[Excel/OpenOffice] formule op hele kolom?
Ik heb een vraagje over Excel/OpenOffice. Stel je maakt in cel C1 een formule "= A1+B1".
Nu kan ik deze cel aanklikken en vervolgens over 10 rijen naar beneden slepen. Cel C2 wordt dan automatisch A2+B2, cel C3 wordt A3+B3 enzovoorts.
Nu vraag ik me af of je met een of andere handeling kunt instellen dat IEDERE cel Cx gelijk is aan Ax+Bx, waarbij x staat voor het rijnummer. Kan zoiets? Stel dat ik de betreffende formule uit cel C1 bijvoorbeeld voor 10.000 rijen wil instellen, dan moet ik cel C1 aanklikken en vervolgens 10.000 rijen naar beneden slepen. Niet bepaald handig. En stel dat ik nu toch ineens meer dan 10.000 rijen nodig heb, dan werkt de formule na rij 10.000 ineens niet meer. Vandaar dat ik dus benieuwd ben of je een formule direct op een hele kolom kunt toepassen.
Als je dit zou willen moet je een macro schrijven.
2. Selecteer de gehele kolom door op de kolomkop te klikken.
3. Plak de formule met Ctrl+V.
Resultaat: alle cellen in de geselecteerde kolom worden gevuld met de gekopieerde formule.
@Wouter:
Omdat je de formula maar tot 10.000 rijen naar beneden hebt gesleept.
Toevoeging op 01/02/2015 13:26:13:
Toch even een kleine kanttekening. Hoewel het vullen van de kolommen prima werkt, wordt m'n bestand er wel erg groot van. Een simpele =A1+B1 leidt nu al tot een bestandsgrootte van 8,5 mb terwijl er verder nog niks in het bestand staat. Is er wellicht nog een andere oplossing te bedenken? Het opslaan van het bestand duurt ook een eeuwigheid.
Gewijzigd op 01/02/2015 13:26:46 door Ozzie PHP
Ctrl+1 en dan een aangepaste notatie zoals 0;-0;;@ toepassen.
En weet je wellicht nog een handigere oplossing dan het vullen van een hele kolom (gezien de nogal grote bestandsgrootten en het traag opslaan)?
Met andere woorden: als je het nu niet oplost, lost het zich later vanzelf op ;-)
Je kunt in plaats van een notatie een formule gebruiken. Dit is bijvoorbeeld de Nederlandstalige Excel-variant van een if-then-else:
Hoe stel ik die optie in? :)
Volgens mij staat deze autocomplete al standaard aan.
Thanks Ward ... ik heb alleen geen flauw idee waar ik deze functie bij LibreOffice kan vinden ... laat staan of ie überhaupt bestaat :-s
Probeer het anders met een formule. Spreadsheetprogramma's hebben meestal wel een of andere if() of iif() en een vorm van empty() aan boord. Net PHP ;-)
Toevoeging op 01/02/2015 16:31:25:
Ward, hoe kwam jij eerder aan dit: "0;-0;;@"?
Waar staat deze syntax beschreven?
<POSITIVE>;<NEGATIVE>;<ZERO>;<TEXT>
Dus in 0;-0;;@ is <ZERO> leeg.
http://support2.microsoft.com/kb/264372
Ah oké, ik begin het een beetje te begrijpen ... ik ga er straks weer even verder mee spelen. Thanks!