacature »

C# .NET Ontwikkelaar ASP.NET

Samengevat: Deze werkgever is een inkooporganisatie. Ben jij een ervaren .Net ontwikkelaar? Heb je ervaring met .Net en C#? Vaste baan: C# .NET Developer .Net MBO HBO €3.100 - €4.300 Onze missie is: “Een essentiële bijdrage leveren aan het verlagen van de integrale kostprijs van de aangesloten groothandels, middels het bundelen van inkoopvolume en het creëren van synergie met en tussen de groothandels en leveranciers, met scherpe inkoopprijzen, goede handelscondities en gerichte dienstverlening als resultaat” Zij werken voor MKB klanten. Deze werkgever heeft veel verschillende projecten. Houd jij van afwisseling? Dan zit je bij hun goed! De branche van dit

Bekijk vacature »

Junior / Medior C# .NET ontwikkelaar in Brabants t

Bedrijfsomschrijving Ben jij een gepassioneerde C# .NET ontwikkelaar met een voorliefde voor hardware? Dan is dit de perfecte kans voor jou! Bij ons bedrijf krijg je de kans om deel uit te maken van een team van sociale en enthousiaste techneuten die er elke dag naar streven om onze eigen ontwikkelde software nog beter te maken. Het team van ongeveer 10 team medewerkers maakt zich hard om de interne processen gestroomlijnd te laten verlopen. Functieomschrijving Als lid van ons hechte en behulpzame team word je betrokken bij diverse projecten. Daarbij krijg je te maken met data-analyses, content en de logistieke

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Functie omschrijving Voor een echt familiebedrijf in de omgeving van 's-Hertogenbosch ben ik op zoek naar een Software Developer. Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is

Bekijk vacature »

Front-end (Angular) developer

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een Front-end (Angular) developer. Het it-team bestaat momenteel uit de IT Manager, 2 back-end developers, 1 fullstack developer, 1 designer en een DevOps engineer. Ze zijn dus op zoek naar professionals die autonoom en gedisciplineerd aan de slag gaan, en bij aanvang als enige developer met hun Front-end applicaties aan de slag gaat. Wel hebben ze de ambitie om hier snel een 2e developer bij te vinden die jij dan ook zal kunnen aansturen/begeleiden. Je zult aan de slag gaan met het doorontwikkelen van hun bestaande UI

Bekijk vacature »

Software Developer Mendix / Maatschappelijk Betrok

Dit ga je doen Het bouwen van de Mendix applicaties in samenwerking met jouw team of zelfstandig; Werken met Scrum methodiek; Ontwikkelen van vooruitstrevende oplossingen; Meedenken over nieuwe applicaties en ontwikkelingen; On the job eigen maken van de Mendix omgeving. Hier ga je werken Deze dynamische en snelgroeiende organisatie begeeft zich in de recyclingbranche. Zij nemen op duurzame en efficiënte manier de recycling op zich. Vanwege hun snelle groei zijn zij op zoek naar een young professional die zich graag wilt ontwikkelen als Mendix Developer. Je komt te werken binnen een IT team van +/- 15 medewerkers. Het huidige ‘vaste’

Bekijk vacature »

Programmeur / Developer

Voor een familiebedrijf in Doetinchem, actief in de machinebouw voor de food-sector, zijn wij op zoek naar een programmeur / developer. In deze functie ben je werkzaam in een team van 5 medewerkers. Je werkzaamheden bestaan onder andere uit het verhelderen van requirements vanuit de opdrachtgever, de klant en de afdeling ontwikkeling. Je verricht haalbaarheidsstudies en werkt specificaties uit die je afstemt met de opdrachtgever. Je ontwerpt design in software en stemt af met je collega's. De huidige vision-systemen zijn geschreven in C software, welke draait op een CUDA platform. Je schrijft en codeert software en zal gaan testdraaien. Tot

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »
Tortuga web

tortuga web

14/08/2014 10:10:56
Quote Anchor link
Ik heb een databaseconnenctie gemaakt met PDO en de try-catch methode om eventuele fouten af te vangen. Nu heb ik alles draaiiende en wil het uploaden, maar dan met uservriendelijke foutmeldingen.
Als voorbeeld de verbinding met de database:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<?php
    ini_set('display_errors',1); // 1 == on , 0 == off
    error_reporting(E_ALL | E_STRICT);

