Error Mysql database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 volgende »

Mona vd berg

Mona vd berg

20/02/2018 15:38:58
Quote Anchor link
Er is misgegaan met mijn database waarvan ik niet verklaren hoe het komt en hoe ik het kan repareren.

Ben tijdje bezig geweest met maken van een WordPress website, maar wel lokaal en ik maakte gebruik van MAMP-server voor de Mac. Werkte prima en was een paar maanden bezig om het in te richten.

In de tussentijd had al ruim een maand niets meer meegedaan: het MAMP-programma (waar alles op draait) niet meer geopend. Bij het opstarten van het programma deze week merkte ik op dat de Wordpress sites die ik gemaakt had niet meer konden worden gevonden, omdat hij de database niet kon vinden.
In de PhpMyAdmin zag ik dat ik een foutmelding krijg als ik op de tabellen van de database klik. Het gaat om 2 verschillende websites met 2 aparte databases en beide hetzelfde probleem. Ik heb zelf niets gedaan die het probleem veroorzaakt zou kunnen hebben. Het gebeurde ineens nadat ik het programma ruim maand niet meer had geopend.

Weet iemand of het mogelijk is om de database en/of tabellen te repareren zodat ik de websites weer kan benaderen? Ik heb geen backup gemaakt van de database
Afbeelding
Gewijzigd op 20/02/2018 15:49:28 door Mona vd berg

PHP hulp

PHP hulp

15/11/2024 16:24:39

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/02/2018 17:03:07
Quote Anchor link
Kan je de melding hier ook delen. Want het is algemeen bekend dat plaatjes op den duur opeens niet meer werken, en dan hebben we niks meer aan dit topic.

Als ik zo kijk lijkt het eerder een brakke phpMyAdmin. Geef deze eens een update, en zorg ervoor dat PHP/MAMP ook even lekker actueel is ;-)

(als ik zo kijk lijkt deze phpMyAdmin behoorlijk oud?)
Gewijzigd op 20/02/2018 17:05:32 door - Ariën -

Mona vd berg

Mona vd berg

20/02/2018 18:20:30
Quote Anchor link
- Ariën - op 20/02/2018 17:03:07:
Kan je de melding hier ook delen. Want het is algemeen bekend dat plaatjes op den duur opeens niet meer werken, en dan hebben we niks meer aan dit topic.

Als ik zo kijk lijkt het eerder een brakke phpMyAdmin. Geef deze eens een update, en zorg ervoor dat PHP/MAMP ook even lekker actueel is ;-)

(als ik zo kijk lijkt deze phpMyAdmin behoorlijk oud?)

Zo te zien kan ik alleen deeplinken naar een plaatje. het plaatje hier uploaden gaat niet lukken.

MAMP is up-to-date naar de laatste versie (had ik al eerder gedaan), in ieder geval de lite versie. Je kan voor de Pro-versie gaan (waarvoor je moet betalen), maar ik vraag me af of de Pro-versie mijn probleem zou oplossen.

De PhpMyAdmin (die geintergreerd is in MAMP) is recent, het uiterlijk zegt niet zo veel. Volgens de configuratie is het versie 5.6.35

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/02/2018 18:28:52
Quote Anchor link
Gelukkig kan je ook tekst kopiëren en plakken hier. Dan is het iets blijvends....

Verder is het knap dat het versie 5.6 is, want phpMyAdmin zit nu bij 4.7 ;-)
Je kijkt nu volgens mij naar je PHP-vesie.

Mona vd berg

Mona vd berg

21/02/2018 11:13:03
Quote Anchor link
Dit probleem met die melding schijnt vaak te voorkomen.
Ik heb op een andere forum gelezen dat het wellicht te maken heeft met het gebruik van HOOFDLETTERS in de database en/of tabellen.

Iemand had voorgesteld om een nieuwe database aan te maken met HOOFDLETTERS en de tabellen in kleine letters en vervolgens een tweede database aanmaken met kleine letters en de tabellen in HOOFDLETTERS. En dan kijken bij het laden van de structuur of dezelfde foutmelding verschijnt.

Hier staat het verhaal met dezelfde melding die ik ook krijg:

https://github.com/phpmyadmin/phpmyadmin/issues/13178

Toevoeging op 21/02/2018 11:17:20:

- Ariën - op 20/02/2018 18:28:52:
Gelukkig kan je ook tekst kopiëren en plakken hier. Dan is het iets blijvends....

Warning in ./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1309
Illegal string offset 'Data_length'

Backtrace

./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1265: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->getTableStats()
./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#355: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->displayStructure(
array,
array,
array,
boolean false,
array,
array,
)
./tbl_structure.php#47: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->indexAction()

Warning in ./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1312
Illegal string offset 'Index_length'

Backtrace

./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1265: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->getTableStats()
./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#355: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->displayStructure(
array,
array,
array,
boolean false,
array,
array,
)
./tbl_structure.php#47: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->indexAction()

Warning in ./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1324
Illegal string offset 'Data_length'

Backtrace

array,
array,
array,
boolean false,
array,
array,
)

En zo gaat dit eindeloos door....

