ERD Diagram relaties
Een paar dingen waar ik niet helemaal zeker over ben en feedback over zou willen..
Je zou hier dus zoals je ziet verschillende gebruikers moeten hebben
gebruiker 1
gebruiker 2
gebruiker 3
Verschillende rollen
admin
floorEmployee
deskEmployee
en verschillende permissies
Create
read
update
Doe ik het op deze manier goed of is dit overkill?
Verder waar ik niet helemaal zeker over ben. Als een klant een auto heeft gereserveerd.. dan heeft hij natuurlijk misschien wel of geen schade. Is dit op de goede manier zo om hier direct een referentie voor te hebben of zou dit in een koppeltabel moeten? want een auto heeft meerdere schades ( mogelijkheid ) die door verschillende gebruikers zijn gemaakt.. stel een keer de voorbumper en de andere keer de achterbumper door 2 verschillende klanten..
Gewijzigd op 13/11/2013 16:54:04 door Reshad F
*Bump*
- De schadetabel zou ik denk ik niet linken aan reserveringen maar puur aan klant en aan voertuig. Verder heb je dan meer velden nodig in de schadetabel. Bijvoorbeeld: schadebedrag, schadedatum, etc etc zodat je zeg maar een primaire tabel krijgt voor je schades.
- dan denk ik dat één voertuig meerdere schades kan hebben maar het zou zo kunnen zijn dat die schades afkomstig zijn van verschillende klanten. (in de loop der jaren helemaal niet ondenkbaar) Je zou dan dus nog een koppeltabel moeten hebben schade_klant.
- wat je jezelf ook mag afvragen is het verschil tussen een gebruiker en een klant. Wordt dit puur een office systeem dat je niet aan een website koppelt dan lijkt me deze opzet goed. Maar als je je klanten online een auto wil laten reserveren dan worden zij spontaan zowel klant als gebruiker (zij het met een beperkte rol). Het antwoord moet je zelf geven. het is vaak een kwestie van zoveel mogelijk de stappen die straks gemaakt gaan worden nu al in je gedachten laten passeren en kijken of het in je db schema past.
- je user - role - permission structuur ziet er prima uit.
Verder kan het makkelijk nog uitgebreider. denk aan je prijslijsten. je orders, tax en je payments. Maar ja dat kan natuurlijk ook nog op een later tijdstip.
Ik zou de schade juist wel aan de reservering koppelen, want daarmee krijg je vanzelf de koppeling naar de klant.
Alleen komt de reservering_id dan in de tabel waarin je de eventuele schadegevallen opsllaat.
Ook moet je, per bestuurder, altijd een rijbewijs overleggen. Het rijbewijsnummer en rijbewijstype horen ook in de database. Zo voorkom je gezeur wanneer iemand bijvoorbeeld schade rijdt door een te zware aanhanger achter de huurauto te hangen wanneer hij daarvoor niet het vereiste rijbewijs heeft. En zo kun je bijvoorbeeld flitsboetes, die altijd weken later pas binnenkomen, verhalen op de huurder.