//Connect to the dBase
    $db = array (
        'host' => 'localhost',
        'dbname' => 'home',
        'user' => 'root',
        'pass' => ''
    );
    try {
        $db = new PDO('mysql:host='.$db['host'].';dbname='.$db['dbname'], $db['user'], $db['pass']);
        $db->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION);
        $db->query("SET SESSION sql_mode = 'ANSI,ONLY_FULL_GROUP_BY'");
    }

catch(PDOException $e) {
        $sMsg = '<p>
            Linenumber: '
.$e->getLine().'<br />
            File: '
.$e->getFile().'<br />
            Errormessage: '
.$e->getMessage().'
            </p>'
;
        trigger_error($sMsg);
    }

?>

Als ik nu bovenaan in het script de display_errors op 0 zet en de $sMsg omschrijf naar een vriendelijke errorregel, krijg ik geen enkele foutmelding meer, en verschijnt er een wit scherm. Eigenlijk wil ik dat er een melding komt en de pagina naar de vorige teruggestuurd wordt. Maar ik krijg dit niet voor elkaar. Wat doe ik fout?

PHP hulp

PHP hulp

06/11/2024 00:16:34

Erwin H

Erwin H

14/08/2014 10:26:01
Quote Anchor link
Normaal gesproken zorg je dat de exceptions, warnings etc niet zonder pardon naar het scherm worden gestuurd. Dat doe je dus door die foutrapportage uit te zetten en exception op te vangen in een catch blok. Vervolgens sla je de opgevangen fouten (waarvan je hebt besloten ze te willen tonen) op en op een later punt in je script controleer je of er fouten zijn opgevangen. Zo ja, dan toon je die en de rest van je content niet (of een bepaald deel niet), zo nee, dan toon je gewoon je normale pagina.
En het tonen doe je gewoon met een echo, niet met trigger_error, want dan kom je weer in het loopje van exceptions afvangen en geen foutmeldingen laten zien.

Tortuga web

tortuga web

14/08/2014 10:37:00
Quote Anchor link
Ja, dat is dus precies wat ik wil, maar ik weet niet hoe ik het moet doen. Zodra ik de display_errors op 0 zet, krijg ik het niet meer voor elkaar om welke foutmelding dan ook te genereren. Ik blijf hangen in een wit scherm.

Erwin H

Erwin H

14/08/2014 10:38:01
Quote Anchor link
Heb je mijn laatste regel wel gelezen?

Tortuga web

tortuga web

14/08/2014 10:44:17
Quote Anchor link
Ja, mijn laatste poging om er wat dan ook van te bakken is dit:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<?php
    ini_set('display_errors',0); // 1 == on , 0 == off

//Connect to the dBase
    $db = array (
        'host' => 'localhost',
        'dbname' => 'home',
        'user' => 'root',
        'pass' => ''
    );
    try {
        $db = new PDO('mysql:host='.$db['host'].';dbname='.$db['dbname'], $db['user'], $db['pass']);
        $db->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_SILENT);
        $db->query("SET SESSION sql_mode = 'ANSI,ONLY_FULL_GROUP_BY'");
        if $db = FALSE {
            return $sMsg = 'Kan geen verbinding maken';
        }
    }

catch {
        echo $sMsg;
    }

?>

Ik blijf een wit scherm houden.
Ik heb 2 problemen in de syntax die ik nog niet helemaal begrijp, omdat ik nog behoorlijk worstel met OOP. Hoe formuleer ik de foutmelding zodanig dat die door de catch opgenomen wordt en hoe check ik of de verbinding gelukt is.

Erwin H

Erwin H

14/08/2014 10:54:46
Quote Anchor link
Een catch zonder aan te geven wat voor type exception moet worden opgevangen zal zelf een foutmelding genereren.... die je vervolgens niet ziet om je de foutmeldingen uit hebt staan.