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/02/2018 11:19:54
Quote Anchor link
Maar installeer eens de recente en nieuwe phpMyAdmin? Deze thread stamt uit 2017.

Mona vd berg

Mona vd berg

21/02/2018 11:32:11
Quote Anchor link
- Ariën - op 21/02/2018 11:19:54:
Maar installeer eens de recente en nieuwe phpMyAdmin? Deze thread stamt uit 2017.

Het draait al op de nieuwste versie:

phpMyAdmin
Version information: 4.7.7

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/02/2018 11:42:09
Quote Anchor link
Dat is wel heel frappant dat een beetje bijzonderheid in de structuur van de database de tool phpMyAdmin al over zijn nek laat gaan :-P. Om deze reden gebruik ik al zelden deze tool, en werk ik met HeidiSQL. Die verbindt direct met MySQL zonder PHP als tussenlaag.

Waar het probleem zit weet ik niet, maar je kan MAMP eens updaten naar een nieuwere versie en hopelijk met een nieuwere MySQL/MariaDB.

Mona vd berg

Mona vd berg

21/02/2018 12:04:21
Quote Anchor link
- Ariën - op 21/02/2018 11:42:09:
Dat is wel heel frappant dat een beetje bijzonderheid in de structuur van de database de tool phpMyAdmin al over zijn nek laat gaan :-P. Om deze reden gebruik ik al zelden deze tool, en werk ik met HeidiSQL. Die verbindt direct met MySQL zonder PHP als tussenlaag.

Waar het probleem zit weet ik niet, maar je kan MAMP eens updaten naar een nieuwere versie en hopelijk met een nieuwere MySQL/MariaDB.

Zou best kunnen dat het probleem is veroorzaakt door het programma MAMP, want hiervoor had ik ook al een ander probleem, namelijk dat de MYSQL server regelmatig niet wil opstarten. Vervolgens moest je eerst een bestandje weggooien. Met het updaten van MAMP was dit al opgelost.

De lite-versie van MAMP was al geupdate, ik kan alleen naar de pro versie gaan.

Ik zag net dat er inmiddels versie 4.7.8 beschikbaar is. Ik heb hem net gedownload en ik ga dit proberen. In het programma MAMP zit een map 'PhpMyadmin'. Kan ik deze map vervangen met de nieuwe map met versie 4.7.8?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/02/2018 12:31:23
Quote Anchor link
probeer het eens, desnoods even de oude map hernoemen zodat je de wijziging gemakkelijk ongedaan kan maken.

Ben van Velzen

Ben van Velzen

21/02/2018 13:41:17
Quote Anchor link
Dit stinkt naar schade aan de database. Je zou kunnen proberen een reeks REPAIR commando's af te vuren.
Over hoofdletters voor tabelnamen etc: niet doen. Heel erg niet doen zelfs. Daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk en kan tussen verschillende bestandssystemen tot verschillende resultaten leiden.

Mona vd berg

Mona vd berg

23/02/2018 15:29:59
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 21/02/2018 13:41:17:
Je zou kunnen proberen een reeks REPAIR commando's af te vuren.

Hoe kan ik dit doen?

Het zijn overigens 2 databases van 2 verschillende sites

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/02/2018 15:33:07
Quote Anchor link
Controleer eerst je tabel...

CHECK TABLE tablename

En kijk dan het resultaat van de tabel. Als dit geen 'OK' aangeeft dan moet je REPAIR TABLE tablename doen.
Gewijzigd op 23/02/2018 15:33:32 door - Ariën -

Mona vd berg

Mona vd berg

27/02/2018 14:45:04
Quote Anchor link
- Ariën - op 23/02/2018 15:33:07:
Controleer eerst je tabel...

CHECK TABLE tablename

En kijk dan het resultaat van de tabel. Als dit geen 'OK' aangeeft dan moet je REPAIR TABLE tablename doen.

werk niet. Ik krijg een foutmelding dat de tabel niet bestaat.

Afbeelding

De tabellen worden sowieso niet getoond als ik op het tab "structure" klik.
Hier kan ik de tabellen ook niet slecteren

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/02/2018 15:15:48
Quote Anchor link
Ik denk dat je database corrupt is, en dat je een backup moet terugzetten. Verder vraag ik mij af of dit echt een nieuwe phpMyAdmin is, het ziet er erg nostalgisch uit.

Mona vd berg

Mona vd berg

27/02/2018 15:36:56
Quote Anchor link
- Ariën - op 27/02/2018 15:15:48:
Ik denk dat je database corrupt is, en dat je een backup moet terugzetten. Verder vraag ik mij af of dit echt een nieuwe phpMyAdmin is, het ziet er erg nostalgisch uit.

Dat is juist mijn grootste probleem, ik heb geen backup gemaakt van de database.
Is er misschien een andere omslachtige manier om het te repareren? Bijvoorbeeld een andere programma gebruiken (bijvoorbeeld XAMP) en dan de map van de corrupte databae hiernaar toe slepen?

