Engels...
Engels is Engels zou je zeggen... maar nee, we hebben dus Brits Engels en Amerikaans Engels. En dat zorgt voor kleine verschillen.
Gebruik jij als je het over "initialiseren" hebt bijvoorbeeld "initialise" (Brits Engels) of "initialize" (Amerikaans Engels). Of gebruik je "colour" (Brits Engels) of "color" (Amerikaans Engels)?
Is hier eigenlijk een "standaard" voor? Gebruiken de meeste programmeurs bijvoorbeeld Amerikaans Engels, of juist Brits Engels? Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan... totdat ik ging opzoeken wat eigenlijk de juiste spelling is: initialise of initialize. Dat blijkt dus allebei te kunnen, maar de 1e variant is Brits Engels en de 2e variant is Amerikaans Engels.
Wat gebruiken programmeurs over het algemeen vraag ik me nu dus af?
Gewijzigd op 11/11/2013 00:13:44 door Ozzie PHP
Amerikaans Engels, wordt vaker gebruikt, en dat Britse lijkt daarom meer een dialect.
Ah oké... dus jij zegt dat ik dan beter altijd de Amerikaanse variant kan aanhouden?
@Wouter: hahaha... hoe komen ze er bij?! Geweldig!
Ik heb weer even gelachen en de dag is nog maar amper begonnen.. ;)
Hoewel CSS bijvoorbeeld color gebruikt in Amerikaans Engels, worden de CSS-kleurnamen gray (Amerikaans Engels) en grey (Brits Engels) beide gebruikt. Vervolgens krijgen we daarom “extended color keywords” zoals darkgray en darkgrey. Geen punt, dan gebruiken we voor de zekerheid een hexadecimale kleurwaarde.
Wil je het echt helemaal foutloos doen? Dan moet je erg goed thuis zijn in Amerikaans en Brits Engels. Ik zou de lat niet zo hoog leggen: fatsoenlijk Engels schrijven is zonder die subtiele verschillen al lastig genoeg. Kijk maar eens naar wat Duitse en Franse ontwikkelaars aan commentaar en documentatie produceren; daarmee vergeleken doen wij Nederlanders en Vlamingen het vaak al erg goed.
Voorbeeldje? Nou vooruit. In het Nederlands gebruiken we “invullen” bij formulieren, maar in het Duits is het “ausfüllen”. Vergezocht? Nee hoor, want het is op overeenkomstige wijze “fill in” in Brits Engels en “fill out” in Amerikaans Engels. De regel kent zelfs een uitzondering: het is “fill in the blanks” in Brits én Amerikaans Engels.
Misschien iets om rekening mee te houden bij het lokaliseren van een language pack voor een front-end, maar in PHP-code zou ik Amerikaans Engels aanhouden.
Gewijzigd op 11/11/2013 09:41:03 door Ward van der Put
Thanks Ward. Mijn Engels is best aardig, maar het zijn juist die specifieke dingetjes die je "gewend" bent. En toen ik dus twijfelde tussen initialise en initialize toen ging het balletje rollen. Verder heb ik er nooit echt bij stilgestaan. En fill in en fill out... tja, nu je het zegt, haha... dat zou me dus nooit zijn opgevallen :)