Dus even terug.
Als je met exceptions gaat werken zijn er drie stappen.
1) bij elke fout, of onverwachte situatie (bepaal zelf wanneer dat is), gooi je een exception.
2) op bepaalde plekken in je code vang je die exceptions af in een try...catch blok. Je kan ook hier weer zelf bepalen waar je dat doet. Over het algemeen zal je verschillende niveaus vinden waarop je wil afvangen, omdat je ook verschillende niveaus hebt van problemen. Simpele problemen die je in de functie zelf direct kunt oplossen, grotere problemen die een effect hebben buiten de functie en zelfs fatale problemen die in feite je hele script nekken. Per fout bepaal je wat je doet en sla je de foutmelding eventueel op een in een variabele zodat je die later kunt gebruiken om te tonen.
3) Prik een plek in je script waarop je controleert of er meldingen zijn en toon die dan.

In code:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<?php
$msgs
= array();

function
connectToDb( array &$msgs ){
  try{
    //je probeert te connecten, lukt niet, gooi een fout
    throw new Exception( 'geen databaseverbinding' );
  }
catch( Exception $e ){
    //exception opgevangen, sla deze op
    $msgs[] = $e->getMessage();
  }
}

//connect met de db
connectToDb( $msgs );
?>

<html>
  <body>
  <?php
    //zijn er fouten? Zo ja, toon ze.
    if ( count( $msgs ) > 0 ){
      foreach( $msgs as $msg ){
        echo $msg;
      }
    }

?>

</body>
</html>
Gewijzigd op 14/08/2014 10:55:53 door Erwin H

Tortuga web

tortuga web

14/08/2014 11:19:00
Quote Anchor link
Dank je, ben hiermee alweer een stap verder, maar nog niet helemaal wat ik wil, want de foutmelding is niet geen databaseverbinding, maar SQLSTATE[HY000] [1049] Unknown database 'home'. Hoe komt dit?
Voor de volledigheid, dit is wat ik heb:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<?php
    ini_set('display_errors',0); // 1 == on , 0 == off

//Connect to the dBase
    $db = array (
        'host' => 'localhost',
        'dbname' => 'home',
        'user' => 'root',
        'pass' => ''
    );
    $sMsg = array();
    try {
        throw new Exception ('Kan geen verbinding maken');
    }

catch(Exception $e) {
        $sMsg[] = $e->getMessage();
    }

?>

<html>
  <body>
  <?php
    //zijn er fouten? Zo ja, toon ze.
    if ( count( $sMsg ) > 0 ){
      foreach( $sMsg as $msg ){
        echo $msg;
      }
    }

?>

</body>
</html>

Erwin H

Erwin H

14/08/2014 11:33:35
Quote Anchor link
Hoe dat kan? Omdat je 'dus' geen database 'home' hebt. Die foutmelding wordt nu gegooid door PDO.

Enneh, als het nu wel lukt gooi je gewoon alsnog een exception op regel 15. Handig.... Je begrijpt natuurlijk dat je alleen een exception moet gooien als er ook daadwerkelijk iets mis gaat, niet gewoon altijd.

Tortuga web

tortuga web

14/08/2014 11:44:53
Quote Anchor link
Natuurlijk bestaat home niet, dat doe ik om de foutmelding te kunnen testen. Als de verbinding wel lukt, weet ik niet wat voor foutmelding er geproduceerd wordt, in geval de verbinding faalt.
En natuurlijk, de exception moet alleen als er iets foutgaat, maar hoe doe ik dat in PDO? En waarom komt de melding "Kan geen verbinding maken" niet op het scherm?

Erwin H

Erwin H

14/08/2014 12:02:23
Quote Anchor link
Die zelf gegooide exception wordt nooit gegooid, omdat PDO ervoor al een exception gooit (dat de database niet bestaat). Daarna wordt in dat blok de script executie gestopt en alles daarna wordt dus niet meer uitgevoerd, de executie gaat direct naar de catch.
Aangezien PDO zelf exceptions gooit, hoef je daar zelf niets meer te doen. Als alles goed gaat gooi je nooit een exception, als het fout gaat doet PDO het al.

Tortuga web

tortuga web

14/08/2014 12:19:37
Quote Anchor link
Oké, ik begin het te begrijpen.
En ik heb het aan de praat.
Heel hartelijk dank, ben ik weer wat wijzer geworden.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.