De opmaak ziet er idd ouderwets uit, maar het is echt 4.7.7 versie

Afbeelding

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

27/02/2018 17:47:44
Quote Anchor link
Ik denk dat het verstandig is om eerst eens een goede analyse te maken van het probleem, want wat nu gebeurt is dat er onwijs gefocused wordt op een symptoom / symptomen van het probleem: de tabellen blijken niet meer te kunnen worden geraadpleegd.

Mijn eerste vragen zouden dan ook zijn:
1. Bestaan de fysieke bestanden waarin deze tabelinformatie staat nog wel? Zonee: sja... Mogelijk nog een sprankje hoop: misschien worden deze op de verkeerde plaats gezocht / zijn deze verplaatst? Zoja: kijk vervolgens eens of
2. Draait er wel een MySQL proces zodat je database uberhaupt benaderbaar is, mogelijk zit hier een kink in de kabel. Zonee: dan is het logisch dat je ook niets vindt, mogelijk cached PMA dingen voor snellere lookup ofzo, wie weet, repareer je connectie. Zoja:
3. Probeer eens is via de command prompt een verbinding te maken met je database, als dat allemaal lukt dan is het een probleem in PMA of (en mogelijk waarschijnlijker) MAMP.

Pak dit eens stap voor stap op een gestructureerde manier aan.

En, sorry dat ik het zeg, maar stap 0 van alles is: Maak (Regelmatig) Een Backup.
Gewijzigd op 27/02/2018 17:53:14 door Thomas van den Heuvel

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/02/2018 21:40:47
Quote Anchor link
Oh ja, en houd je niet bezig met het kopiëren van myi en frm bestanden. Deze zijn gericht op (sub)versies van je database, en bij een simpele verandering zullen ze al niet meer werken. De enige beste optie is om de boel te backuppen door het naar een SQL-file te 'dumpen'. Dit kan met phpMyAdmin, maar ook met de mysqldump-executable. En die laatste raad ik zeker aan, vooral omdat je geen tussenlaag van PHP er tussen hebt zitten die al vaak problemen geeft met geheugen en uploadlimieten.

Mona vd berg

Mona vd berg

28/02/2018 16:46:38
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 27/02/2018 17:47:44:
Ik denk dat het verstandig is om eerst eens een goede analyse te maken van het probleem, want wat nu gebeurt is dat er onwijs gefocused wordt op een symptoom / symptomen van het probleem: de tabellen blijken niet meer te kunnen worden geraadpleegd.

Mijn eerste vragen zouden dan ook zijn:
1. Bestaan de fysieke bestanden waarin deze tabelinformatie staat nog wel? Zonee: sja... Mogelijk nog een sprankje hoop: misschien worden deze op de verkeerde plaats gezocht / zijn deze verplaatst? Zoja: kijk vervolgens eens of
2. Draait er wel een MySQL proces zodat je database uberhaupt benaderbaar is, mogelijk zit hier een kink in de kabel. Zonee: dan is het logisch dat je ook niets vindt, mogelijk cached PMA dingen voor snellere lookup ofzo, wie weet, repareer je connectie. Zoja:
3. Probeer eens is via de command prompt een verbinding te maken met je database, als dat allemaal lukt dan is het een probleem in PMA of (en mogelijk waarschijnlijker) MAMP.

Pak dit eens stap voor stap op een gestructureerde manier aan.

En, sorry dat ik het zeg, maar stap 0 van alles is: Maak (Regelmatig) Een Backup.

1. Bestaan de fysieke bestanden waarin deze tabelinformatie staat nog wel?

Je bedoelt alle bestanden die in de map van de database zitten? Deze zitten nog in
de map. Ik heb zelf niets verplaatst. Het probleem is ontstaan nadat ik meer dan een
maand het programma MAMP (waar alles opdraait) niet heb geopend.

Afbeelding

2. Draait er wel een MySQL proces zodat je database uberhaupt benaderbaar is.....

Ja, want de andere database die meegeleverd is met de installatie van MAMP,
namelijk "performance_schema" is wel in orde en niets mis mee, alle tabellen van deze database zijn zichtbaar en benaderbaar zoals te zien in onderstaand plaatje.
Het probleem is alleen gebeurt bij de 2 databases die zijn aangemaakt voor de twee WordPress websites.

Afbeelding

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/02/2018 16:50:32
Quote Anchor link
Hm... En als je bijv. direct MySQL aanroept via de command-line, en een simpele SELECT-query uitvoert op een tabel van je database?

Ikzelf gebruik zelden nog phpMyAdmin, en gebruik HeidiSQL.

Mona vd berg

Mona vd berg

28/02/2018 17:32:58
Quote Anchor link
- Ariën - op 28/02/2018 16:50:32:
Hm... En als je bijv. direct MySQL aanroept via de command-line, en een simpele SELECT-query uitvoert op een tabel van je database?

Ikzelf gebruik zelden nog phpMyAdmin, en gebruik HeidiSQL.

Ik zal het proberen. Ik had het eerder geprobeerd met de REPAIR en CHECK commands, maar kreeg de foutmelding dat de tabel niet bestaat

Pagina: 1 2 3 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.